ZX7R-pillande igen..

Stift som stift. De behöver bytas efter ett par tusen mil. Min Firebird kördes med samma stift i över 20,000 mil ända tills den blev lite trögstartad - med ett elektrodavstånd på 2 mm.
 
Stift som stift. De behöver bytas efter ett par tusen mil. Min Firebird kördes med samma stift i över 20,000 mil ända tills den blev lite trögstartad - med ett elektrodavstånd på 2 mm.
- Men är det bara gnista eller inte gnista som avgör om stiften är bra eller inte? Har sett att det finns stift med dubbla elektroder som ska ge en bättre förbränning..eller är det bara en skröna?
 
Förgasarna duschade i lacknafta och renblåsta i alla kanaler med tryckluft.
 
- Men är det bara gnista eller inte gnista som avgör om stiften är bra eller inte?
Antingen tänds bränsleblandningen eller inte. Det finns inget mellanting. Det hörs och känns om tändningen missar. Iridiumstift har den fördelen att de räcker längre dvs dess hörn/kant hålls "vassare" under längre tid och det är där gnistan börjar.
 
Då var det dags för nästa steg i injusteringen av förgasarna - flottörshöjden.
ZX7 standard är 13+/- 2 mm. Jag sätter 14.5 med de modifieringar jag gjort av luftburk och slipon.

float height.jpg
 
Då var det dags för nästa steg i injusteringen av förgasarna - flottörshöjden.
ZX7 standard är 13+/- 2 mm. Jag sätter 14.5 med de modifieringar jag gjort av luftburk och slipon.
...men men, då går den ju klenare. Tänk lite på vad justeringen innebär och vad du vill åstadkomma.
 
...men men, då går den ju klenare. Tänk lite på vad justeringen innebär och vad du vill åstadkomma.
- Ja för böfvelen, det ska ju bli 11.5 istället. Lyckligtvis kom det en kaffepaus emellan, så jag har hittills bara justerat en av dem ännu.
 
Flottörerna synkade till 11.5 mm.
Nästa steg skulle vara att dra till Biltema o införskaffa flänstätning eller liknande som kan ersätta gummipackningarna i två av förgasarna.
Lyckligtvis är det ju hordervarning på den här snubben när det gäller mc-tillbehör, så efter en kort tur ut i iskalla garaget, fann jag de här tre kompisarna : )

tubpackningar.jpg
 
O medan man väntar på att de beställda munstyckena ska komma hem, kan man ju alltid bejaka sin konstnärliga sida o snida till en kolfiberfejk till gaffelkronan:
carboncover.jpg
 
I väntan på clip-on och munstycken, monterade jag dit nya tändspolar med respektive tändkablar.
nya tändspolar.png
 
Statusen för Kawaombyggnationen, för den inbitne stalkern:

inväntar clip-ons
inväntar mindre huvudmunstycken
inväntar +4 graders advancer
 
I och med mindre huvudmunstycken, shimsar jag trottelnålarna en smula med två såna här per nål:
shimsbricka.jpg
shimspånål.jpg

O nu är de rengjorda och lätt optimerade förgasarna färdigmonterade och ligger o väntar ivrigt på att få ingå en helig allians med resten av motorn. (sen ska de synkas för att bidra lika mycket allihop)
 
Sånadärna 4 graders advancer och shims. Var handlas det?
Jag skall ju göra en zx7 classic sbk strax. Hoardar delar just nu.
 
Sånadärna 4 graders advancer och shims. Var handlas det?
Jag skall ju göra en zx7 classic sbk strax. Hoardar delar just nu.
- Advancern ger lite snäppigare respons, och sägs ge lite mer i övre registret. Shimsen bidrar till lite mer balans i soppatillförseln om man mekat om luftburken enligt första inlägget i den här tråden. Man trycksätter alltså luftburken, och hojen får lite mer bränsle där den behöver det.

Jag handlar delar främst på Ebay, men det finns vissa grejor på mc-skrotarna, Amazon och en del svenska firmor.

Är det en sån där grön du bygger...den snabba färgen?
 
- Advancern ger lite snäppigare respons, och sägs ge lite mer i övre registret. Shimsen bidrar till lite mer balans i soppatillförseln om man mekat om luftburken enligt första inlägget i den här tråden. Man trycksätter alltså luftburken, och hojen får lite mer bränsle där den behöver det.

Jag handlar delar främst på Ebay, men det finns vissa grejor på mc-skrotarna, Amazon och en del svenska firmor.

Är det en sån där grön du bygger...den snabba färgen?
Jo precis den kommer bli grön. Finns det annan färg på en snabb Kawa?
Men visst någon färg till kan det bli. Är svag för Kawasaki France endurancehojar bla. Hoppas det inte gör för mycket på toppfarten om jag lägger till lite rött och vitt.

Sannolikt blir det inte så mycket trim av motor. Fin fjädring och lätta hjul blev det.
Men de de där enkla gratishästarna får jag ju se till att fixa. Som att rensa lite slang t.ex. som du gjort. Får se vad de gjort innan med hojen. Det var snack om dynojet? Finns även hål i förgasarlocken där man satt i en skruv och silikonat. Undrar varför man gjort ett hål där? Så det blir intressant att se när jag kommit till att inventera i detalj. Än så länge har jag bar plockat ned i delar i stort. Och börjat jobba med rengöring del för del.
 
Aaah...kåporna kom från Kina i fredags. Tre veckor tidigare än prognosticerat.

Finishen är verkligen prima, och färgnyansen på pricken. Sen får jag se hur passformen är, när jag plockat ihop hojen förhoppningsvis snart.
 

Bifogat

  • kåpsats.jpg
    kåpsats.jpg
    325.7 KB · Visningar: 16
Idag drog jag hem vid 15.00 för lite Kawa-kel igen.
Styrena på plats o gaffeln sänkt 12 mm blev resultatet innan jag blev tvungen att bänka mig inför matchen mot Tjeckien.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top