ZX7 dog och startar inte igen.

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Jag har köpt en zx7r-97. Den var lite orolig på tomgång från början och dog en gång vid stillastående, då startade den efter ca 20 minuter när den kallnat lite. Nu dog den under färd på motorvägen och startar inte längre. Den har hostat till 2 ggr vid startförsök, men nu är batteriet slut.
Har nu tagit bort tank och kåpor för att börja felsöka. MEN, vart ska jag börja????
Har googlat och hittat allt från skit i tanken till döda tändspolar.

Hjälp mig, jag är urusel mekaniker...

MVH Martin

Får den bensin?
Om inte, följ bränslesystemet tills du hittar problemet.
Har den gnista?
Om inte, följ elsystemet tills du hittar problemet.

Om du får både gnista och bensin så kan det vara tändstift/tändhattar/tändkablar som är gamla och behöver bytas, eller andra spännande saker. Men kolla soppa och gnista först.

I princip. Det kan som sagt vara allt mellan skit i tanken till trasiga spolar. Ska du felsöka elsystemet är en multimeter bra att ha, och det finns billiga och funktionsdugliga sådana på biltema.

Last edited:
OK, tack. Ska kolla på det imorgon. Bränsleslangarna såg lite trötta ut iaf... Btw, enklaste sättet att kolla gnistan då? Som sagt, som mekaniker får jag aldrig jobb.....

OK, tack. Ska kolla på det imorgon. Bränsleslangarna såg lite trötta ut iaf... Btw, enklaste sättet att kolla gnistan då? Som sagt, som mekaniker får jag aldrig jobb.....

Skruva ur ett tändstift och se om det är en gnista när du kör runt motorn är väl det vanliga sättet.

Tänk på att jorda stiftet mot motorn, annars kommer det inte blixtra hur mycket du är försöker :fyllisar

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...