ZX9R alt. R1 98-99

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Som det står i ämnesraden.
För mig är det mellan dessa 2 hojar som valet står. Pga försäkringarna blir enorma när du kommer in på 2000 talet i jämförelse och dem zx blir 32 kg lättare 1998, och R1 kom ju först då.
Som det känns för tillfället lutar det åt ZX just pga grabbdrömmar om ninjor, men R1 har också sina fördelar, chassi osv.

Kan tilläggas jag inte får mitt kort förrän iår, och jag kommer väl pressa de sista timmarna ur min GPz innan en ny får övningsköra på den.:tummenupp

Här är lite vad jag undrar:
Ponera du kör en enkel motorvägsträcka på ca 8 mil för hälsa på familjen, vilken gör dig mindre trött?

Vilken är lättare att hantera för en man som bara väger i 65 kg´s klassen och är 175-176 cm lång?

Är det några extremt viktiga för och speciellt nackdelar med dessa båda hojar och deras årsmodeller?
Att kunna köpa en hoj i bra skick är inga problem då min nära krets är duktiga inom hoj och min flera i min familj har kört båge hela sina liv. Så den jag köper kommer vara i såpass bra skick det går. Riktig pedant :yoparty

Tack på förhand.
P.S detta är min första tråd på forumet utöver presentation så jag hoppas inte det blir ngn vrede pga fel område eller dumhuve frågor. :)
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Enligt mig så är valet enkelt!
Har haft en ZX9R och ALDRIG mer Kawa. Kvaliteten var då ingen höjdare av flera skäl. Men ZX9R har sina andra fördelar, lite mer sport tourer än R1 , bra drag i motorn (från -98) och uppåt. En zx9r är inte lika attraktiv som R1 vilket gör att du kan få en mycket juste hoj för pengarna. Kanske inte riktigt lika hårdkörda / bankörda som R1 orna. Finns nog fler sunkiga R1 or än zx9r. zx9r är inte heller lika nervös och kräver inte riktigt lika mycket av föraren i en lite pressad olycklig situation.
Men båda är "ganska" moderna hojar ändå om vi snackar zx9r -98 eller nyare. De äldre skulle jag inte ta om någon slängde skiten efter mig!
Lycka till!
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Jag hade en ZX9R -00 innan R1an jag har nu. Jävligt fin hoj må jag säga, dock tung och lite svårmanövrerad trots höjning bak med ca 2cm.
Bra tryck i motorn och relativt bra bottendrag. Inte som en twin direkt men bättre än R1an iaf.

R1an känns betydligt mindre och är mer lätthanterlig. Man känner ganska stor skillnad på vikten.
Ninjan kunde du pressa många mil på utan problem men även åka fort på, riktigt stadig.

ZX9R: Mer allround, bra på mycket.
R1: Mer sportig, lätthanterlig, men även sämre körställning.
 

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Tack för era svar.
Jag trodde ju att Kawan skulle vara mer nervös än en R1an? Kanske skrev du fel?

Fått höra att man ska undvika 90 tals zx9r pga växellådan, är det ett SÅPASS vanligt fel att man bör undvika eller är det upp till ordentlig check vid köp?

Som sagt så är inköpspriset mindre viktigt. Däremot månadskostnad med försäkringar har en stor del av det. en 35000 krs hoj kan man ju betala en gång till på ett år om man har otur med FBolagen :D

Är för övrigt student också så man ska ju kunna leva :yoparty
 

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Ort
i min lägenhet
Hoj
R1
aldrig haft en tanke på en R6:a? :)

själv tycker jag kawwan va bra mycket tråkigare körmässig o inte ett dugg inspirrerande jämfört med R1
 

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
aldrig haft en tanke på en R6:a? :)

själv tycker jag kawwan va bra mycket tråkigare körmässig o inte ett dugg inspirrerande jämfört med R1

Lustigt du säger det för R6 är faktiskt en runner up. :) Små och nätta. och helt klart mer än godkänt drag. :yoparty

Ps. tack för linken, mkt uppskattat. :krama
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
eller för att svensson vet bara vad ärretta och ärrsexa är?

glömde att dem vet att det finns något som heter ninja också, fan
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Beror väl på vad du är ute efter. R1:an är jävligt mycket kul för pengarna, men jag inbillar mig att det kan vara svårare att hitta bra objekt. ZX9:an är tyngre och mer bökig, men kanske bättre allround och en helt ok hoj för att åka långt med.

Hade jag varit du hade jag ändå valt ZX9:an om det nu är en gammal drömhoj, även om R1:an kanske av många anses vara en roligare hoj. Kul kommer du ha iaf, du kommer ha tid att byta hoj flera gånger ändå, och kombinationen första hoj-drömhoj är ju svårslagen.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag saknar fortfarande min gröna ninja från 98...

Min första tunga hoj och den trivdes jag som fisken i vattnet med. körde över 2000 mil på den och inga som helst problem med någonting, tog även ut den på banan ett par ggr.

Obs Ninjor är GRÖNA...och inge annat..:yoparty
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Är Ninjan din drömhoj så tycker jag att du ska köpa en sådan för att känslan är obeskrivlig när du väl ha fyllt din dröm. :tummenupp :)

Sen även om R1an anses vara si o så bra och kanske mer effekt så är det sällan hojen som sätter gränser utan föraren.
Dem som är duktiga på att köra kan vara snabbare med en 600cc än dem med en 1000cc. Och det är tufft av nåt!! :tummenupp

Hur som helst! Lycka till! :)
 

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Ja det är väl inte mycket att förneka att Ninja är min drömbåge. Jag blir 27 år iår så under 90 talet förstår ni nog vad man satt och drömde om som liten grabb :)

Jag hade inte R1 som förslag pga jag tänkte dra ut och ha det värsta. Det är inget fel i prestandan på en zx9r. inte heller i en R6 eller för den delen zx6r. jag tackar för övrigt för linken. Jag vet inte om du var lite dryg eller hjälpsam när du skrev den, men det är obetydligt då jag fått läsa igenom. Jag tror inte R1 är för mig, Lägg sen till en försäkringspremie som inte är direkt rolig. Antar att R1 får stå åt sidan och mitt ZX letande fortskrider. Tills dess GPZ 750! Ej att förringa :yoparty

Tack igen,
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Jag hade en ZX9R -00 innan R1an jag har nu. Jävligt fin hoj må jag säga, dock tung och lite svårmanövrerad trots höjning bak med ca 2cm.
Bra tryck i motorn och relativt bra bottendrag. Inte som en twin direkt men bättre än R1an iaf.

Jag hade också en ZX9 -00 innan jag skaffade min nuvarande R1 -99 och jag hävdar raka motsatsen angående motorn. ZX9an gick bra men R1an är avsevärt starkare i botten.
Enda nackdelen med R1an tycker jag är att den är väldigt nervös i styrningen, en styrdämpare skulle nog inte skada.
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Jag hade också en ZX9 -00 innan jag skaffade min nuvarande R1 -99 och jag hävdar raka motsatsen angående motorn. ZX9an gick bra men R1an är avsevärt starkare i botten.
Enda nackdelen med R1an tycker jag är att den är väldigt nervös i styrningen, en styrdämpare skulle nog inte skada.


okok. iofs är inte min R1 original, ägaren innan sa att det är vassare kammar i, samt dynojettade föggar.
Sitter styrdämpare på min, då känns den inte så jävla nervös, men ninjan var ändå stadigare.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top