ZX636-R -03 Startar var trettionde gång

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Guldkusten
Hoj
-
Hej,

Jag har ett litet udda problem som jag vill ventilera med mer kunnigt folk än mig själv.

Jag var ute och körde för ngn dag sen och hojen gick hur fint som helst. När jag skulle köra igår, så ville den inte starta.

Tänkte att batteriet var urladdat då fläkten stod och gick ganska länge efter att jag stängt av mcn när jag körde med den för ngn dag sen. Provade starta och efter mååånga försök så gick den igång och gick som vanligt. Då klockan var mkt stängde jag av den och skulle rulla den till garaget, när jag var skulle rulla in den gjorde jag ytterligare en koll OCH återigen, inget liv!

På med laddaren igen och provade idag igen, inget liv. Nåja, vi provade att springa igång den. Efter ha sprungit några gånger utan framgång, så provade jag att trycka på knappen och vips, så gick den igång som vanligt! Körde runt kvarteret och stängde av, så ville den inte starta igen!

Jag har kollat säkringar, kablar, bränslepumpen verkar starta igång.

Är det ngn som har ngn aning?
 
Startmotorn kan vara på gång att ge upp, eller solenoiden rättare sagt.

Men börja som vanligt med att mäta.

Får står på din att instrument, ljus mm funkar med det händer inget när du trycker på startknappen.
Som om dödarströmbrytaren är tullslagen typ...
 
Startmotorn kan vara på gång att ge upp, eller solenoiden rättare sagt.

Men börja som vanligt med att mäta.

Får står på din att instrument, ljus mm funkar med det händer inget när du trycker på startknappen.
Som om dödarströmbrytaren är tullslagen typ...

Har startmotorn ngn påverkan när man försöker putta igång den?

Jag skrev lite fort, allting låter som det brukar, lamporna tänds, soppapumpen surrar och startmotorn tuggar, men motorn vill inte gå igång!
 
Startmotorkolen håller på att ta slut. Nästan säker..
När de blir för korta och inte når ner till kollektorn (som på en beg hoj aldrig är helt rund), kan detta inträffa..

PS: Gärna lite återkoppling om hur det gick, så att alla som läser kan fylla på kunskapsbanken..
 
Last edited:
Felet hittat! En lödning i tändningslåset hade gått upp! Tack så mkt för er hjälp!
 
Felet hittat! En lödning i tändningslåset hade gått upp! Tack så mkt för er hjälp!

hejsan.
har precis skaffat en likadan hoj som dig å lånar din tråd lite.

har köpt en 636a 03a av en kompis som han hade lagt på backen sen inte fått liv i igen. så han hade börjat felsöka å skruva med den. jag hade gärna uppskattat om du kunde ta en bild på var löddningen hade släppt. (om den nu inte var jätte uppenbar).

sen så jagar jag en ecu / cdi box för den hade han tagit ut och inte hittat igen när jag fick hojen. skulle du eller någon annan som har en likadan hoj kunna ta en bild eller skriva ner artikelnr eller serienr på er box så jag kan minimera antalet boxar som går att köpa så hade jag varit super tacksam. :tummenupp
 
bump.

behöver fortfarande hjälp eller ska jag behöva starta en ny tråd för att nån ska se att här e fler som behöver hjälpa med samma/liknande?
 
Last edited:
En av de absolut vanligaste anledningarna på moderna hojar är att batteriet inte orkar ge tillräckligt med ström. Ett multiinstrument kostar en hunka hos Claes eller Biltema - köp ett. Eller lej bort felsökningen!

När Du har Ditt instrument ställer Du in det på likspänning och mäter i tur och ordning upp spänningen över batteripolerna med:

1 - motor och nyckel av (12.7 - 12.5V)
2 - nyckel på men utan att startknappen aktiveras (>12.4 V)
3 - som ovan men när Du trycker på startknappen (>11.7 V)
4 - Med motorn igång och ca 3-4k RPM (14.5-15.5V)

Värdena inom parentes är vad Du vill se om allt är friskt. Felar Du på mätning 3 skaffar Du nytt batteri.

Lycka till:)
 
En av de absolut vanligaste anledningarna på moderna hojar är att batteriet inte orkar ge tillräckligt med ström. Ett multiinstrument kostar en hunka hos Claes eller Biltema - köp ett. Eller lej bort felsökningen!

