ZX7R 97a går inte som den ska

Samson_LL

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZX7R -97
Har ett konstig problem med min hoj. Den går inte som den ska på mellanregistret eller på något register. Hojen var innen på verkstan för att de skulle ta bort strypningen, visst gick den lite bättre efteråt men ack inte som den skulle.
Min fråga är om någon vet exakt hur strypningen sitter på en ZX750R svensk såld och en 97a? Har läst lite om att det är lammeler så trottlarna inte kan gå på max men också att det kan sitta hål i trottlarna som förstör vakumspelet???

Snälla hjälp......

syntomen är: Vid stillastående (krypkörning) och om man ger fullt gaspådrag så tänker den efter innan den kommer igång, som en fördröjning. Sen är den extrem trött i mellanregistret. Även om den går ok på toppregistret så känns det ändå inte lika bra som min tidigare hoj en gsxr750 96a.

Help......mina mekaniker är också hjälplösa så jag tänkte som sista utväg kolla med er här som delar samma erfarenhet?

P.S Jag har läst en massa trådar om strypning men detta gälde äldre hojar och modeller. 91 or och 93or....


UPDATE: 2005-09-06

Kommit fram till att hojen är nu ostrypt. men ändå går den inte som den ska....
ska prova med att sätta tillbaka originalsystemet, kanske mitt helsystem inte håller rätt motstånd.
Om inte det fungerar så provar jag med att kolla på munstycken.
förra ägaren sa att man hade på service synkat förgasare samt ventiler....
Vet ni ifall man måste göra om det efter avstrypning????
Ideerna börja ta slut....
Vi ska också prova med att kolla kompressionen...

UPDATE 2: 2005-09-06

Ringde och pratade med en tekniker på KAWA sverige, Anders Johansson mycket trevlig och hjälpsam kille. HAn förklarade att det kan vara att mustyckena är för små i och med att det är helsystem.
För att bekväfta detta så ringde jag förra ägaren och kollade om han hade bestyckat om förgasarna efter att hade monterat helsystemet, svaret var NEJ. Ander sa att för att få rätt effektkurva och att hojen går bra på mellanregistret måste den egentligen bänkas för att se vilka munstyckan man måste ha....

NÅgon av er som känner till en verkstad med bänk som är bra på sånt i sthlm-området????
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Totalt felaktig bestyckning av förgasarna skulle ju kunna ge ungefär såna symptom. Kan den ha vart bestyckad speciellt för strypningen kanske, så att fuggarna måste återställas för att den ska gå riktigt?

Går den rent hela tiden, eller bluddrar den och håller på?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
97:an hade hål i trottlen som man "nitade" igen med en bit alu-svetstråd och slipade till. Om jag inte minns helt fel så låg det en lös o-ring ca 4mm i diameter under trottellocket, kolla så inte den trillat bort. När man ströp av så behövdes det inte gör någon form av ombestyckning.

Bort med luftburk och gasa, lyfter alla lika mycket?
Går alla trottlarna lika lätt/trögt att lyfta med fingret?

/fredde
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns bara ett sätt att fixa det själv... att se till att munstycken har originalstorlek samt att man använder original luftfilter. För allt annat lär du installera Lambda-sond eller låta bänka den.
 

nicke 1

nicke
Gick med
22 Feb 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
R1-07
bränsle!!

Samson_LL skrev:
Har ett konstig problem med min hoj. Den går inte som den ska på mellanregistret eller på något register. Hojen var innen på verkstan för att de skulle ta bort strypningen, visst gick den lite bättre efteråt men ack inte som den skulle.
Min fråga är om någon vet exakt hur strypningen sitter på en ZX750R svensk såld och en 97a? Har läst lite om att det är lammeler så trottlarna inte kan gå på max men också att det kan sitta hål i trottlarna som förstör vakumspelet???

