ZX10R Växelåda ?

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Tjena,
Tog min första provtur på vinterns köp.

ZX10R-04.
Jag vart förvånad över hur "rå och ovillig" den var att växla ned från 3án och nedåt.
Uppåt växlade den glatt å smidigt.
Inga missljud eller hörbara tokigheter.
Kopplingen känns ok och greppar mjukt å fint och kopplar som den skall.

Känslan i pedalen är att den kräver rätt (tämligen) hårda tag innan den klonkar i en lägre växel...

Jag hade ju en Sukka K3 innan och den rann ju växlarna i genom hela registret.

Låter detta som en kawa grej dvs tuta å kör eller ??

Tacksam för de kunnigas svar.

Min var inte så i alla fall men Suzuki är ju kända för att ha riktigt fina växellådor så en del av skillnaden kan väl vara där. Kyla, olja kan väl också påverka. Jag bytte till Motul 300V 20W-50 på min och fick en klibbande koppling som inte frikopplade till 100% så då blev förstås lådan klonkig trots att det var mitt i sommaren, bytte tillbaka till Shell Ultra 4 10W-40 och då blev allt bra igen.

Neutral skrev:
2055706 Min var inte så i alla fall men Suzuki är ju kända för att ha riktigt fina växellådor så en del av skillnaden kan väl vara där. Kyla, olja kan väl också påverka. Jag bytte till Motul 300V 20W-50 på min och fick en klibbande koppling som inte frikopplade till 100% så då blev förstås lådan klonkig trots att det var mitt i sommaren, bytte tillbaka till Shell Ultra 4 10W-40 och då blev allt bra igen.

Gissa vad jag hällde i i vintras: Motul 300V 15-50W....har ju funkat kanon i mina tidigare riskokare....

suzuki har smäcklådor tycker Jag. De är jäkligt lättväxlade förvisso så det kan nog vara kontrasten där.

10an är lite trög i lådan, iaf om jämför med gixxern.
Antagligen kylan som gör den lite trögare. Blev den bättre efter en ordentlig varmkörning?

majtii skrev:
2055731 10an är lite trög i lådan, iaf om jämför med gixxern.
Antagligen kylan som gör den lite trögare. Blev den bättre efter en ordentlig varmkörning?

Nej !

Driftstemperaturen i motorn vart givetvis fullgod efter 30 mins körning. Tillräckligt god för att inte klassas som kall iallfall !

Nar min Zx6'a va trøg at vaxla med så va en karvande bussning i axeln in i lådan, lite teflon spray så va det fixat....

Arctic#1 skrev:
2055765 Nar min Zx6'a va trøg at vaxla med så va en karvande bussning i axeln in i lådan, lite teflon spray så va det fixat....

Det verkar inte vara den yttre mekanismen...snarare verkar liksom inte växeln vilja kugga i...

Jag är i alla fall skeptisk till att ha 50-olja i vårt klimat, tar dessutom någon pålle. :)

Detta bådar ju gott för en annan som inte provkört sin suka än. Med den där gamla växellådan är du rökt på kinnekulle den 29e Trigger :banana :rolleyes:

don_tomazo skrev:
2056076 Detta bådar ju gott för en annan som inte provkört sin suka än. Med den där gamla växellådan är du rökt på kinnekulle den 29e Trigger :banana :rolleyes:

Som tur är funkar ju gasen så får jag bara i 2án så eru rökt :D *hånler oroligt* :tuttar

Finns kit med annan arm och fjäder men det är mer för klonkig, odistinkt låda som gärna missar växlar.
Kanske hjälper din ändå.

majtii skrev:
2056113 Finns kit med annan arm och fjäder men det är mer för klonkig, odistinkt låda som gärna missar växlar.
Kanske hjälper din ändå.

Tillhandahålls detta av Kawasaki själva eller nån tillbehörs firma ?

Efter helgen licenskurs kan jag bara meddela att lådan och jag kommer mycket bättre överens.

Vetifasen varför men den känns klart bättre nu ??

Triggerhappy skrev:
2056124 Tillhandahålls detta av Kawasaki själva eller nån tillbehörs firma ?

Tror Factory Pro gör stjärnhjul till kulissrullen med lite annan shape + en större rulle. Har iaf sett till Honda (vilka ju inte behöver...men men..)

Edit: Ser nu efter att jag läst ALLA inlägg att du redan hittat... sorry.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg