ZX7R vs GSXR750

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Tänkte gå och köpa mig en gammal billig cykel att köra lite fikaturer (i snabbt tempo) och kanske en banträff till sommaren.
Är en stor (185/95) gubbe (36) så frågan är ryms man på en gixxer 750 96/97
eller är zx7r en bättre båge för mig, har hört att gixxern har hård körställning.

Annars verkar dom ligga i samma prisläge, dvs max jag har råd med

Vilken ska jag välja :va
 
klart du ska ha en gsxr, själv är jag 180 lång dock ej lika tung och jag sitter hur bra som helst på min. Vågar dock inte svara på hur zxr är, då jag aldrig testat. Kan du inte ta och provköra båda två så slipper du chansa?
 
Provsitt eller provkör båda.

Gixxern har en betydligt mer aggressiv körställning men det är inget problem att få plats (jag är ungefär lika stor som du). Den är ingen höjdare i stan men på landsväg har man riktigt skoj och man orkar långa turer om man har lite tempo. Sen finns det väl inget alternativ egentligen.... klart det ska bli en gixxer (inte alls partisk :rolleyes: )
 
jolio skrev:
Tänkte gå och köpa mig en gammal billig cykel att köra lite fikaturer (i snabbt tempo) och kanske en banträff till sommaren.
Är en stor (185/95) gubbe (36) så frågan är ryms man på en gixxer 750 96/97
eller är zx7r en bättre båge för mig, har hört att gixxern har hård körställning.

Annars verkar dom ligga i samma prisläge, dvs max jag har råd med

Vilken ska jag välja :va

jag är 183 och sitter bra på gixxern, lite ont i händerna i början vid stadskörning men man vänjer sig snabbt, högre farter=inga problem!
 
Jag tycker att sittställningen är mer påfrestande på Kawan men den är fruktansvärt stabil (läs vikt) både i kurvor och högre hastighet. Detta medför dock att den är lite svårare att svänga med men det är nog inget problem för dig. Kawan drar jämnare över registret medan Suckan börjar dra lite extra vi 9-10000 om jag inte minns fel. Om man bara kollar på pappret så är det mesta till Suzukins fördel men ZX-7 har en utstrålning som slår Gixxern med hästlängder.

Jag har varit i samma sits som du är i nu och jag valde Kawan, och jag ångrar mig inte. Däremot saknar jag min gamla pärla... :(
 

Bifogat

  • DSCF0010.jpg
    DSCF0010.jpg
    90 KB · Visningar: 193
Ninja-Mackan skrev:
Jag tycker att sittställningen är mer påfrestande på Kawan men den är fruktansvärt stabil (läs vikt) både i kurvor och högre hastighet. Detta medför dock att den är lite svårare att svänga med men det är nog inget problem för dig. Kawan drar jämnare över registret medan Suckan börjar dra lite extra vi 9-10000 om jag inte minns fel. Om man bara kollar på pappret så är det mesta till Suzukins fördel men ZX-7 har en utstrålning som slår Gixxern med hästlängder.

Jag har varit i samma sits som du är i nu och jag valde Kawan, och jag ångrar mig inte. Däremot saknar jag min gamla pärla... :(


jo kawan är helt klart snyggare, vad var gamla pärlan då ??
 
Suzukin är lättare, modernare, starkare(tror jag), fulare.

Jag är 184 o sitter bra på gsxr'en. Jag vet inte hur pass vikten spelar in på körställningen dock :va
 
Egentligen så finns det inget alternativ. ZX7R är det självklara valet!!!

Har kört båda och det finns ingen tvekan om vilken som e den bästa hojen!!

Den e snyggare, stabilare, snabbare och framför allt skönare att köra både på gata och på bana :Bugar

Va på väg att köpa en Gixxer 750 innan jag fick äran att stifta bekantskap med en ZX7R för första gången.

Efter det var jag helt såld!!! :Bugar

Lycka till med hoj köpet. Jag lovar dig att du inte blir besviken! :tummenupp
 
ZX7R -97: 203 kg(torrvikt), 122 hp
GSXR750 -97: 179 kg(torrvikt), 128 hp

ZX7R'en har samma vikt och effekt som föregångaren till gsxr'n. Blygixxern från -92-95. Och skillnaden mellan dem är som natt och dag. Kan inte uttala mig om zx7r'en men att den är snabbare är jag tveksam till.

/ Hannes
 
ZX7R -97 och Gixxer 750 -97 har samma ax men Kawan känns snabbare + att ZX7R toppar 280 Km/h :tummenupp
 
ZX7R -97 skrev:
ZX7R -97 och Gixxer 750 -97 har samma ax men Kawan känns snabbare + att ZX7R toppar 280 Km/h :tummenupp


Nja, på mätaren kanske. Den ska, i verklig fart, kunna komma upp i ca 270 men mätaren visar som vanligt för mycket. Min gick till sista markeringen vilket skulle innebära 290km/h, knappast troligt...
 
köp en GSX-R den är underbar, visst man hänger mycket på armarna och får ont i händerna om man småfiser inne i stan men den väcker respekt och beundran som ingen kawasunki kan. Köp en med insprutning (98&framåt), så får du ytterligare lite mer effekt och slipper hålla på och renovera förknasarna.
Från -00 är det 141 HK och 166 kg i vikt.
 
Last edited:
Har kört båda hojarna en del och måste säga att jag gillade kawan bättre. Dels drar den bättre redan från låga varvtal, sen går det ju inte komma ifrån att den är bra mycket läckrare! :)
Enda fördelen jag kan komma på med gixxern är väll egentligen att den är lite lättare, men jag är i ungefär samma storlek som du och jag led inte det minsta av någon form av trögstyrdhet eller liknande. Dock testade jag den aldrig på bana.
Sittställningen funkar bra även för oss som är över 185 på kawan.
 
Hmm blir inte så mycket klokare av råden, ros åt båda hojarna
kawan är ju snyggare det ser ju alla men spelar viktenskillnaden inte stärre roll ?? :va
 
Om du kör bana så spelar vikten roll. Ska du åka och fika på så tror jag att det kvittar.
 
jolio skrev:
Hmm blir inte så mycket klokare av råden, ros åt båda hojarna
kawan är ju snyggare det ser ju alla men spelar viktenskillnaden inte stärre roll ?? :va

Köp den du själv vill ha, men prova båda först!

Själv e jag 187/94 å sukkan e inte alls för liten, skulle t.o.m. kunna tänka mig något mindre... men de e en smaksak... :tungan

Å ang. snyggheten e väl även de en smaksak :fyllisar

Jag tyckte oxå om zx7:an, men jag tyckte bättre om Gixxern, vad säger de då!? :confused:
 
[PlastRaket] skrev:
köp en GSX-R den är underbar, visst man hänger mycket på armarna och får ont i händerna om man småfiser inne i stan men den väcker respekt och beundran som ingen kawasunki kan. Köp en med insprutning (98&framåt), så får du ytterligare lite mer effekt och slipper hålla på och renovera förknasarna.
Från -00 är det 141 HK och 166 kg i vikt.

Mellan 98 och 99 har den även 135HK, till skillnad mot 127HK för 96-97.

Effekten kanske inte var den stora skillnaden utan att den även fick sprut som du skrev och troligen går lite billigare och svarar lite bättre på gasen vid låga varv.
 
jolio skrev:
ska prova en zx7r-97 i kväll så vi får se :D
gsxr med sprut, 98- är lite för dyr tyvärr.

Låter fint det, återkom gärna med en liten recension så
vi får veta hur det gick.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top