Snälla hjälp......

syntomen är: Vid stillastående (krypkörning) och om man ger fullt gaspådrag så tänker den efter innan den kommer igång, som en fördröjning. Sen är den extrem trött i mellanregistret. Även om den går ok på toppregistret så känns det ändå inte lika bra som min tidigare hoj en gsxr750 96a.

Help......mina mekaniker är också hjälplösa så jag tänkte som sista utväg kolla med er här som delar samma erfarenhet?

P.S Jag har läst en massa trådar om strypning men detta gälde äldre hojar och modeller. 91 or och 93or....



Låter som den den får mycke luft och förlite bränsle !
kolla vilka munstycken du ska ha .
men tycker dom var slarviga som inte kolla att den gick rent efter verkstan :kocko de var dåligt.
 

Samson_LL

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZX7R -97
Är det bara hål i trottlarna som användes som strypning eller var det annat också? De på verkstan sa att de tog bort strypningen och att den var stryp genom att det satt ett hinder som gjorde att man inte kunde ge fullt gaspådrag???

Vilka munstycken r det??? hört att det ska vara 170 på 1:a och 4:an samt 180 på mittburkarna???

hojen r trött vid mittvarven...kan det vara mitt helsystem som spökar eller ev. avgasventilerna???

tack för att ni svarade...
:)
 

Samson_LL

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZX7R -97
PacMan skrev:
Totalt felaktig bestyckning av förgasarna skulle ju kunna ge ungefär såna symptom. Kan den ha vart bestyckad speciellt för strypningen kanske, så att fuggarna måste återställas för att den ska gå riktigt?

Går den rent hela tiden, eller bluddrar den och håller på?

Pacman..... den bluddrar på låga varv. t.ex. när man krypkör och sedan ger fullt gas då tänker den och hackar till innan den kommer igång...
 

Samson_LL

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZX7R -97
freddexwing skrev:
97:an hade hål i trottlen som man "nitade" igen med en bit alu-svetstråd och slipade till. Om jag inte minns helt fel så låg det en lös o-ring ca 4mm i diameter under trottellocket, kolla så inte den trillat bort. När man ströp av så behövdes det inte gör någon form av ombestyckning.

Bort med luftburk och gasa, lyfter alla lika mycket?
Går alla trottlarna lika lätt/trögt att lyfta med fingret?

/fredde

Fredde vad menar du med den där o.ringen??? menar du att den ska vara kvar när man tar bort strypet?? Och vet du ifall det är bara hål i trottlen som är strypningen. Enligt mina mek. tog de bort strypningen, någon form av hinder som stoppade full gas... Jag vet inte..tror ni att om man ringer kawa sverige att de vet vad det är???
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Samson_LL skrev:
Fredde vad menar du med den där o.ringen??? menar du att den ska vara kvar när man tar bort strypet?? Och vet du ifall det är bara hål i trottlen som är strypningen. Enligt mina mek. tog de bort strypningen, någon form av hinder som stoppade full gas... Jag vet inte..tror ni att om man ringer kawa sverige att de vet vad det är???

När jag skruvade ZX7R på den gamla goda tiden så var det bara hål borrade i sidan på trottlen, och precis som din meck säger så hindrar de trottlen från att lyfta helt, men pluggade så lyfter de helt.

O-Ringen, skrev kanske lite luddigt, men den ska ligga kvar och det är väldigt lätt att man tappar bort den den är liten och skiten och sitter under trottellocket, mot själva förgasaren. Man kan blåsa med tryckluft i överkant av förgasarhalsen och se om trottlarna lyfter likadant.

/fredde
 

Samson_LL

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZX7R -97
freddexwing skrev:
När jag skruvade ZX7R på den gamla goda tiden så var det bara hål borrade i sidan på trottlen, och precis som din meck säger så hindrar de trottlen från att lyfta helt, men pluggade så lyfter de helt.