När Du har Ditt instrument ställer Du in det på likspänning och mäter i tur och ordning upp spänningen över batteripolerna med:

1 - motor och nyckel av (12.7 - 12.5V)
2 - nyckel på men utan att startknappen aktiveras (>12.4 V)
3 - som ovan men när Du trycker på startknappen (>11.7 V)
4 - Med motorn igång och ca 3-4k RPM (14.5-15.5V)

Värdena inom parentes är vad Du vill se om allt är friskt. Felar Du på mätning 3 skaffar Du nytt batteri.

Lycka till:)

Sitter ett splinkens nytt gel batteri i. Vore ju fan om inte den skulle leverera. Men har hittat el schema så har lite att gå på nu.
Har en Fluke multimeter. Hoppas den duger att felsöka med. ;)
 
Javisst:) Men kör ändå mätningarna, om än Du har nytt batteri. Även laddningen är bra att ha koll på, om den nu hoppar igång...

Lycka till!

Sitter ett splinkens nytt gel batteri i. Vore ju fan om inte den skulle leverera. Men har hittat el schema så har lite att gå på nu.
Har en Fluke multimeter. Hoppas den duger att felsöka med. ;)
 
batteriet va ok.
har mätt upp motståndet i kamxel givaren och den var ok.
mätte upp vevaxel givaren och den visar 23 ohm under det angivna i manualen. (ska ligga mellan 460-470 ohm) och ligger på 437. kan inte mäta direkt på givaren utan mäter på närliggande kontakt. (ca 500mm ifrån givaren) pratat med en polare som är mc mek men han tror inte att det är den. några expert utlåtande?

Javisst:) Men kör ändå mätningarna, om än Du har nytt batteri. Även laddningen är bra att ha koll på, om den nu hoppar igång...

Lycka till!
 
Njae, är det experter Du ska ha tag på är det nog andra som ska konsulteras:) Men då antar jag att test 3 passerade (batteriet har tillräcklig kapacitet att leverera ström) och fyra (hojen laddar som den ska). När Du ända är vid givarna antar jag att Du rivit bort tank/luftburk? Då kan Du väl rätt enkelt skruva bort tändstiften och kolla att gnistan är ren och fin? Kolla gärna ett antal gånger efter varandra och fippla med stöd, kopplings- och huvudbrytare mellan gångerna för att hitta ev glapp.

Är det inget elektriskt återstår bränslesidan - alltså pump, filter och möjligen spridare. Vad som är märkligt med det är väl bara att då brukar den inte vara stendöd och sedan plötsligt starta och gå som om inget hänt...

Men som sagt - det är mina egna tankar. Att hojen antingen går som den ska eller så är stendöd får mig fortfarande att misstänka en elektrisk gremlin...
batteriet va ok.
har mätt upp motståndet i kamxel givaren och den var ok.
mätte upp vevaxel givaren och den visar 23 ohm under det angivna i manualen. (ska ligga mellan 460-470 ohm) och ligger på 437. kan inte mäta direkt på givaren utan mäter på närliggande kontakt. (ca 500mm ifrån givaren) pratat med en polare som är mc mek men han tror inte att det är den. några expertutlåtanden?
 
får slå ett öga på det imorgon igen, men jag har rykt soppa slangen precis efter pumpen. men där kommer inget. luftburken är halvt om halvt av men får nog ta å fastställa helt att där inte är någon gnista. skulle gärna vilja veta av trådskaparen vad exakt han hittade med tändningslåset så man har lite mer att utesluta

Njae, är det experter Du ska ha tag på är det nog andra som ska konsulteras:) Men då antar jag att test 3 passerade (batteriet har tillräcklig kapacitet att leverera ström) och fyra (hojen laddar som den ska). När Du ända är vid givarna antar jag att Du rivit bort tank/luftburk? Då kan Du väl rätt enkelt skruva bort tändstiften och kolla att gnistan är ren och fin? Kolla gärna ett antal gånger efter varandra och fippla med stöd, kopplings- och huvudbrytare mellan gångerna för att hitta ev glapp.

Är det inget elektriskt återstår bränslesidan - alltså pump, filter och möjligen spridare. Vad som är märkligt med det är väl bara att då brukar den inte vara stendöd och sedan plötsligt starta och gå som om inget hänt...

Men som sagt - det är mina egna tankar. Att hojen antingen går som den ska eller så är stendöd får mig fortfarande att misstänka en elektrisk gremlin...
 
Är inte så aktiv här inne längre, men såg nu att folk hade skrivit. Man såg det ganska klart och tydligt när man öppnade upp tändningslåset, så jag skulle gissa på ngt annat fel, tyvärr.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top