ZX9 usd-gaffel på 1100R -86?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är här någon som provat att få på usd-gafflar från en ZX-9 på GSXR1100 -86? Jag har nog lyckats få tag på gaffelben till bra pris, men jag köper inte dem förrän jag vet att de går att få dit... Andra styrkronor krävs ju, både övre och undre, men jag tror att jag kan få med undre kronan och stolpen. Men det kan ju skilja mycket ändå. Går det att få dit stolpe mm (och få det att fungera) eller krävs det kronor mm från t.ex. 750R. De ska ju nästan passa iaf. Kan bli lite för dyrt för mig isåfall. Hade varit kanon om det går att skruva dit Kawans kronor och stolpe mha andra lager. Längden verkar stämma hyfsat, men jag är lite osäker. Min gaffel är 770 mm lång med hojen på hjulen, och Kawans gaffel var 800 mm med hojen på hjulen fast utan motor i ramen. Lurigt det här...
Någon som kan detta? Hjälp behövs verkligen...

lahi skrev:
2085195 Är här någon som provat att få på usd-gafflar från en ZX-9 på GSXR1100 -86? Jag har nog lyckats få tag på gaffelben till bra pris, men jag köper inte dem förrän jag vet att de går att få dit... Andra styrkronor krävs ju, både övre och undre, men jag tror att jag kan få med undre kronan och stolpen. Men det kan ju skilja mycket ändå. Går det att få dit stolpe mm (och få det att fungera) eller krävs det kronor mm från t.ex. 750R. De ska ju nästan passa iaf. Kan bli lite för dyrt för mig isåfall. Hade varit kanon om det går att skruva dit Kawans kronor och stolpe mha andra lager. Längden verkar stämma hyfsat, men jag är lite osäker. Min gaffel är 770 mm lång med hojen på hjulen, och Kawans gaffel var 800 mm med hojen på hjulen fast utan motor i ramen. Lurigt det här...

zx9r 98 gaffel o uppåt är Konventionell, hur det är med dom tidiga modellerna vet jag ej.
Själv hade jag planer på att trycka dit en gixxergaffel från en 00:a 1000 på min zx9r 00 men det blev aldrig nåt då jag inte fick loss nån gaffle till bra pris, enda jag skulle behövt göra "tror jag" är att borra upp kawans krona, längden var samma har jag för mej

lahi skrev:
2085195 Är här någon som provat att få på usd-gafflar från en ZX-9 på GSXR1100 -86? Jag har nog lyckats få tag på gaffelben till bra pris, men jag köper inte dem förrän jag vet att de går att få dit... Andra styrkronor krävs ju, både övre och undre, men jag tror att jag kan få med undre kronan och stolpen. Men det kan ju skilja mycket ändå. Går det att få dit stolpe mm (och få det att fungera) eller krävs det kronor mm från t.ex. 750R. De ska ju nästan passa iaf. Kan bli lite för dyrt för mig isåfall. Hade varit kanon om det går att skruva dit Kawans kronor och stolpe mha andra lager. Längden verkar stämma hyfsat, men jag är lite osäker. Min gaffel är 770 mm lång med hojen på hjulen, och Kawans gaffel var 800 mm med hojen på hjulen fast utan motor i ramen. Lurigt det här...

Vilken diameter har gaffelbenen i övre respektive nedre gaffelkronan? Tänker du sätta på en komplett ZX9 framända (hjul och bromsar oxå)? om inte så får du fler problem.

Enklaste sättet att byta till USD-gaffel på en GSXR 1100 86 är att ta en GSXR 1100 90-92 gaffel, kompett med hjul och bromsar, den är bolt on på din hoj.

Näst alt är GSXR 750 90-91, oxå bolt on, dock lite kort 73cm, det funkar men hojen blir låg fram (inge bra för dig som har en IC som kommer i klämm)

GSXR 750 92-95 och 1100 93-98 funkar oxå, dock fel styrstopp och 750 gaffeln lite kort (73cm)

GSXR 750 96- (gäller GSXR 600/1000 01- oxå)nya styrlager, passar inte rakt av, går att byta till rätt lager nertill uppe så måste man svarva och gänga lite eller byta styrstolpen, har oxå fel styrstopp. Jag har haft en sådan gaffel med kronor, bromsar och hjul på Turbogixxer, funkade kanon bra. Enda bekymret var att IC fick det lite trångt vid inbromsning (kort gaffel 73cm) så nu har jag Sp1 gaffelben(75cm långa) i GSXR 750 96 kronorna.