O-Ringen, skrev kanske lite luddigt, men den ska ligga kvar och det är väldigt lätt att man tappar bort den den är liten och skiten och sitter under trottellocket, mot själva förgasaren. Man kan blåsa med tryckluft i överkant av förgasarhalsen och se om trottlarna lyfter likadant.

/fredde


Aaa ok...så med andra ord nar de sa att de tog bort strypet så hände inget.
Ok...men o.ringen är den av stor betydelse och vilken funktion har den???
Vet du ifall mitt muzzy helsystem påverkar negativt. Ibland när man kör på höga varv och släpper gasen helt så kan den smälla lite.....
Helt sjukt egentligen.....

Hojen har endast haft en ägare och när han köpte den på AVA i sthlm 1997 så körde han med den sådär strypt tills han sålde den till mig: Killen visste inte ens om att den var strypt så jag tror inte att det kan vara så allvarliga fel egentligen men om mina mek inte kan lösa det så måste jag byta verkstad.....faaaa-n ursäkta språket...
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Hade precis samma när de tagit väck min strypning som också var strypt med pinskruvar som hindrade trottlarna från att lyfta helt.. Då hade de iaf. klämmt hål på ett av membranen (trottelgummi eller vad man nu vill kalla det?).
 

Samson_LL

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZX7R -97
Mago skrev:
Hade precis samma när de tagit väck min strypning som också var strypt med pinskruvar som hindrade trottlarna från att lyfta helt.. Då hade de iaf. klämmt hål på ett av membranen (trottelgummi eller vad man nu vill kalla det?).


aa ok maggo vad gjorde ni för att åtgärda det???
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Samson_LL skrev:
Aaa ok...så med andra ord nar de sa att de tog bort strypet så hände inget.
Ok...men o.ringen är den av stor betydelse och vilken funktion har den???
Vet du ifall mitt muzzy helsystem påverkar negativt. Ibland när man kör på höga varv och släpper gasen helt så kan den smälla lite.....
Helt sjukt egentligen.....

Hojen har endast haft en ägare och när han köpte den på AVA i sthlm 1997 så körde han med den sådär strypt tills han sålde den till mig: Killen visste inte ens om att den var strypt så jag tror inte att det kan vara så allvarliga fel egentligen men om mina mek inte kan lösa det så måste jag byta verkstad.....faaaa-n ursäkta språket...

Om oringen är borta går den piss. Trottlen lyfter inte som den ska annars.
Det är enkelt att kolla, bara lossa locken och se att oringarna är på plats.
(som jag inte helt 100 på att det så på 7an, antingen var det på 7an eller 9an). Muzzy funkar väl fin fint? Smäller jo men det gör dem, det är okej.

Det som du ska göra är:
Lossa tank + luftburk och känn med fingret om det är samma motstånd när du lyfter trottlarna. Är det inte det så kan du gå vidare och kolla vad som är felmonterat.
/fredde
 

Samson_LL

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZX7R -97
freddexwing skrev:
Om oringen är borta går den piss. Trottlen lyfter inte som den ska annars.
Det är enkelt att kolla, bara lossa locken och se att oringarna är på plats.
(som jag inte helt 100 på att det så på 7an, antingen var det på 7an eller 9an). Muzzy funkar väl fin fint? Smäller jo men det gör dem, det är okej.

Det som du ska göra är:
Lossa tank + luftburk och känn med fingret om det är samma motstånd när du lyfter trottlarna. Är det inte det så kan du gå vidare och kolla vad som är felmonterat.
/fredde


Ok...tack fredde ska kolla på det direkt imorgon....
om det är något mer du kommer på skriv gärna....

tack
 

mr.burns

S.M.R
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
zx10r -04, Yz 125 -01
Kolla bestyckningen på förgasarna.
Hade en zx7r -98 innan, när jag satte på helsystem så gick den som en påse skit i mellanregistret, löste detta genom att gå upp ett steg i munstycken.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top