ZX6R'en rycker och dör när jag gasar =(

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Vad kan vara fel?
Mekade lite med min ZX6R idag, och när jag sedan är klar och startar den så går den först bra (enlig mig) på tomgången med chock. Men så fort som jag gasar så tvär dör den :huvet

Någon som har någon bra idé :confused:

Jag hade liknande problem med min gammla FZR när jag startade den i måndags. Men när den fått stått på tomgång och blivit varm så man kan gasa ordetligt tog jag en sväng och gasade ur den ordentligt. Sedan gick den perfekt.
Vet inte varför det blir så men testa att gasa ur den ordentligt.

akora skrev:
Vad kan vara fel?
Mekade lite med min ZX6R idag, och när jag sedan är klar och startar den så går den först bra (enlig mig) på tomgången med chock. Men så fort som jag gasar så tvär dör den :huvet

Någon som har någon bra idé :confused:

Inga problem ! (tror jag) låt den bara bli ordentligt varm innan du vrider på rullen ..

// TOK :fyllisar

Mja.. men när jag starta den sist (för två veckor sedan) så kunde man gasa lite innan den blev varm. Nu lät jag till och med tempmätaren röra på sig innan jag ens peta på gasen. Men den tvär dör verkligen. Funderar på om jag kan ha satt nån luftslang i kläm?!

Lite långsökt men testa att fälla upp stödet. Jag hade nått lurt på min hoj att det glappade med stödkontakten kombinerat med frilägesindikatorn och knappen på kopplingen så den gick hjälpligt på tomgång men dog när man gasade. Fixade sig med lite 5-56 på kontakterna alternativt fälla upp stödet :)

Nu blir iof ZX12:an varm fort, men den kan busa lite om man är för snabb med att vrida på gasen, speciellt om det som nu är ganska kallt. Men du står kanske i ett varmgarage? Som sagt, vad meckade du med ? Och hur vrider du på gasen ? Själv så måste jag göra snabba ,korta, snärtiga rörelser så länge motortemperaturen inte har börjar komma. Lång och långsam rörelse på gasen så dör den.

Last edited:
hej!

Antingen är den lite kinkig med att bli varm, var det kallt ute?

Annars låter det som den går snålt, har du kollat så att choken verkligen fungerar? Annar en klassiker : soppa i tanken ( :hihi )

har du satt på kn filter nått sånt, går ju lite snålare då (ska inte påverka iofs :va. Vad innebrär "meckade lite"?

mvh
mattias

Fick EXAKT det felet på min förra sommaren. Hade startat och kört 100m så bara tvärdör den. Sen kunde jag inte ens pilla på gasen utan att den dog.

Felet? Jag dränerade förgasaren och fick ut lite bös och sen den stunden har den gått perfekt :yoparty

Det som jag gjorde när jag mekade var att jag plockade bort förgasarna för att lätta lite på strypningen (hade hål med en diameter på 2 cm, kan aldrig vara bra för motorn). När jag sedan plocka ihop allt och rulla ut den starta den skit fort, då lätt jag den gå på tomgång med choken inne. Sedan när tempmätaren började röra på sig så gasade jag till och då tvär dog den. Repeterade momentet flera gånger.
Kan även säga att den rök väldigt mycket.

Snälla hjälpa mig?

jag hade liknande problem på min gammelgixxer.
den gick bra på tomgång.
den gick även bra att varva upp på friläge.
men när jag körde och vred på rullen så dog den nästan och tappade bara motorvarv.
problemet på min vara att gummigrejer i bränslekranen hade torkat och pajat så att den inte öppnade som den skulle. den ska ju öppna när det blir vakum i en port på den men det gjorde den inte. jag testade att köra med bränslekranen på läge pri(flöda fritt) och då funkade hojen klockrent i alla fall.

ifall du har en sån bränslekran som styrs av vakum så testa att köra på friflödarläge så kanske du har löst dina problem.

Det där med kranen är inget för dig Akora, du har vanlig mekanisk(?) kran. Men kan det var nått med att du inte fått dit fuggarna ordentligt? Så att den suger tjuvluft.

Chrille skrev:
VARFÖR skulle strypningen inte vara bra för motorn?
Tänkte bara som så, att om hålet är så litet så får den ju betydligt mer soppa än luft, och då måste den ju sota mer. Plus att om jag inte kan gasa ur den någonting så lär den ju sota igen totalt!

soppatorsken skrev:
Det där med kranen är inget för dig Akora, du har vanlig mekanisk(?) kran. Men kan det var nått med att du inte fått dit fuggarna ordentligt? Så att den suger tjuvluft.
Vet inte va Fuggar är, men om du menar gummipackningarna så har jag funderat på det jag med, men då borde den väl gå att gasa lite med?!?

akora skrev:
Vet inte va Fuggar är, men om du menar gummipackningarna så har jag funderat på det jag med, men då borde den väl gå att gasa lite med?!?

Förgasare.

Har inte orkat läsa hela tråden....

Hade samma problem när jag satt på öppet filter och öppen luftburk.
Den fick för mycke luft vid gas så jag satte på det stängda locket över det öppna filtret sen gick det kanon.

soppatorsken skrev:

Prova att spraya med lite startgas runt förgasarna, går motorn upp i varv då vet du att den drar tjyvluft. OBS! se till att startgasen inte sugs in via luftburken eller "rättväg" om du har demonterat luftburken, då varvar givetvis motor då med.

Tog isär och kollade alla packningar idag, sen skruvade jag ihop den, tankade och startade. Nu spinner den som en tiger igen =)

Tack för hjälpen och alla snabba svar :tummenupp

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024