Zx9-r

• Thread starter Thread starter Håkan och Madde
  • Start date Start date

Håkan och Madde

Guest
Hallå alla glada, Jag drog igång hojen igår. Den gick bra på tomgång men när jag gasar så bluddrar den och går orent. Någon som kan tipsa mig om vad jag ska börja med??? tacksam för tips

hej. möjligt att något stift blivit dåligt .ev kanske skit eller avlagringar från bensinen i fuggarna.kanske gammal bensin har iofs aldrig varit med om det själv.

Har beställt nya stift idag så vi får se. Suger när de strular e ju "snart" sommar

Hej du.
Skit/vatten, etc i förgasarna,,bara att slita av dem och rengöra, ta ut alla munstycken (ett i taget, så du vet var det satt :tungan ) och blås med tryckluft, både i munstycket men även i kanalen som det satt i.
Du har troligtvis olika huvudmunstycken,,de två i mitten (2:an och 3:ans förgasare) är säkert inte samma som de två i 1:an och 4:ans förgasare, så se upp när du tar isår dem.

Ett byte av stift skadar väl aldrig, och om du har möjlighet så dra dem med moment så det blir helt rätt, men att det skulle vara lösningen tror inte jag på.

Sen en sista fråga : Bor du söderut?:)
Eftersom du startar din hoj idag?
Tom här i Skåne är där snö och inte riktigt nåt åkväder.

Det där med att starta hojen i tid och otid är ett ofog,,,sotar enbart ner stiften då hojen inte får nån belastning så får du inte rätt temp. på stiften så de kan bränna bort sotet och så står där bensin i förgasarna hela vintern,,inte bra, kan bli vatten i flöttörhusen (de skall tömmas på hösten, därav de små skruvorna i botten på flöttörhusen , sen fyllar man upp dem på våren med hjälp av PRI-funktionen på din bensinkran) och sist men inte minst om hojen bara står på tomgång så sugar den bara ut batteriet då den inte laddar under 1800 - 2000 r/min och så får du enbart problem att starta den når våren är här.
Hoppas det lösar sig för dig.
Mvh.
Frostie.

Last edited:
tack för tipsen. Jag bor i Nyköping. blev inte så mycke köra men lite fick den rulla ;-) Ska plocka isär den och göra som du sa, så får jag hoppas den går bättre.

Min gjorde typ samma efter att den stått några månader....så fort jag drog på gasen så bluddrade den, dock var det nog bara gammal bensin i förgasarna för efter ett par repor fram o tbx på gatan så gick den betydligt bättre.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul