Zx9-r helt död

mask1

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Zx9r-95
Hej alla kunniga members på detta forum.
Skulle starta upp min zx9 årsmodell 95 för ett par dagar sedan. När jag vrider om nyckeln så händer det ingenting, hojen är stendöd. Mätte på batteriet och instrumentet visade 12.8 volt, när jag vrider om nyckeln blir det 0 volt. Trodde att jag fått kortis i batteriet så jag köpte ett nytt, men idag när jag provade mitt helt nya batteri så är det samma sak igen. Någon som har nån idé eller fundering om vad det kan vara? Tändningslåset kan väl inte gå sönder när den bara står i förrådet?
Jag helt värdelös på sånt här så jag hoppas på att få lite tips.
Tack på förhand

Mats

Detta låter väl som helt knäppt.
Men. Peta i högsta växeln 6(?)ans växel. Och rulla hojen lite framåt så motorn går runt.
Lägg den sedan i nollan på nytt och prova starta igen.

0 Volt. Mäter du på batteriets poler eller nån skruv. För 0 Volt ja det är total kortis. Stillastående startmotor.
Kruxet som jag ser det är att 0 Volt innebär att startreläet inte drar.....
Och drar det inte så kan du inte få 0 Volt. Tror jag.

Jag mäter direkt på polerna. Har aldrig haft problem med den under dom ca 12 år jag ägt den, men den känner väl på sig att den ska säljas pga tidsbrist. Var sitter startrelät?? Ska prova med att rulla lite med den. Tack för tipsen, fortsättning följer:tummenupp

Kan finnas under sadeln, plocka bort och kolla :)

Jag mäter direkt på polerna. Har aldrig haft problem med den under dom ca 12 år jag ägt den, men den känner väl på sig att den ska säljas pga tidsbrist. Var sitter startrelät?? Ska prova med att rulla lite med den. Tack för tipsen, fortsättning följer:tummenupp

Har du 0 volt när du vrider på tändningen är det ju en riktig kortis som inte borde vara så svår att lokalisera. Skruva bort tanken och känn på kablar, de borde bli varma med så mycket ström. Eller köp en strömtång så att du kan mäta strömmen i alla kablar. Jobba metodiskt från batteriet så borde du hitta det rätt fort.
En annan sak man kan göra är att dra ur säkringar en efter en. Det kanske är enklare och billigare.

Jag är faktiskt imponerad ! :tummenupp
För på mina hojar:
Dra in kopplingen med vänster hand.
Trycka på startknappen med höger hand.
Står du på vänster fot och sköter kontaktpinnarna till voltmetern med tårna på höger fot. :confused:

Eller har du sladdar med krokodilklämmor till voltmetern som sitter i blyet på batteripolerna? :va
För mäta på skruvarna eller batterisladdarna duger inte. Då kan det vara dålig kontakt vid batteriet.

Eller har du dragit in kopplingen och håller den på plats indragen med ett buntband eller liknande. :va

Last edited:
Har idag tagit bort tanken, gjort rent alla kontakter och fenomenet kvarstår. Inga kablar blir varma som jag fick tips om att kolla. Tog bort säkringarna en efter en och när alla säkringar var borttagna så var problemet kvar dvs vrider på nyckeln och batteriet dyker ner till noll :rofl
Då hittade jag vad jag förmodar är huvudsäkringen (30A), tog bort den och då dog inte batteriet. Som jag nämnt så är inte det här min hemmaplan (vilket ni säkert märker på min beskrivning ) men är det någon som har mer tips så vore jag otroligt tacksam :Bugar

Ska prova med att rulla lite med den.
Har du gjort det?
Jag fick inte igång en hoj. Funkat utan problem för 14 dagar sedan men nu hände inte ett smack. Eftersom det fanns en fin backe och jag var längst upp petade jag i 6an. Satte mig på hojen rullade 10meter släppte ut kopplingen. Rullade kanske 10m. Den startade inte. Bromsade ner den. Höll den på fotbromsen. Drog in kopplingen och tryckte på startknappen. Den startade direkt. När den gått kanske 15 sekunder stängde jag av den. Växlade ner den, startade den och kunde köra iväg.

Testa att koppla loss kablar. Börja med solenoiden. Pluskabeln från batteriet brukar gå direkt till den. Kabeln från generatorn är ett annat tips att börja med.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph