zx9r åsikter -98-99 eller -00-02

Oli-Mopo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
gbg
Hoj
MG
Som rubriken säger, så skulle jag vilja ha lite åsikter om dessa modeller.. Hur mycket mer ska man egentligen behöva betala för en -00-02 ? Är mellanskillnaden värd något, när man väl sitter på hojen så att säga?

Har läst mig till att -00-02 har en uppgraderad växellåda, hur är det i verkligheten.. stämmer det att de är "i princip oförstörbara", eller är det bara snack?

Andra svagheter på -00-02? Har själv inte haft nå större framgång med att hitta svagheter på dom.. Men nog borde väl det finnas något att kritisera på, även på dessa?

-Speak up people!
-Kom med lite fakta! :yoparty
 
98-02= samma hoj bara kosmetiska skillnader, till skillnad från förre generationens zx9;or så är dessa skottsäkra vad gäller motor o låda vilket inte var fallet 94-97 då det fanns en hel del problem med dom!

En mycket bra allroundhoj, den hojen som jag haft längst i min ägo var just en zx9r 00 (c;a 4 år) det som störde mest var de täta ventilkontrollerna (1200 mil) om jag inte minns fel, dom var dyra men sällan behövdes nåt åtgärdas, mekar du själv finns det stålar att spara!
 
jag hade en 00 ett tag och var mycket nöjd, en trevlig touringhoj, perfekt att skjutsa och åka långt på.

Enda anledningen till att köpa 00 istället för 98 är för dom är snyggare.
 
Jag har haft en 98 och var supernöjd.
Det var min första riktiga sporthoj.

Satsa på en 98 eller 99'a, 2000 fick den en ny mycket fulare frontkåpa. I övrigt så är det i stort sett samma hoj.
 
Åker en 00:a sjäv är supernöjd med den beskriver den lite lätt inne på mitt garage
Obs.... 00 kom den med bultad bakram... bra om man gillar bakhjulsåka.
Vilken du än väljer att köpa så dreva ner den ett kugg fram då får du en grym känsla igenom hela registret:yoparty
 
Billig försäkring.

Har precis inhandlat en -98 själv och mycket berodde på att försäkringen var så otroligt billig. Eftersom den är försäkrad på 55kW så betalar jag endast 3500:- hel/helår i storstad. Man tillverkades denna årsmodell med någon form utav strypning enligt den info jag har fått. Nu kanske inte alla -98:or är reggade för denna effekt, men det kan vara värt att göra en koll. Finns många sköna tusenlappar att tjäna in bara under första året om man nu mot förmodan skulle få en höjning under år 2.

Hade en zx9r -94 för ganska många år sedan och den var jag nöjd med så jag misstänker att jag även blir det med denna cykel.
 
Till skillnad från Sport-R1 så tycker jag den blir mycket snyggare 00. Vill inte ha den tidigare just därför. Så mycket mer pengar vet jag dock inte om det är värt utöver att hojen blir nyare. Har inget särskilt att anmärka på. Skulle ibland önska en större tank, vid inspirerad körning kommer man inte alltid så långt som man vill, tycker inte det är så mycket racing att en tankmätare skulle skada. Mina 189 cm och 110 kg ryms också bra.
 
Till skillnad från Sport-R1 så tycker jag den blir mycket snyggare 00. Vill inte ha den tidigare just därför. Så mycket mer pengar vet jag dock inte om det är värt utöver att hojen blir nyare. Har inget särskilt att anmärka på. Skulle ibland önska en större tank, vid inspirerad körning kommer man inte alltid så långt som man vill, tycker inte det är så mycket racing att en tankmätare skulle skada. Mina 189 cm och 110 kg ryms också bra.


Kul att höra att din kroppsstorlek passar bra till cykeln. Är själv av samma kaliber så det känns tryggt. Har ju inte fått klämma och känna på min än eftersom jag köpte den av en firma i Karlstad. Den har inte hunnit bli hemlevererad än.
 
Till trådstartaren.
Helt rätt. Lådan uppdaterades -00.
Det och utseendet är största skillnaden mot -98 / 99
Många mindre uppdateringar.

Mest utseendet som uppdaterades -02

-00 jämfört med -98 så känns -00:an nyare, fräschare
att köra, känns även lättare i fram.
I mitt tycke värd en 5000:- mer.

I princip skottsäkra = Ja.

Nackdelar = Behöver kolla ventiler var 1200 mil.
Hårt körda kan någon ventil börja krypa uppåt.
 
en 98 -99 har oftast billigare försäkring som det nämdes tidigare

jag betalar bara 3354kr hel/helår(reggad med 55kw från fabrik)

därför valde jag denna hoj(+ att den e snygg o bekväm)
 
Tackar för all respons! :tummenupp
Och speciellt till dig cl. Du gav mig infon som fick våg skålen att luta mer mot en -00-02.
Då var det bara det, med å hitta rätt hoj kvar då. Har några på G, får väl se vilken det blir. =D
Lägger självklart upp en bild , när allt är klart.
 
Hejsan...

Jag har också funderat på en zx9r...Enligt många så är försäkringen "jävligt" billig, speciellt på -98 -99 (om jag fattat de rätt)
Men är dom då strypta till 55kW?...Kan ju inte vara så kul att köra då, eller?

/Danne
 
Hejsan...

Jag har också funderat på en zx9r...Enligt många så är försäkringen "jävligt" billig, speciellt på -98 -99 (om jag fattat de rätt)
Men är dom då strypta till 55kW?...Kan ju inte vara så kul att köra då, eller?

/Danne

Som någon tidigare skrev så är strypningen till 99% borttagen på dom flesta cyklarna. Brukar annars inte vara så speciellt komplicerat att ta bort den. Brukar väl oftast sitta en strypning i insuget samt att man får buta munstycken samt nålar i förgasaren. Rätta mig om jag har fel.
 
Oook...

Det gäller alltså att hitta en zx9r som är reggad på 55kW...
=), hoppas nu folk skriver det i sina annonser...
Peace
 
55kw

Oook...

Det gäller alltså att hitta en zx9r som är reggad på 55kW...
=), hoppas nu folk skriver det i sina annonser...
Peace

tjena,kolla i mitt garage 55kw/160hk:yoparty sålde min till syrrans dotters man som vägrade köra sin egen (nya hoj) efter han testat min,nu är den till 99% säkerhet till salu för de har fått barn,så hör av dig så kan jag snacka med honom.o förresten så e detta den snyggaste modellen.:tummenupp
 
Bättre lyse, andra clipon, bredare bakfälg, cylinderfoder i nicasilbelagd alu, avgas som går att dela under oljetråget, kat, lådan är bättre(undercuttad från fabrik), justerbar höjd bak, annan styrgeometri, snyggare instrumentering, lös bakram, grövre hjulaxlar bland annat.

Trots att det är samma hoj i grunden känns -00 och framåt bra mycket modernare och fräschare.
 
Bättre lyse, andra clipon, bredare bakfälg, cylinderfoder i nicasilbelagd alu, avgas som går att dela under oljetråget, kat, lådan är bättre(undercuttad från fabrik), justerbar höjd bak, annan styrgeometri, snyggare instrumentering, lös bakram, grövre hjulaxlar bland annat.

Trots att det är samma hoj i grunden känns -00 och framåt bra mycket modernare och fräschare.

Är det värt alla tusenlappar som försäkringen kostar extra jämfört med 98-99???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top