Zx9r-98 eller CBR 900 rr-99?

vad gäller service intervall så tror jag att även 98an har ventiljustering varje 1200:e mil. Men hittar man en billig mekfirma som tar betalt för att kolla och inte justering innan de vet om det behövs är det lungt.

Hondan (i alla fall de nyare 00) har denna stora servicen var 2400:e mil.

På min kwak skulle en normal Mc firma ha 5000:- för stora servicen. Hittade en mindre pajsare i skogen (som även kör RR och då borde ha koll på läget) som gjorde det för ca 16-1700:- :tummenupp

Men det bästa tipset är att testa dem. Den du sitter bäst på skall du ha. Måste ju klara av att köra en massa på den annars kvittar ju allt annat eller?
 
Poacher skrev:
Uppdateringar av formatet som zx9 fick 98 gjordes först 00 på Hondan, innan dess är de snarlika ända från 92.


Det kom en ny 900RR -96. Den har inget gemensamt med den som presenterades -92.
 
jaken skrev:
Hej!
Funderar på vilken jag ska välja av dessa två hojar!
Vilken skulle du ha vält och varför?

1998 uppdaterades chassit på Kawan om jag förstått det hela rätt , dvs den är hyffsat modern för att vara en 98. När gjordes liknande uppdateringar av cbr?

Hur långa är serviceintervallen på Hondan? 600mil olja, 1200mil ventiljustering på Kawan.

Mvh jaken

Jag skulle välja Hondan. Det som talar för den är: Kvalitén, köregenskaper, vikten.
I princip allt utom motorn, som inte är dålig men kan ej matcha ninjans...
Kawasakin känns stor och klumpig tycker jag. (OBS !!! Min personliga åsikt !!!) Men motor är bra.
Vill du ha en sport/bushoj köp Hondan.
Vill du däremot ha en sport/touring köp Kawasakin.

Nu får jag väl hela kawa-klubben på mig, men jag blev ej särskilt imponerad när jag provade en sådan!
 
Victor skrev:
Det kom en ny 900RR -96. Den har inget gemensamt med den som presenterades -92.

Jag skulle vilja påstå att de har väldigt mycket gemensamt. Har själv en från -92, med tillhörande servicemanual från Haynes (täcker 92-99) och de flesta moment är gemensamma, enkla som avancerade. Från -00 är den dock helt annorlunda.

Så i valet mellan Kawaskakin från -98 och Hyndan från -99 hade jag valt Kawan. Men om det valet var mellan en zx9r-98 och en cbr900rr-00 hade jag (naturligtvis :D) valt Hondan.
 
Skalman skrev:
Jag skulle vilja påstå att de har väldigt mycket gemensamt. Har själv en från -92, med tillhörande servicemanual från Haynes (täcker 92-99) och de flesta moment är gemensamma, enkla som avancerade. Från -00 är den dock helt annorlunda.

Okej, då får jag tro på dina ord då. Men enligt Honda så var det en ny hoj som presenterades då.
De flesta MCmodeller har en livslängd på fyra år med en uppdatering efter två. Det gäller iofs mest sporthojar men som tumregel funkar det bra.
 
Jag var och kollade lite bättre på båda idag. zx9r -98 har gått 3100mil och honda cbr 900rr-99 har gått endast 1000mil... Kawan ser lite mer nött ut, inte repig och skabbig men inte samma skick som hondan som ser mycket fräsch ut... ungefär samma pris.....

Blir hondan svårsåld om 2år eftersom det är "gammal" modell jämfört med kawan. Skicket talar helt klart för hondan....
 
jaken skrev:
Jag var och kollade lite bättre på båda idag. zx9r -98 har gått 3100mil och honda cbr 900rr-99 har gått endast 1000mil... Kawan ser lite mer nött ut, inte repig och skabbig men inte samma skick som hondan som ser mycket fräsch ut... ungefär samma pris.....

Blir hondan svårsåld om 2år eftersom det är "gammal" modell jämfört med kawan. Skicket talar helt klart för hondan....
du kommer repa Hondan, då gör du en förlust jämfört med Kawan som är attraktivare.

(Min åsikt, inte din)

Edit, jag köper gärna en hoj som gått 2000+ hellre än en som gått 0-1000 mil. I början bruar folk vara sjukt nogranna med att serva på märkesverkstäder och få stämpel, vilket är bra om man ska sälja. Men efter 2-3000 mil så känns det som om folk tar det kloka steget att serva hos någon dom känner och litar på. Kanske servar själva också.

Jag servar min hoj själv och hos en lokal mc-verkstad där jag känner ägaren. Litar på honom till 110% och vet att han gör ett bra jobb, plus att det blir billigt. På Ducati Stockholm så tas det en förmögenhet och jag känner dem inte.

Stämplar ör överskattade :rolleyes:
 
Last edited:
jaken skrev:
Jag var och kollade lite bättre på båda idag. zx9r -98 har gått 3100mil och honda cbr 900rr-99 har gått endast 1000mil... Kawan ser lite mer nött ut, inte repig och skabbig men inte samma skick som hondan som ser mycket fräsch ut... ungefär samma pris.....

Blir hondan svårsåld om 2år eftersom det är "gammal" modell jämfört med kawan. Skicket talar helt klart för hondan....

Kawan är "mindre" fin för att den är "körd" Hondan är finare för att ägaren har "åkt" o tittat på blommorna. Å andra sidan är det givet att man vill ha en nyare båge + gått lite mindre men eftersom det är likvärdiga hojar så blir du nog nöjd med vilken du än väljer, lycka till...
 
Last edited:
Vad bör respektive hoj kosta hos en handlare?

zx9r-98 3000mil
cbr 900rr-99 1050mil
 
jaken skrev:
Vad bör respektive hoj kosta hos en handlare?

zx9r-98 3000mil
cbr 900rr-99 1050mil
av att tittat lite på blocket, hojtorget, bytmc mm så tycker jag 55-60' ... men sen har jag hört här på sh att en lyckades köpa en ny cbr600rr 2004 inkl hjälm för 64', om det var sanning är en annan historia.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top