ZX9R 94-97 VS 98->

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Är skillnaden stor? eller är de hyfsat lika?
Hur är ZX9R mot ZX7R?
Jag vill max lägga ca 45kkr men har inte hittat någon som känns helrätt från 98 än(för de stålarna).
Skall jag köpa en gammel kawwa eller skall man leta vidare efter en 98?

//M

Jag kör en 96a som är riktigt läcker. Har inte testat en 98 men de uppdaterades ordentligt då. Lättare m.m. Om du har råd att försäkra en 98a skulle jag nog välja en 98. Men en schyst 95-96 skall du kunna få för under 40k. Då blir det lite pengar över till däck m.m. Dessa har bra försäkring med. Ring och kolla det först och bestäm dig om det är värt med en 98 sen. För mig skilde det flera tusen om året bara i halvförsäkring. Detta beror mest på att tjänstevikten är så mycket högre på de äldre hojjarna vilket ger lägre hk/kg och det = mindre premie.

För mer ingående svar surfa till www.ninjaclubsweden.com

Jag skulle satsa på en 98:a, har själv en 97:a. 98:an är en helt uppgraderad hoj.
Lycka till!

Har aldrig kört en 9:a men har hört från flera att man sitter mycket bättre på 9:an Än på 7:an.Tror även att 9:an är lättare+lite mer effekt.Men jag är väldigt nöjd men min :)

HAER skrev:
Jag skulle satsa på en 98:a, har själv en 97:a. 98:an är en helt uppgraderad hoj.
Lycka till!

Har du provkört 98an och uppåt? Isf, märkbara skillnader..

Har hört att växellådan på 98an inte ska vara lika klonkig och jävlig, men även frilägen ska finnas där, dock inte lika mycket..

Köpte min 99a för 35, men då var det lite småfix på den, skulle tro att om man ska räkna på nya reservdelar till den så kostar den nog mellan 5-7000kronor, dock har jag fått bra begagnade däck av en kompis, och bromsbelägg, så jag har inte behövt kosta på den speciellt mycket 3000:- totalt kanske. Sen var det lite mer med ventiljustering, packboxar i gaffeln och lite smågrejer sådär, en liten buckla i tanken, och nån liten repa här och där, men fräsh för övrigt..

Det är 32 kilo i viktskillnad mellan hojjarna, men försäkringen är betydligt bättre för den äldre modellen. Kolla försäkring först, köp sen :tummenupp

uggla skrev:
Har hört att växellådan på 98an inte ska vara lika klonkig och jävlig, men även frilägen ska finnas där, dock inte lika mycket..
QUOTE]

Problemet (på 98 och framåt) att det är svårt att växla ibland och att man missar växlingar beror ofta på att staget mellan växelpedal och axeln in i växellådan inte är horisontell. Jag justerade upp pedalen för att få plats med mina fossingar och fick efter det problem med neutrallägen mellan växlarna, samt att jag missade växlingar ibland. Fick tips om att växelstaget skall vara horisontellt annars krånglar det. Lyfte staget av splinesen och satte tillbaks det i rätt läge och problem försvann.

Jag har kollat försäkringen och visst skiljer det!
Nu har jag ringt till min sponsor SEB:) De hade stängt kl2100 och jag ringde 2101....så det blir till att fixa lånet imorgon istället...

/M

Mingves skrev:
Hur är ZX9R mot ZX7R?
Jag vill max lägga ca 45kkr men har inte hittat någon som känns helrätt från 98 än(för de stålarna).

tja mingves jag provade lite olika årsmodeller innan jag köpte min 99a och utan att vara nån expert upplevde jag att 98- blev en helt annan cykel att hantera lättare och smidigare går inte och jämföra med 97 men som sagt försäkringen blir ju dyrare pga vikt/hk skillnaden men det var det värt så mitt tips är helt klart 98 och uppåt

Du missade min, jag sålde den i måndags för 37500 fullservad inklusive nytt drivpaket och med fem überdäck. Varför står det ZX9B i regbeviset?

Kawa ZX9 98- Är en helt ny hoj, med nästan bara namnet gemensamt med föregångaren -97.
Räkna med andra ord inte dessa som en och samma maskin.

zx7 vet jag inte mycket om mer än att det är en tung och snabb hoj.

innan 98 hade dom väl ganska stora problem med vattenpumpar och slangar som sköts :rolleyes: kompisens -95a ¨bekräftade den tesen iaf.

David

Mingves skrev:
Hur är ZX9R mot ZX7R?

//M
zx9r första generationen samt zx7r är snarlika försäkringsmässigt.

Nu e degen fixad, gäller bara hitta bågen nu....ingen som har en fin?
Idag fick jag ännu mer tid för mc, min date som jag skulle å fika med ställde in :tummenupp

///M

Mingves skrev:
Hur är ZX9R mot ZX7R?

//M

Tja! Kolla denna annons,kan vara värt att lägga ut ett par tusen till då det är verkligen en ny hoj... 32kg lättare tex...

http://www.blocket.se/view/4507753.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Hepp hepp :tummenupp

Den äldre funkar ju bra annars, lite överviktig, men snabb som fan.
Inte för extrem helt enkelt, kanske duger att knalla lite på ibland.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph