ZX7R svår startad när den e varm och när den stått länge..

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Tjena har en zx7a som e skit tjurig när den är riktigt genom varm och även när den stått länge typ 7-8dagar.
Batteriet e nytt stift e nya luft filter e nytt.
Går som en peng när man kör möjligtvis att den borde ha lite mer o ge under 3000rpm.
Men den rycker inte misständer aldrig eller något som sagt går bra men tjurig o starta.
Då bara när den stått typ 5-10min exempelvis när man tankat väntar man lite till så startar den lätt.
Startar lätt när den e kall.
Kan kanske tillägga att jag är bilmekaniker har kollat lite men d e ju lite svårt o felsöka på något som bara e ibland.
Hoppas ett det kanske kan vara någon som vartute för samma sak och något tips.
Annars blir d väll och renovera förgasarna tror det är slitna munstycken o nålar.

Mvh Danne
 
Har du kollat ventilspelet på sistone?
Att den är kinkig när den har stått ett tag kan ju bero på att fuggarna töms på soppa, och då måste man gnugga lite så att dom fylls på, om man har vakumsoppakran, eller soppapump.
 
Känner en kille här på forumet som har ett liknande problem sin ZX7R. När den blivit varm t ex genom stadskörning är den mycket svår att starta. Nu minns jag inte vad han sa att problemet var, men jag ska be honom svara i tråden.
 
vad menar du med att man måste gnugga lite?
Har man vakumstyrd soppakran så öppnas den av undertrycket i en av fuggarna. Står hojen länge, så att soppan hinner dunsta ur fuggarna, måste man köra med startmotorn en stund så att kranen hinner stå öppen så pass att fuggarna blir fulla med soppa igen. Eller så ställer man kranen i pri-läget en stund ;)
Har man pump så kan man slå av å på tändningen två ggr. Har man sprut så brukar det klara sig rätt länge, men har man rivit isär grejerna, så att alla slangar är tomma på soppa så underlättar det om man slår av å på några ggr så att trycket byggs upp igen.
 
Det e jag som har en likadan som uppför sig likadant.

Förgasarna är rengjorda, luftburken tätad och nyligen fullt genomgången så det återstår bara att det måste vara en barnsjukdom man får ta tag i under vintern eller nåt.

Märkligt att de inte gjort ordning på det för en från -2000 heller =/

Återkommer då.
 
När jag hade orginalförgasarna på min så kunde den vara lite tjurig också när den var lite halvljummen. Den kan vara kinkig med gasen då också när man ska starta. Jag brukar trycka på starten samtidigt som jag gasar till lite grann,då brukar den starta utan problem. Nu har jag flatslide förgasare på och då har jag aldrig haft såna problem.

Har ett annat skumt problem vid start istället, och det är att ibland händer inget alls när jag trycker på knappen men håller jag in kopplingen eller slår av lysknappen startar den direkt. Verkar också vara ett vanligt fel på 7:an.

Kan också var snålt ställda ventiler om den är svårstartad varm.(vinterjobb)
 
Tackar för svaren...
D e ingen vaccum kran på zx7an har el pump.
Ja det att den är lite kinkig när den stått länge stör inte mig direkt men att den e tjurig när den e varm gör att man blir lite tveksam till lång turer.
Hade en ZXR750 tidigare och den starta jämt direkt när jag rörde starten kall som varm även om den stått 2-3veckor.
Den är ju så himla kinkig på batteriet med så man kan ju inte mala på starten speciellt länge.
Måste ju vara typ helt full laddat annars e d kört o få igång den.
Det som gör det ännu svårare och felsöka på är att det inte händer jämt utan ca85% av gånger na man stannar.
Har testat lite tricks men har inte hittat något direkt som funkar ännu ialf.
Att ge gas har jag testat både o ge lite granna och fullt och halv funkar inte.
Men en grej som har funkat 1ggn är att jag körde på starten i typ 35sek sedan väta typ 10sek o körde igen då starta den direkt .
Men som sagt har bara hunnit testa detta 1ggn vet inte om det bara var slumpen som gjorde att den starta då el om jag hittat ett knep som funkar.

Men att ventilerna skulle vara ställda med så litet ventil spel att den blir svår startad så skulle ju ventilerna bränts för länge sedan ju el?
Och jag märker heller ingen skillnad på hur den går när den e kall el varm samma acc o inga konstigheter när man gasar.
Om det är ventilspelet borde den ju isof bli tröttare när den e varm? iom att ventilen/rna då står lite öppna hela tiden.
Och borde därmed brinna upp rätt fort vid gas på drag.
Någon annan som haft liknande problem med hojen som sedan visat sig vara ventilspelet??

