ZX9r 98. Fighter.

KnoXX

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Grillby
Hoj
ZX10 R 06a
Hello Tänkte bygga om hojen till en fighter hojen är en ZX9r 98

Har lite funderingar kring detta

Hur hög riser behöver man till just min hoj.

Hur gör man någon snygg med luft intagen i ramen??

Hur gör man med luftintagent där fram??
Den behöver ju någon ting som fångar upp luften. här nämligen provat att köra utan och det resulterade i att den inte gick så bra.

Behöver man längre vajrar?? längre broms slang???

Det måste ju finnas någon här som byggt om en ZX9a.

Alla tips och förslag är varmt välkommna.
 
KnoXX skrev:
Hello Tänkte bygga om hojen till en fighter hojen är en ZX9r 98

Har lite funderingar kring detta

Hur hög riser behöver man till just min hoj.

Hur gör man någon snygg med luft intagen i ramen??

Hur gör man med luftintagent där fram??
Den behöver ju någon ting som fångar upp luften. här nämligen provat att köra utan och det resulterade i att den inte gick så bra.

Behöver man längre vajrar?? längre broms slang???

Det måste ju finnas någon här som byggt om en ZX9a.

Alla tips och förslag är varmt välkommna.

Köp lucas styrkrona.
Luftintagen är det lite värre med, prova med nåt snyggt skuret nät över, eller i röret som sticker ut från luftburken.
Kapa även rören så att dom inte sticker ut för mycket.
Orsaken till att din hoj gick dåligt, beror säkert på att Du kanske även tog bort luffarturbon???
Längre kopplingsvajer behövs, 10 cm längre för att vara precis.
Broms slang köper Du givetvis i stålomspunnet material, alltså är dom för korta.
Lycka till. :tummenupp
 

Bifogat

  • frans1.jpg
    frans1.jpg
    63.7 KB · Visningar: 146
  • frans2.jpg
    frans2.jpg
    68.4 KB · Visningar: 140
  • frans3.jpg
    frans3.jpg
    70.3 KB · Visningar: 162
  • frans4.jpg
    frans4.jpg
    62.4 KB · Visningar: 122
Last edited:
Brunte skrev:
Köp lucas styrkrona.
Luftintagen är det lite värre med, prova med nåt snyggt skuret nät över, eller i röret som sticker ut från luftburken.
Kapa även rören så att dom inte sticker ut för mycket.
Orsaken till att din hoj gick dåligt, beror säkert på att Du kanske även tog bort luffarturbon???
Längre kopplingsvajer behövs, 10 cm längre för att vara precis.
Broms slang köper Du givetvis i stålomspunnet material, alltså är dom för korta.
Lycka till. :tummenupp
luft torbon. vad vilket är det??
Jag tog bort allt förut när jag renoverade litte och hade endast slangen kvar där fram.
Bör man inte göra något åt det.. Typ sätta din någon form av tratt eller liknande luft intag? eller vad gör man åt det?
Kopling vajer då vart köper man det va på en mc affär idag men dom hade inga!!
Då gick den inte så jätte bra på höga varv!!
Hur ska jag lösa det??

Det där med ny styrkrona kan man inte köpa risers då?? eller fins det inte tillräckligt höga?
 
Last edited:
Utan luffarturbon (trycksatt luftburk) så får den väl fel blandning och kan gå kasst? :va
Det där med raisers, är väl om du vill borra i org.kronan vilket inte alla tycker
räcker i stabilitet och säkerhet vilket jag inte vet om det är att oroa sig för i detta fall.
Finns ju färdigfrästa kronor att köpa vilket bör vara det säkraste alternativet men att
borra en beggad krona är ju alltid billigare...
 
KnoXX skrev:
luft torbon. vad vilket är det??
Jag tog bort allt förut när jag renoverade litte och hade endast slangen kvar där fram.
Då gick den inte så jätte bra på höga varv!!
Hur ska jag lösa det??

Det där med ny styrkrona kan man inte köpa risers då?? eller fins det inte tillräckligt höga?