peter R1 skrev:
2086678 zx9r 98 gaffel o uppåt är Konventionell, hur det är med dom tidiga modellerna vet jag ej.
Själv hade jag planer på att trycka dit en gixxergaffel från en 00:a 1000 på min zx9r 00 men det blev aldrig nåt då jag inte fick loss nån gaffle till bra pris, enda jag skulle behövt göra "tror jag" är att borra upp kawans krona, längden var samma har jag för mej
Denna skulle vara en usd-gaffel. Han sa att den var från 96, 97 eller 98... :rolleyes:

gixxer_1255 skrev:
2087067 Vilken diameter har gaffelbenen i övre respektive nedre gaffelkronan? Tänker du sätta på en komplett ZX9 framända (hjul och bromsar oxå)? om inte så får du fler problem.

Enklaste sättet att byta till USD-gaffel på en GSXR 1100 86 är att ta en GSXR 1100 90-92 gaffel, kompett med hjul och bromsar, den är bolt on på din hoj.

Näst alt är GSXR 750 90-91, oxå bolt on, dock lite kort 73cm, det funkar men hojen blir låg fram (inge bra för dig som har en IC som kommer i klämm)

GSXR 750 92-95 och 1100 93-98 funkar oxå, dock fel styrstopp och 750 gaffeln lite kort (73cm)

GSXR 750 96- (gäller GSXR 600/1000 01- oxå)nya styrlager, passar inte rakt av, går att byta till rätt lager nertill uppe så måste man svarva och gänga lite eller byta styrstolpen, har oxå fel styrstopp. Jag har haft en sådan gaffel med kronor, bromsar och hjul på Turbogixxer, funkade kanon bra. Enda bekymret var att IC fick det lite trångt vid inbromsning (kort gaffel 73cm) så nu har jag Sp1 gaffelben(75cm långa) i GSXR 750 96 kronorna.
Hmmm, du verkar ha gjort detta förr :tummenupp Diameter vetefasen, jag har inte sett dem än. Det enda jag tänkte byta isåfall var gaffeln, men det verkar vara lite bekymmer med det då. Synd... Då får jag nog ta och leta upp en komplett framände till en 1100R 90-92. Verkar vara liiiite lättare än att få på Kawa-grejorna :hihi Jag körde en runda med en kille här i byn idag, och han har en 91:a, men jag fick inte ta hans gaffel :huvet Jag har frågat några gånger nu :hihi Får se om jag får loss lite pengar till ett framändsbyte! Jag kan nog inte ha kortare gaffel än jag har nu, det är lite tight mot intercoolern redan.

Kolla vad det är för diameter vid gaffelkronorna, om du har tur så är det 50mm övre och 54mm (GSXR750) nedre eller 52mm övre och 56mm nedre (1100). Sedan är det bara att skaffa GSXR kronor och stoppa i Kawwa benen gärna med bromsar och hjul.

gixxer_1255 skrev:
2087933 Kolla vad det är för diameter vid gaffelkronorna, om du har tur så är det 50mm övre och 54mm (GSXR750) nedre eller 52mm övre och 56mm nedre (1100). Sedan är det bara att skaffa GSXR kronor och stoppa i Kawwa benen gärna med bromsar och hjul.

ett tipps..
jag har en fzr1000 gaffel..(använder den)
den har 50/54mm så ni vet.

ozeo skrev:
2089111 ett tipps..
jag har en fzr1000 gaffel..(använder den)
den har 50/54mm så ni vet.

Hur lång är en den?
Det är många gaffler som är 50/54mm nu, GSXR 750 90-,GSXR 600 04-, GSXR 1000 01-, Honda SP1 och SP2, Fireblade med USDgaffel med flera

gixxer_1255 skrev:
2089126 Hur lång är en den?
Det är många gaffler som är 50/54mm nu, GSXR 750 90-,GSXR 600 04-, GSXR 1000 01-, Honda SP1 och SP2, Fireblade med USDgaffel med flera

mmmvet ej men kan kika på det till ikväll om de är av intresse :)
ska åka o mecka snart så.

hur ska man mäta?
från axel till övre krona eller?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...