zx9:ans motor på en zx6:a???

Mr.Burner

Vill ha båge igen!
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Honda CBR929RR
Kan man montera en zx9-motor på en zx6:a? Om de är möjligt hur mycke måste man modda? vad ska man tänka på? Är det nån som vet? Både hojen och den större motorn är av samma årsmodell dvs. -99!

Vet absolut inte men tror inte det är möjligt. Däremot vet jag att zxr750 91~ så kan man böka ner zx9ans motor i det chassit...

Jag har en GSXR1000 motor i GSXR750 ram och har även funderat på att stoppa i en 1000 motor i 600ans ram....
På Kawasaki ZXR750 92- kan man sätta i 900ans motor utan större problem och CBR900 med blackbirdmotor funkar.

Allt går med vilja /våld och lite vasselin....

Mr.Burner skrev:
Kan man montera en zx9-motor på en zx6:a? Om de är möjligt hur mycke måste man modda? vad ska man tänka på? Är det nån som vet? Både hojen och den större motorn är av samma årsmodell dvs. -99!

Superbike Roger skrev:
CBR900 med blackbirdmotor funkar.

Mja funkar å funkar...
Vill du hänga motorn på en Fireblade med Blackbirdmotor i förängda fästen i fram så går det ju...
Men om den ska upp i "orginal läge" så krävs moddning av färsten och ram!
Men visst går det... :banana

Kan tänka mig att problemet inte bara är på bredden utan även höjd och längd kan spöka till det!
Som på mitt bygge så blev det trångt mellan hjul och avgaskrök!
Fick montera 17 tum med 60 profil men har ändå lite problem med att det snuddar i när man bromsar hårt!

Men visst ska du kolla på möjligheten ang detta bygge!
Skoj när det byggs om tycker jag! :banana

Jag skar av mina fäste på 750 ramen och svetsade dit fästena ifrån 1000 ramen.
Det ska väl inte vara för enkelt.....

Kamikaze kid skrev:
Mja funkar å funkar...
Vill du hänga motorn på en Fireblade med Blackbirdmotor i förängda fästen i fram så går det ju...
Men om den ska upp i "orginal läge" så krävs moddning av färsten och ram!
Men visst går det... :banana

Kan tänka mig att problemet inte bara är på bredden utan även höjd och längd kan spöka till det!
Som på mitt bygge så blev det trångt mellan hjul och avgaskrök!
Fick montera 17 tum med 60 profil men har ändå lite problem med att det snuddar i när man bromsar hårt!

Men visst ska du kolla på möjligheten ang detta bygge!
Skoj när det byggs om tycker jag! :banana

Får du bakre nedre fästet att passa,, så monterar du bara motorn i det, och sätter en domkraft i framkant på motorn...
Sen är det bara att hissa och kapa bort allt som är i vägen tills motor sitter i rätt läge.
Sen är det bara och fixa till övre fästet och toppfästet.

Kan bli problem om motorn är bredare än innermåtten på ramen.
Då måste man kapa ur insidan och flytta ut innerväggarna.
Tyvärr brukar det vara på de ställen där ramen är som klenast.. så man måste även lägga i förstärkningar i ramen.

Allt går bara man vill.
Lycka till :tummenupp :tummenupp

mvh

Bifogat

• DCP04802.JPG
    DCP04802.JPG
    127.3 KB · Visningar: 155
Superbike Roger skrev:
Jag har en GSXR1000 motor i GSXR750 ram och har även funderat på att stoppa i en 1000 motor i 600ans ram....
På Kawasaki ZXR750 92- kan man sätta i 900ans motor utan större problem och CBR900 med blackbirdmotor funkar.

Vilken GSXR750 är det du har?

Måste vara ett as till att gå va? :)

zx9ans motor går inte ner i zx6ans.

mrblue9r skrev:
Får du bakre nedre fästet att passa,, så monterar du bara motorn i det, och sätter en domkraft i framkant på motorn...
Sen är det bara att hissa och kapa bort allt som är i vägen tills motor sitter i rätt läge.
Sen är det bara och fixa till övre fästet och toppfästet.

Kan bli problem om motorn är bredare än innermåtten på ramen.
Då måste man kapa ur insidan och flytta ut innerväggarna.
Tyvärr brukar det vara på de ställen där ramen är som klenast.. så man måste även lägga i förstärkningar i ramen.

Allt går bara man vill.
Lycka till :tummenupp :tummenupp

mvh

Snyggt svetsat!

Superbike Roger skrev:
Jag skar av mina fäste på 750 ramen och svetsade dit fästena ifrån 1000 ramen.
Det ska väl inte vara för enkelt.....

Jag byggde nya fästen och utökade utrymmet i ramen genom att smida ut den för att få upp toppen emellan rambalkarna!
Syns inte utifrån!

Inte ska det vara enkelt inte...
Men kul blev det! :tummenupp

(Jag innebär en auktoriserad Alusvetsare men på mitt initiativ!)

Okej! då har jag en aning om hur de kan gå till.. Inte de lättaste kanske! ska fundera på om jag ska köpa motorn! Men den lär bli lite roligare med en större motor! Tack för alla svar!

Vilka årsmodeller passar på kawan??
Alltså zxr 91 å uppåt lr??
zx9 94 till ??
Har en 94
Passar på å fråga även här vilka slipon passar zxr 94

Clason skrev:
Vilka årsmodeller passar på kawan??
Alltså zxr 91 å uppåt lr??
zx9 94 till ??
Har en 94
Passar på å fråga även här vilka slipon passar zxr 94

900B-motorn passar ninja750 från 1991 och framåt, alltså även en ZX-7R från 2003 får man ner motorn.

Motorn är alltså en B-motor vilket innebär från en ZX-9R mellan 1994-1997.
Försök hitta en från -97.

Annars har jag för mig att en kille på ninjaclub sweden hade eller har en zxr750 med zx9r motor till salu...

Back