Luffarturbon är de båda "tratt liknande" mojängerna, med en "förgrening" som sitter fast i framkåpan/luftinsuget.
Ifrån dessa trattliknade mojängerna går det slangar via "förgreningen" som har sitt slut i fuggarna.
Hela detta paket kan du givetvis korta av, plasera dessa trattar med "förgreningen" i rören som går ut i ramen.
Hm.
Jag vet inte vad det har för betydelse, vet bara att hojen går som en påse nötter om man inte har dessa.
Risers finns det ju en massa varianter av.
Mät ut en lämplig höjd och gå in till närmsta mc firma och köp.
Personligen skulle jag köpa en lucas krona.
Lycka till och hoppas att Du förstod vad jag skrev, för det gör faan inte jag!
:tummenupp
 
Brunte skrev:
Jag vet inte vad det har för betydelse, vet bara att hojen går som en påse nötter om man inte har dessa.
Trycker väl in mer luft i fart (komprimerar av hastigheten) och ger "bättre" luft,
mera syre, vilket ger bättre förbränning eller liknande... :va
Och detta är den meckad efter.
Rätta mig om jag har fel... Kanske inte ens var det du klurade på. :gnissla
 
Blomquist #14 skrev:
Trycker väl in mer luft i fart (komprimerar av hastigheten) och ger "bättre" luft,
mera syre, vilket ger bättre förbränning eller liknande... :va
Och detta är den meckad efter.
Rätta mig om jag har fel... Kanske inte ens var det du klurade på. :gnissla
Jo.
Det var ju det jag skrev JU! hihi :D :D
Det låter förbannat rimligt och är även precis vad även jag har hört.
 
Brunte skrev:
Luffarturbon är de båda "tratt liknande" mojängerna, med en "förgrening" som sitter fast i framkåpan/luftinsuget.
Ifrån dessa trattliknade mojängerna går det slangar via "förgreningen" som har sitt slut i fuggarna.
Hela detta paket kan du givetvis korta av, plasera dessa trattar med "förgreningen" i rören som går ut i ramen.
Hm.
Jag vet inte vad det har för betydelse, vet bara att hojen går som en påse nötter om man inte har dessa.
Risers finns det ju en massa varianter av.
Mät ut en lämplig höjd och gå in till närmsta mc firma och köp.
Personligen skulle jag köpa en lucas krona.
Lycka till och hoppas att Du förstod vad jag skrev, för det gör faan inte jag!
:tummenupp


det du skrev korta av, plasera dessa trattar med "förgreningen" i rören som går ut i ramen. :va

Fattar jag inte kan ju inte sätta det i samma som rören som går till luft filtret!! :confused:

måste väll bygga om på något sätt dom orginal tratt mojängerna där fram kan man ju inte få in i hålen i ramen för det första. :va

Hur har du gjort visa snälla kan inte se hur det ser utt på korten du har.
 
Blomquist #14 skrev:
Trycker väl in mer luft i fart (komprimerar av hastigheten) och ger "bättre" luft,
mera syre, vilket ger bättre förbränning eller liknande... :va
Och detta är den meckad efter.
Rätta mig om jag har fel...
En "luffarturbo" komprimerar inte luften innan den går ned i förgasarna. Den fungerar inte som en vanlig turbo.
Det enda den gör är att den ser till att det finns tillräckligt med frisk luft i luftburken när man vrider på gasen.
Så någon nämvärd form av tryckökning är det inte fråga om.


Men åter till ämnet.
Det skall väl gå att bestycka om förgasarna så att dom passar det nya flödet av luft, ifall du nu plockar bort trattarna.
 
KnoXX skrev:
det du skrev korta av, plasera dessa trattar med "förgreningen" i rören som går ut i ramen. :va

Fattar jag inte kan ju inte sätta det i samma som rören som går till luft filtret!! :confused:

måste väll bygga om på något sätt dom orginal tratt mojängerna där fram kan man ju inte få in i hålen i ramen för det första. :va

Hur har du gjort visa snälla kan inte se hur det ser utt på korten du har.
Hejsan.
Kom nu ihåg att dessa trattar placerades och slangarna kortades så mycket att de fick plats i "hålen" där keblaget går in.
Sorry! Jag tänkte lite fel igår.
Det skall funka.
Lite svårt att förklara bara.
 
Last edited:
Byt!

Bygg inte om, byt hoj med mig istället, så får du en färdig! T-Ace ´96 med R1-bakdel och en massa nya delar. Mellanskillnad efter överenskommelse...
 
byggarn skrev:
Bygg inte om, byt hoj med mig istället, så får du en färdig! T-Ace ´96 med R1-bakdel och en massa nya delar. Mellanskillnad efter överenskommelse...
Jasså släng upp en bild på hojen så får vi se!!
 
Ok, ska fixa det, i helgen. Det får bli en mobilbild är jag rädd, men man ser ju ändå hur den ser ut.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top