zx6r problem

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
zx6r -95
zx6r motorproblem

när ja va ute o körde me hojen så dog den helt plötsligt. nu när ja startar den
så går den bra ca en halv minut, sen börjar den gå dåligt och sen dör den. har
bytt bränslefilter men de hjälpte inte. den e strypt. ja har testat både med
och utan brickorna i utan resultat. va kan de va för fel?

Last edited:
Ingoberra skrev:
2243279 Soppapumpen kanske

har monterat bort den och testat den med hjälp av ett 12v batteri. den gick
även om den lät lite. antar att det var för att den gick torr.

Lindén skrev:
2243297 Köp min så har du reserv delar 15k skall jag ha o den e trimmad med=)
95a

har tyvärr inte dom pengarna nu :död

okej nu kom ja på den underbara idén att försöka ta loss tändstiften för o se
hur de ser ut. men de e helt omöjligt!! behöver man ha ett specialverktyg bara
för o kolla stiften? :död

ja har fått bort tändhattarna men ja har ingen nyckel som kommer ner i det
ca 1 dm långa hålet så ja kan inte skruva loss tändstiften. nån som e expert
på tändstiftsbyten? :tungan

Du behöver helt enkelt en lång och tunnväggig hylsa, så lite special är det. Jag vet inte om det finns universal på Biltema och liknande, eller om du måste beställa en original.

Fick du inte med en tänstift nyckel eller liknande verktyg + eventuell förlängning alternativt 10 blocknyckel när du väl trätt på själva tändstiftverktyget sen är det bara skruva med blocknyckeln

PacMan skrev:
2244370 Du behöver helt enkelt en lång och tunnväggig hylsa, så lite special är det. Jag vet inte om det finns universal på Biltema och liknande, eller om du måste beställa en original.

e de värt o köpa nåt sånt bara för o kolla stiften? ja tänkte om de hade sotat
igen när ja körde me strypbrickorna i. kan de vara så?

astrosmurf_79 skrev:
2244373 Fick du inte med en tänstift nyckel eller liknande verktyg + eventuell förlängning alternativt 10 blocknyckel när du väl trätt på själva tändstiftverktyget sen är det bara skruva med blocknyckeln

nope.. fick inte me några verktyg alls :död

Vet ej ngt om strypning o sot har aldrig haft strypning på köpte nya stift i våras o bytte dem + att jag fick skruva loss stiften o kolla dem ett o ett bara för ngn vecka sedan då cykeln körde bensin stop via res o on läge på kranen men inte i läge pre visade sig vara en lös vakum slang. du känner ingen som har en liknande cykel o som kanske har ett sånt verktyg som du skulle kunna få låna då?

Jojjen skrev:
2244376 e de värt o köpa nåt sånt bara för o kolla stiften? ja tänkte om de hade sotat
igen när ja körde me strypbrickorna i. kan de vara så?

Tja, nån gång måste du ju ändå byta stiften, så du kommer ju att behöva en sån nyckel. Jag tror inte att stiften är ditt problem, utan min gissning är något i förgasarna. Kanske dags att skaffa en mekbok, plocka isär fuggarna och se över dem. Det är lite pilligt men inte speciellt svårt.

PacMan skrev:
2244432 Tja, nån gång måste du ju ändå byta stiften, så du kommer ju att behöva en sån nyckel. Jag tror inte att stiften är ditt problem, utan min gissning är något i förgasarna. Kanske dags att skaffa en mekbok, plocka isär fuggarna och se över dem. Det är lite pilligt men inte speciellt svårt.

kan de verkligen va nåt me fuggarna? ja menar, den gick ju hur bra som hellst innan. besiktningsgubben ville ju inte släppa igenom den för att han tyckte den gick för bra för o va strypt :tungan
kan de va inte nåt elfel typ tändspolen eller nåt annat?

nu vet jag nog va felet är!! :banana
ja tankade i en dunk bensin och så tog ja bort slangen som går från bränslepumpen te fuggarna för o kolla om den verkligen pumpade. det gjorde den men när ja montera ihop allt igen så gick hojen bra igen, den vile inte dö lr nåt. hurra tänkte jag och tog på mej skinnstället o drog iväg en sväng. efter 2 mil dog den o farsan fick komma o hämta mej o hojen igen :tungan
den dog när de va dax att slå över te reserven så ja tänkte såklart att det var fel på kranen trotts att ja kollat den innan. men bensinen spruta ut som vanligt.
innan har farsan o ja varit inne på att de kunde ha varit vakuum i tanken för den upppför sig nästan så. men det hade vi kollat. nu kom vi på den underbara idén att om bränslepumpen inte går så borde de kanske bli ett vakuum där när fuggarna försöker suga bränsle? :rolleyes:
så vi plocka av skiten igen, tog bort kåpan som skydda elektroniken o rengjorde den. nu går hojen igen fast hur länge vet ja inte. så nu blir de att köpa en ny pump :)
nån som vet va en sån kan kosta? några hundra kanske?

Jojjen skrev:
2246262 nu vet jag nog va felet är!! :banana
ja tankade i en dunk bensin och så tog ja bort slangen som går från bränslepumpen te fuggarna för o kolla om den verkligen pumpade. det gjorde den men när ja montera ihop allt igen så gick hojen bra igen, den vile inte dö lr nåt. hurra tänkte jag och tog på mej skinnstället o drog iväg en sväng. efter 2 mil dog den o farsan fick komma o hämta mej o hojen igen :tungan
den dog när de va dax att slå över te reserven så ja tänkte såklart att det var fel på kranen trotts att ja kollat den innan. men bensinen spruta ut som vanligt.
innan har farsan o ja varit inne på att de kunde ha varit vakuum i tanken för den upppför sig nästan så. men det hade vi kollat. nu kom vi på den underbara idén att om bränslepumpen inte går så borde de kanske bli ett vakuum där när fuggarna försöker suga bränsle? :rolleyes:
så vi plocka av skiten igen, tog bort kåpan som skydda elektroniken o rengjorde den. nu går hojen igen fast hur länge vet ja inte. så nu blir de att köpa en ny pump :)
nån som vet va en sån kan kosta? några hundra kanske?

Fått ordning på hojjen? Det är ju skönt hojväder ju!!! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...