Mvh Danne
 
Tror jag har kommit fram till att det är slitna munstycken och nålventiler i förgasarna så d blir en renovering av dom i vinter.
Det blir förgasarlock i förgasarna el sk ånglock pga slitna munstycken.
Har testat ett gammalt V8 knep...varvar till den och stänger av tändningen.
Sedan verkar den starta fin fint... (hit tills ialf)

Mvh Danne
 
Tackar för svaren...
D e ingen vaccum kran på zx7an har el pump.
Ja det att den är lite kinkig när den stått länge stör inte mig direkt men att den e tjurig när den e varm gör att man blir lite tveksam till lång turer.
Hade en ZXR750 tidigare och den starta jämt direkt när jag rörde starten kall som varm även om den stått 2-3veckor.
Den är ju så himla kinkig på batteriet med så man kan ju inte mala på starten speciellt länge.
Måste ju vara typ helt full laddat annars e d kört o få igång den.
Det som gör det ännu svårare och felsöka på är att det inte händer jämt utan ca85% av gånger na man stannar.
Har testat lite tricks men har inte hittat något direkt som funkar ännu ialf.
Att ge gas har jag testat både o ge lite granna och fullt och halv funkar inte.
Men en grej som har funkat 1ggn är att jag körde på starten i typ 35sek sedan väta typ 10sek o körde igen då starta den direkt .
Men som sagt har bara hunnit testa detta 1ggn vet inte om det bara var slumpen som gjorde att den starta då el om jag hittat ett knep som funkar.

Men att ventilerna skulle vara ställda med så litet ventil spel att den blir svår startad så skulle ju ventilerna bränts för länge sedan ju el?
Och jag märker heller ingen skillnad på hur den går när den e kall el varm samma acc o inga konstigheter när man gasar.
Om det är ventilspelet borde den ju isof bli tröttare när den e varm? iom att ventilen/rna då står lite öppna hela tiden.
Och borde därmed brinna upp rätt fort vid gas på drag.
Någon annan som haft liknande problem med hojen som sedan visat sig vara ventilspelet??

Mvh Danne
Frugans ZZR uppförde sig så som du beskriver.
De sista som blev gjort var att justera ventilspelet.
Sen jävlar var de en annan hoj.
Räckte att man titta på startknappen..
Kostar inget att kolla så....
 
Tror jag har kommit fram till att det är slitna munstycken och nålventiler i förgasarna så d blir en renovering av dom i vinter.
Det blir förgasarlock i förgasarna el sk ånglock pga slitna munstycken.
Har testat ett gammalt V8 knep...varvar till den och stänger av tändningen.
Sedan verkar den starta fin fint... (hit tills ialf)

Mvh Danne

Vad menar du? Du varvar upp den innan du stänger av den, sen efter tankningen hoppar den lätt igång? Brorsan har nämligen samma beymmer med sin ZZR1100 -98. Får alltid stå och vänta när man är ute kör...
 
Vad menar du? Du varvar upp den innan du stänger av den, sen efter tankningen hoppar den lätt igång? Brorsan har nämligen samma beymmer med sin ZZR1100 -98. Får alltid stå och vänta när man är ute kör...

Nej den är skit seg o starta när man stannar oavsett om jag tankat el ej ingen skillnad.
Ja jag varvar upp den coh slår av tändningen medan den fortfarande e uppe i varv.
Alltså jag står inte o tok varvar el så utan vrir te lite på rullen så han hoppar upp till typ 6-8000rpm och slår snabbt av tändningen innan den hinner gå ner på tomgång.
D e ett knep som V8 folk har använtsig av länge då suger du nämnligen ur förgasarna lite så d inte e så mkt soppa i dom och då ska det inte bli något förgasarlock.
Som sagt har testat d ett par ggr nu och det har funkat kanon efter det så bara bliger jag bara lite på starten så hoppar hon igång direkt.

Ska kolla ventilspelet i vinter när jag ser över förgasarna men e tveksam på det då hojen går som den ska annars och heller ingen skilland kall som varm.

Mvh Danne
 
Har samma problem på min, kompressionen är bra så jag antar att det inte är ventilspelet.

Fast min blir ju sur eftersom den smäller till när den kommer igång, också när den är varm.
 
Har iofs inte kvar hojen nu mer men tänkte ialf uppdatera hur jag köste problemet.
Jag renoverade förgasarna men felet kvar stod.
Sedan testade jag och byta batteri det visade sig att jag hade ett 9Ah men det ska vara ett 10Ah.
Problemet löst hade aldrig problem med startandet igen även när den stått länge.
Det var ett nytt batteri i redan fast d va för klent och dessa hojar e känsliga på det.
D va bra snurr på maskin när jag körde på starten men den ville inte riktigt.
Troligtvis så va batteriet för svagt så starten drog så pass mkt ström att tändningen inte fick tillräckligt.

Så som sagt lösningen på problemet va ett nytt starkare batteri och voila problemet som bortblåst.

Mvh Danne
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top