zx7r effektkurva

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Tl 1000s -98
Är på jakt efter en kawasaki zx7r -97/-98 och undrar om någon vet vart man kan hitta en bänkningskurva(original). Vet effekt och vrid men det skulle vara kul att se kurvan också.
Någon som har haft en som kan ge lite ris och ros så blir jag inte alls arg:tummenupp

Tack!
Har letat som en galning.
Hmmm... enligt pappret så skall vridet ligga på 78nm som mest, på kurvan bara 54?? Vet att pappret inte stämmer överrens med det man får ut på slangen men det låter lite väl lite, eller?

Tack!
Har letat som en galning.
Hmmm... enligt pappret så skall vridet ligga på 78nm som mest, på kurvan bara 54?? Vet att pappret inte stämmer överrens med det man får ut på slangen men det låter lite väl lite, eller?

Kurvan visar foot-pound. Multilicera med 1.36 så får du vridet i Nm. 54 lbf-ft är 73.2 Nm.

Har ägt en ZX7R-96

Kommentarer:

+ Bergstabil i chassiet
+ Brett användningsområde för motorn, kräver inte vansinnesvarv
+ Utseendemässigt har hojen karaktär

- Det bergstabila chassiet betyder även att hpjen är ganska sävlig
- Tung... Riktigt tung för att kallas "sport-järn"... Tourer?

Skulle jag kunna tänka mig en ZX7R igen? Ja, faktiskt. En fin 96:a t.ex. går att uppbringa för strax över 30" (http://www.blocket.se/vi/11696370.htm?ca=11_s), men om prislappen hamnar över 35" skulle jag alla dagar välja en GSXR750 98-99 för dessa pengar. Väger hälften så mycket och har superklippet i motorn. Inte lika "kasismatisk" till utseendet, men ZX7R som "sporthoj"... Nä, den eran har passerat tyvärr...

M.v.h.

Last edited:
Ok tack för beskrivningen av hojen. Jo den är lite tung men den är ju därmed också billigare i försäkring och det är dels det jag är ute efter (lite lugnare körstil då jag blivit pappa också). Och så är den ju råsnygg också:tummenupp. Motorer som gått runt 4500 mil på zx7r, finns det något speciellt att tänka på bortsett från att den kan vara misskött av ägaren?

Motorer som gått runt 4500 mil på zx7r, finns det något speciellt att tänka på bortsett från att den kan vara misskött av ägaren?

Inte såvitt jag vet. Som på alla högvarviga maskiner så gäller det ju att se upp för glapp och spel, och att tidigare ägare har varit noggranna med oljeintervaller etc. Själv hade min gått 4.100 mil näre jag sålde den, och den fungerade "som ny" men då byttes olja var 400:e mil och fick god omvårdnad generellt. Det enda som irriterade var att växellådan var lite klonkig, speciellt om man växlade ner från 2:an till 1:an som man kan göra vid riktigt låga farter precis innan ett rödljus etc. Då trodde man att motorn skulle "hoppa ur ramen" men annars var det lugnt.

M.v.h.

Okej. Jo växellådan har jag hört att den ska vara lite klonkig. Hur är det med barnsjukdomar på -96 då den kom?

Bra fråga. Jag märkte ingenting av det i alla fall. Man ska väl komma ihåg att motorn mig veterligen
i grund och botten är samma motor som i ZXR750 och ZXR400 och dessa har ju hängt med ett bra
tag, så rent motormässigt förväntade jag mig inga konstigheter.

Okej. Jo växellådan har jag hört att den ska vara lite klonkig. Hur är det med barnsjukdomar på -96 då den kom?

Man vänjer sig vid att köra så att växellådan inte klonkar, det gäller bara att inte låta den sjunka mer än just "så" många varv vid växlingar så går det hur bra och ljudlöst somhelst.

Back