Zx9r - Går dåligt vid låga varv! Rengöra lågfartsmunstycke? (bilder)

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Hej! Har en zx9r-98 som går kasst under 4000rpm. Den bara hackar och accelererar dåligt. Har nyligen gjort en förgasarjustering samt bytt stift så det kan de inte vara.

Efter att ha sökt här läste jag att det kan bero på ett igensatt/smutsigt lågfartsmunstycke.

Har aldrig pillat i förgasare så vet inte ens vad det är, har servicemanual och haynesbok men vet inte vad det heter på engelska och beskrivningarna är svåra att förstå utan tidigare kunskap i förgasare. Vet inte om det hjälper men tog ett par bilder på förgasaren.


Någon som kan guida mig lite för att lyckas rengöra lågfartsmunstycket?


IMAG0502.jpgIMAG0504.jpg
 
Lågfartsmunstycket brukar kallas Pilot Jet (finns några där det heter Slow Jet). Dina förgasare ser ut som vanliga Keihin CV förgasare och då borde lågfartsmunstyckena sitta i på undersidan av varje förgasare (skruva bort "koppen" på undersidan, 4 skruvar).

Kolla om dom är igensatta. Är dom inte det skulle jag prova stoppa in en storlek eller två större munstycken. Eventuellt också se över möjligheten om att höja nålarna (dom du ser på första bilden mitt i förgasarens insug som går ner i förgasaren). Lågfartsmunstycket är bara effektivt vid tomgång och strax över det, så fort du lämnar dom låga varven så är det nålens diameter och höjd som påverkar gången i motorn.
 
Tack för svar!

Hur ser jag sen ifall dom är igensatta? Letar jag efter smuts, sörja eller liknande? Det är om jag förstått rätt en skruv?

Hittade en bild på hur det ser ut under den där koppen. Dålig upplösning, men kanske någon kan identifiera lågfartsmunstycket? Om ja, ska jag skruva ut den och rengöra?

förgasare.jpg
 
Det stora mässingmunstycket du ser i mitten där är huvudmunstycket. Det lilla till vänster om huvudmunstycket borde vara lågfartsmunstycket. Brukar vara ett nummer stämplat på munstycket, i regel en siffra mellan 15 och 40. Huvudmunstycket är i regel betydligt större (mellan 115 och 170).
 
Last edited:
Plocka loss hela bryggan och lossa kopparna, lossa sedan munstyckena. EN förgasare åt gången (*1).
Blås rent och skruva ihop igen.

Använd bra skruvmejslar på munstryckena för de kan sitta hårt.


*1: De mittre förgasarna har oftast större munstycken och det kan bli dumt att sätta fel.
 
Tack än en gång!

Är det dumt att göra det direkt på hojen utan att plocka bort hela kalaset?

Något annat jag bör passa på att kolla eller rengöra när jag ändå är i gång?
 
Min kan också gå lite illa på låga varv, sällan men det händer, så är den svårt startad varm. För mig är det tändspole till 4 cylindern som spökar vid låg kraft och när den får rejält med kraft släpper den till och går som den ska, Kan ju passa på kolla om du får gnista på alla när du ändå är där nere och grejar
 
Riktigt tighta ventiler ger samma symptom med "hopplös" tomgång och bludder (en eller flera cylindrar går ju ej).

Dags att justera kanske? Ingen idé att synka gasare utan att först ha kollat ventilerna.

Insugsgummin täthet skulle jag kolla också samt förstås att du har fått in hela förgasarmunnen i insugsgummit så att det inte dras tjuvluft någonstans.

Hade en *trumvirvel* kawa med CV-brygga som gjorde precis som du beskriver. Efter lite enklare försök gav jag upp och rev ventilkåpan för att mäta. Jodå, 7 av ventilerna var för tighta och av dessa var flera på noll... Shimsade om och sedan gick den som den ska.
 
Tack för alla tips!

