ZX7R - 96 tickande ljud (kamkedjespännare?)

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det handlar om en Kawasaki ZX7R - 96

Som ni kan höra på filmen har hojen ett kraftigt tickande från högersidan på toppen där kamkedjan går. Det låter lika mycket varm som kall och man kan höra hur ljudet ökar vid avslag. Låter främst på låga varv, på höga vet jag egentligen inte eftersom avgasljudet överröstar.

Jag är ganska säker på att det är spännaren som är kass, men någon får gärna bekräfta det och komma med idéer på vad mer det kan vara. Räcker det att bara byta spännaren eller bör man ta en titt under ventilkåpan? Vill minimera mektiden, men det känns ändå förnuftigt att lyfta kåpan för att se att allt är bra och även kolla ventilspel då den gått 7000 mil.


Kopplingen slirar också när effekten kommer. Ska kolla över och mäta upp lameller och fjädrar, men finns det något mer som kan orsaka detta? Det är ingen luft i kopplingsslangen.
 
Att ta lös spännaren å kolla skicket på den samt den inte har bottnat är väl snabbt gjort.
 
Hej!

Ang kopplingen kan du kolla stålskivorna så de inte är blåfläckiga. Då har de en gång gått varma och säkerligen slagit sig vilket gör att det slirar. Man kan mäta "skevheten" om man lägger skivorna på ett spegelglas och mäter med bladmått. Men du kanske redan visste? :)
 
Hade ett liknande oljud från min zx9, då visade det sig vara startmotorkopplingen som var sopslut.
Är det kedjedriften som är att beskylla är väl risken stor att keden behöver bytas med.
Men som tidigare talare påpekar så borde det var lätt att undersöka kedjespännaren, den sitter på baksidan av cylinderraden på höger sida, på två bultar & är inskjuten mot kedjan. borde va precis bakom ramen där du filmar i slutet på filmen.
 
Att ta lös spännaren å kolla skicket på den samt den inte har bottnat är väl snabbt gjort.
Absolut, det ska göras. Ramen är dock lite i vägen så jag får plocka av den inifrån.

Hej!

Ang kopplingen kan du kolla stålskivorna så de inte är blåfläckiga. Då har de en gång gått varma och säkerligen slagit sig vilket gör att det slirar. Man kan mäta "skevheten" om man lägger skivorna på ett spegelglas och mäter med bladmått. Men du kanske redan visste? :)

Hej!
Bra tips! Jo det visste jag, men ibland behöver man påminnas. Möjligt att skivorna slagit sig en aning eftersom den drar lite grann med kopplingen fullt indragen.

Hade ett liknande oljud från min zx9, då visade det sig vara startmotorkopplingen som var sopslut.
Är det kedjedriften som är att beskylla är väl risken stor att keden behöver bytas med.
Men som tidigare talare påpekar så borde det var lätt att undersöka kedjespännaren, den sitter på baksidan av cylinderraden på höger sida, på två bultar & är inskjuten mot kedjan. borde va precis bakom ramen där du filmar i slutet på filmen.

Där ser man. Vilken sida sitter den på? Ljudet kom garanterat från högersidan och jag tror bestämt att det kom från övre delen, men jag borde kanske göra en noggrannare koll med skruvmejsel som stetoskop.

Tack för hjälpen! Jag återkommer :)
 
Där ser man. Vilken sida sitter den på? Ljudet kom garanterat från högersidan och jag tror bestämt att det kom från övre delen, men jag borde kanske göra en noggrannare koll med skruvmejsel som stetoskop.

Höger sida ovanpå växellådan, just bakom & ovanför veven, snett ned bakom kedjespännaren i princip.
Skall leta upp filmen på hur min lät....

Edit: Skippar det då man inte hör Jacks bajs på mitt klipp.
 
Last edited:
Fick äntligen lite tid över. Det var fullt med rött gänglåsningsklet så det var besvärligt att få av spännaren. Väl borta ser jag att gängorna i spännaren har gett sig. Känns som att nån duktig har skruvat där innan.. Å andra sidan satt ju skruven fast så det borde inte ha påverkat fjäderns spänning. Ny spännare blir det i alla fall. Den var på sjunde klicket och verkade funka bra annars.
Även den lilla plastbiten (följaren) som sitter i ventilkåpan saknades. Troligtvis där som ljudet uppstår. I övrigt känns kedjan bra och jag kunde inte mäta upp något större slitage.

Justerade 3 st ventilspel och skulle montera tillbaka överfallen. Drar självklart med angivet moment och då går första skruven sönder?! Observera att aluminiumet höll bättre än stålskruven! Är det nån slags utmattning som gjorde detta? Borde jag byta alla?

Höger sida ovanpå växellådan, just bakom & ovanför veven, snett ned bakom kedjespännaren i princip.
Skall leta upp filmen på hur min lät....

Edit: Skippar det då man inte hör Jacks bajs på mitt klipp.

Jag lyssnade noga och ljudet kom från toppen så det gör inget :)

Spännare.jpgSkruv.jpg
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top