Zx6r 43Kw

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Tjoho...

Har 2 polare som har zx6r-98 hojar som är reggade på 43Kw, om man kolllar på bilregistret.se på teknisk data ser man detta värde. Är det så att den modellen har detta värde på effekt från fabriken, eller är det någon som strypt den till 43Kw? Finns det sätt att strypa till 43Kw, har för mig att det bara gick att strypa till 25Kw. Hur ser man i så fall att en zx6r-98 är strypt till 43Kw? Ursprungseffekten på den hojen skall ju vara 74Kw...

God jul :tomten

Det går inte att få dem reggade till 43 kW. Finns inga sådana strypningssatser.

98 måste varit ett speciellt år. Många hojjar som gick i trafik det året registrerades med lägre ursprungseffekt. Det finns flera exempel Kawa ZX-9R, Yamaha R1. Dock så har jag aldrig varit med om att en svensk hoj någonsin varit strypt.

Dock har jag läst om att strypningen från fabrik sitter i form av borrade hål i trottlarna. De hålen gör att de inte lyfter tillräckligt med mindre effekt som följd.

25 kW strypningarna finns att köpa och de består av 4 st brickor som man monterar i insuget.

Varför vill du strypa till 43 kW? Försäkringen kollar numera med ursprungseffekten oavsett vad som står i regbeviset. Bilsport & MC är enda fb som försäkrar strypt effekt men då måste man ha mellanklasskörkort. Dessutom så är det inte sporthojjar inräknat så det är kört ändå. Antingen stryper du till 25 kW för att få hojjen som mellanklass eller inget alls.

Hare
/a

när jag plockade ur strypningen ur min frågade han om jag ville ha runt 40kw eller 77kw, har för mig att han sa något om att det satt en strypning i förgasarna så dom inte gick hela vägen vid gaspådrag, eller nåt liknande, man känner sig lite dum efteråt när jag svara 77 undra vad försäkringen hamnat på...

Han belatar premie för 74kw på den hojen. Men det är konstigt att den står som 43Kw i bilregistret.se Det är det som är det konstiga...

Kurt-Olsson skrev:
Han belatar premie för 74kw på den hojen. Men det är konstigt att den står som 43Kw i bilregistret.se Det är det som är det konstiga...

Inget konstigt med det. Jag repeterar:

"Försäkringen kollar numera med ursprungseffekten oavsett vad som står i regbeviset." (Ursprung = max)

/a

jag förstår =), men hur vet han då om hojen är fabriksstrypt till 43 Kw? Alternativ är att bänka hojen kanske?

Kurt-Olsson skrev:
jag förstår =), men hur vet han då om hojen är fabriksstrypt till 43 Kw? Alternativ är att bänka hojen kanske?

Repeterar igen: :)

"Strypningen från fabrik sitter i form av borrade hål i trottlarna. De hålen gör att de inte lyfter tillräckligt med mindre effekt som följd."

Lyft på locket på en av förgasarna och ta ur trotteln. Om den inte har två stycken hål på sidan av själva plastkroppen så är den ostrypt. (Ett hål nedtill precis vid nålen är normalt, det ska alltid vara där, men bortsett från det hålet ska det inte finnas fler. Det ska vara helt "tätt").

/a

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...