zx9r eller gsx750r 96/97?

VEGA

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
gixxer
Tänkte jag skulle köpa en hoj och väljer mellan dessa två, iaf för tillfället, fler alternativ kan dyka upp.
Är zx9r mycket tyngre?
Vad är vikten torr respektive fulltankad för respektive motorcykel?
Ninjan ser mycker klumpigare ut, är den det?
Gixxern verkar vara kvickare och roligare, men har ju tyvärr läst lite här om vevstakar osv.. är det något man fortfarande behöver oroa sig för på en så gammal hoj?
Ninjan har jag inte hört har några direkta brister alls förutom lite tung kanske..
Vad ska jag välja?

Det bästa är ju att provköra, men om du inte har möjlighet till det så får du ju fråga dig själv vad du ska ha den till. För de flesta så känns gixxern obekvämare. Den är också sportigare, men med avsaknaden av ZX9:ans bottendrag och även toppeffekt. Så om du ska köra lilla favoritvägen och kanske nån lite längre tur ibland så välj suzukin. Om du skall åka lite längre "touringåkning" med lite småvägar ibland så ta kawan. Ja, du förstår vart jag vill komma.

Har läst lite på motorcycle.com enligt dom så har dom precis lika mycket toppeffekt, men ninjan har säkert betydligt snällare motorkaraktär med mer bottendrag..
Ninjan ca 230 kg torrvikt enligt motorcycle.com, men enligt mcpoolen.se så har ninjan bara 183 kg torr, och enligt motorcycle.com har gixxern en torrvikt på ca 200 kg medans enligt mcpoolen.se 179 kg vad stämmer?

Någon som vet vad en zx9r respektive gsx750r väger? Årsmodell 96/97...

mvh Peter

VEGA skrev:
2098957 Har läst lite på motorcycle.com enligt dom så har dom precis lika mycket toppeffekt, men ninjan har säkert betydligt snällare motorkaraktär med mer bottendrag..
Ninjan ca 230 kg torrvikt enligt motorcycle.com, men enligt mcpoolen.se så har ninjan bara 183 kg torr, och enligt motorcycle.com har gixxern en torrvikt på ca 200 kg medans enligt mcpoolen.se 179 kg vad stämmer?

Någon som vet vad en zx9r respektive gsx750r väger? Årsmodell 96/97...

mvh Peter

www.bikez.com där står det mesta om de flesta modellerna.

torrvikter
zx9r 96 -215kg
zx9r 97 -218kg

gsx-r 750 96 -179kg
gsx-r 750 97 -186kg

Last edited:
Inte så svårt val då längre... 30-35 kg skillnad är ju en hel del..
Plus att är man inte så lång, som jag, så blir inte körställningen så extrem på gixxern iaf.. :)

Men, håller vevstakarna? Har dom hållt i tio år så behöver man kanske inte oroa sig om det längre? Eller kan det komma ett ras när som helst?

Tack för tipset om bikez.com!

Ska du kolla på en zx9:a så kolla från 98- en helt ny hoj, 30 kilo lättare än föregångaren. 143 hkr/183kg det räcker ganska långt,

Fanns en för 37K på blocket"gördetsjälv" hoj men har du inte tummen i röven så är det bara slå till..

mjo.. det är nog ett bra pris så länge det inte är något allvarligt fel med växellådan. Har skruvat med det mesta vad gäller motorer men just växellådor har jag aldrig gett mig på...
Kanske inte så enkelt fel att fixa själv, å när man aldrig skruvat med växellådor tidigare så känns det inte så lockande att börja göra det nu när det är vår! Nu ska det ju köras, inte skruvas! :)

God afton förresten, heter Peter och är från Göteborg jag med!

Jag vägde min Ninja 9:a -95:a en gång o fick vikten 240kg fulltankad, nu tycker jag i of inte att vikten stör mig men nog e den tyngre än sina klasskamrater men däremot så ligger den inne med en grym vägkänsla o hållning å draget räcker gott o väl på gatan där vi nöjesåkare ändå inte klarar av att utnyttja maxeffekt för övrigt så har mina vänner lite prob att hänga på mig både rakt fram å i kurvor. De kör Hynda x-11 -02 o surzuka gixx 1100 -92
:arsele

Jo, 43.. å sen några tusingar ner.. men då är steget inte långt till rettan på blocket för 45.. Vad det ska vara svårt att bestämma sig då.. haha :)

ja i det valet kan jag ju säga så här som faktiskt har kört båda hojarna,

rettan är roligare, mer bang för the buck!!

godafton själv föresten :)

jo visst, har haft r etta tidigare jag med.. men kan inte säga att jag utnyttjade effekten fullt ut särskilt många gånger..
tanken var nu att skaffa något billigare som man inte behöver vara så rädd om.. men svårt att bestämma sig.. man tänker ju mer än en gång att man kan lägga till några tusingar å få en annan hoj istället å helt plötsligt står man där å funderar på en r etta igen...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D