Lyckades rengöra munstyckena men problemet återstod tyvärr. Ventiljustering gjorde jag för ett par månader sen så det bör inte vara det heller. Ska kolla till det där med tändspolen sen när jag får tid!
 
Har du slipon på hojen ? Hade oxå en zx9r -98 en gång i tiden , med exakt samma beteende när jag satte på ett slipon. Ändrar du på avgas eller luft , så måste du oxå justera bränslet. På just min räckte det med att höja nålarna ett snäpp , sen gick den som en klocka igen.
 
Har du slipon på hojen ? Hade oxå en zx9r -98 en gång i tiden , med exakt samma beteende när jag satte på ett slipon. Ändrar du på avgas eller luft , så måste du oxå justera bränslet. På just min räckte det med att höja nålarna ett snäpp , sen gick den som en klocka igen.

Japp jag har slipon på, provat att sätta på originalröret någon gång och har för mig att den faktiskt gick något bättre. Det hade jag faktiskt glömt!

Måste man hoppa på nålarna eller kan det möjligtvis räcka att fiffla med luft/bensin blandskruven?
 
Last edited:
Jag hade höjt nålarna ett hack. Brukar feta på bränsleblandningen lagom mycket över hela registret.
 
Okej, nu blir det jobbigt igen! Hur höjer man nålarna? Jag är värdelös på detta.

Skruvar du av dom svarta locken på förgasarna så sitter där ett membran i gummi. I mitten av detta membran sitter nålen fast. På nålen ska det finnas någon form av clips för att justera höjden på nålen. Flyttar du clipset ner ett snäpp så höjer du nålen och fetar på bränsleblandningen över i princip hela registret.
 
Skruvar du av dom svarta locken på förgasarna så sitter där ett membran i gummi. I mitten av detta membran sitter nålen fast. På nålen ska det finnas någon form av clips för att justera höjden på nålen. Flyttar du clipset ner ett snäpp så höjer du nålen och fetar på bränsleblandningen över i princip hela registret.

Det får bli till att prova det. Tack så mycket!
 
återkom med resultat! mycke intressant tråd (då jag själv är mega amatör :D)
 
Provkör du hojen med kåporna och luftkanalerna på? Går den dåligt med allt monterat? Har bestämt för mig att jag läst om många som byggt fighter och tagit bort luftkanalerna till luftboxen fått problem med just din modell.
 
återkom med resultat! mycke intressant tråd (då jag själv är mega amatör :D)

Absolut, det ska jag göra! Har fruktansvärt mkt jobb framöver så hinner inte ge mig på det riktigt än dock.

Provkör du hojen med kåporna och luftkanalerna på? Går den dåligt med allt monterat? Har bestämt för mig att jag läst om många som byggt fighter och tagit bort luftkanalerna till luftboxen fått problem med just din modell.

Japp provkört med allt på som det ska vara. Så det borde inte vara det, men tack för tipset!
 
Skruvar du av dom svarta locken på förgasarna så sitter där ett membran i gummi. I mitten av detta membran sitter nålen fast. På nålen ska det finnas någon form av clips för att justera höjden på nålen. Flyttar du clipset ner ett snäpp så höjer du nålen och fetar på bränsleblandningen över i princip hela registret.

Är inte säker på om jag kommer ihåg rätt , men har för mig man fick shimsa upp nålarna på -98'an....eller var det på -96'an jag hade. Tror inte det satt några clips , men jag hittade passande brickor på typ Clas Ohlson eller nåt sånt....
 
Är inte säker på om jag kommer ihåg rätt , men har för mig man fick shimsa upp nålarna på -98'an....eller var det på -96'an jag hade. Tror inte det satt några clips , men jag hittade passande brickor på typ Clas Ohlson eller nåt sånt....

Nu är jag i gång igen! Har varit och lirkat ur nålen nu. Jag tog en bild för att visa men jag antar att denna inte har clips då den bara verkar gå i ett läge. Var är bäst att sätta i en bricka för att få upp nålen lite? Mellan nålen och "plast-saken"?

2012-02-17 19.30.49.jpg
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top