ZX10R Specs

bmwjohan skrev:
appropå var det mesta smisket kommer så känns min gixxer lite lustig på det sättet. den är slö på låga varv och sen känns det som att den bara öser på mer och mer och mer tills man är på rött. ja t.o.m lite in på rött så ökar den. detta känns lite ovanligt tycker jag. alla bilar jag kört smiskar bara mer och mer till dom börjar närma sig rött och sen brukar man känna hur det tappar pyttelite.

måste vara sportiga bilar du kör:-)

Din hoj hade väl vassare kammar o vad det nu var det lär ju flytta upp effekten en bit i registret så det kan nog stämma för dig.

Men annars är det inte helt ovanligt att man känner att effekten backar av, speciellt på en äldre stånka eller liknade, då är det ju dessutom sällan på rödstrecket heller.

RD350 med orginalpipor är lustig, där käns det presis som om soppan tog slut när man varvar högt:-)

Bingo skrev:
Nä, när man tankar, fyllt framgaffeln med olja, bromssystemet emd bromsolja, kylaren med kylarvätska, motorn med motorolja och batteriet med destillerat vatten blir totalvikten av någon anledning ca 10 kg mer än summan av ovanstående. Märkligt det där. ...
Nejdå - bara ytterligare ett bevis på att helheten är mer än summan av delarna!
/F. :D

Bingo skrev:
Nä, när man tankar, fyllt framgaffeln med olja, bromssystemet emd bromsolja, kylaren med kylarvätska, motorn med motorolja och batteriet med destillerat vatten blir totalvikten av någon anledning ca 10 kg mer än summan av ovanstående. Märkligt det där. Däremot tror jag att man kan utgå från att om Honda uppger en högre vikt än föregående års modell så är den tyngre.

fast nuförtiden är det inte vatten i batterierna, utan nån gelé så de kan kasta i skräpet hur som helst:-))

men skumt med torrvikt tycker jag.

Vad jag egentligen menade var att jag tyckte det lät lite, fick för mig att dem skulle hamna nånstans runt 13000rpm ;D Tyckte jag läst mig att dem brukade ligga runt 11000 vid maxeffekt tidigare ;] Men man lär sig ju!

Litt info om de ny 1000-kub. Rundetider fra Daytona:

1 Ben Bostrom American Honda Honda CBR1000RR 1:48.981 (SUPERBIKE)
2 Mat Mladin American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:49.438 (SUPERBIKE)
3 Jamie Hacking Yamaha Yamaha R1 1:49.552 (SUPERSTOCK)
4 Jason DiSalvo Yamaha Yamaha R1 1:49.853 (SUPERSTOCK)
5 Aaron Yates American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:49.877 (SUPERBIKE)
6 Josh Hayes Attack Kawasaki ZX10 1:51.143 (SUPERSTOCK)
7 Damon Buckmaster Yamaha Yamaha R1 1:51.472 (SUPERSTOCK)
8 Tommy Hayden Kawasaki ZX10 1:51.915 (SUPERSTOCK)
9 Roger Hayden Kawasaki ZX10 1:52.063 (SUPERSTOCK)
10 Aaron Gobert Yamaha Yamaha R1 1:52.517 (SUPERSTOCK)

For de som ikke vet:
Superstock = gatesykkel med null trimming, kun noen få modifikasjoner tillatt som fjerning av lys, racekåper, andre bremseklosser o.l.
Superbike = utgangspunkt i gatesykkel, men trimming/modifisering etter superbikereglementet.

Se ellers:
amasuperbike.com
http://www.amasuperbike.com/2003-Dec/e/n031208k.htm
http://www.amasuperbike.com/2003-Dec/e/n031208i.htm

Last edited:
ninja-mannen(c) skrev:
Litt info om de ny 1000-kub. Rundetider fra Daytona:

1 Ben Bostrom American Honda Honda CBR1000RR 1:48.981 (SUPERBIKE)
2 Mat Mladin American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:49.438 (SUPERBIKE)
3 Jamie Hacking Yamaha Yamaha R1 1:49.552 (SUPERSTOCK)
4 Jason DiSalvo Yamaha Yamaha R1 1:49.853 (SUPERSTOCK)
5 Aaron Yates American Suzuki Suzuki GSX-R1000 1:49.877 (SUPERBIKE)
6 Josh Hayes Attack Kawasaki ZX10 1:51.143 (SUPERSTOCK)
7 Damon Buckmaster Yamaha Yamaha R1 1:51.472 (SUPERSTOCK)
8 Tommy Hayden Kawasaki ZX10 1:51.915 (SUPERSTOCK)
9 Roger Hayden Kawasaki ZX10 1:52.063 (SUPERSTOCK)
10 Aaron Gobert Yamaha Yamaha R1 1:52.517 (SUPERSTOCK)

For de som ikke vet:
Superstock = gatesykkel med null trimming, kun noen få modifikasjoner tillatt som fjerning av lys, racekåper, andre bremseklosser o.l.
Superbike = utgangspunkt i gatesykkel, men trimming/modifisering etter superbikereglementet.

Se ellers:
amasuperbike.com
http://www.amasuperbike.com/2003-Dec/e/n031208k.htm
http://www.amasuperbike.com/2003-Dec/e/n031208i.htm

Menar du att det är 04or?
isf går ju yamman bäst får man säga.

Peccus skrev:
Det snackades om att Chris Vermeulen (stavning?) skulle köra denna CBR1000RR i Superbike nästa år, och nästa sak man hör så har typ alla tillverkare lämnat in protester mot det nya superbike reglementet, famförallt däcks-monopolet då.

Någon som hört något om det?

Japp, jag pratade en stund med Chris på mässan för nån månad sedan. Det var klart att dom kommer köra ett Ten-Kate/Honda-team i WSB nästa år med en CBR1000. Dock var han lite orolig över att dom inte skulle få hojarna och kunna börja testa i tid. Gathojarna ska enligt Honda själva inte finnas tillgängliga förrän början av Maj.

EDIT: Med tanke på tiderna ovan kanske detta är ändrat!

Last edited:
Silwer skrev:
Vadå varför, se själv.

superstock är standardhojar, den har bäst tider, nästan som superbiketiderna de över har.
Vad det rörde sig om vet jag inte så fråga inte mig.

Aha tack trodde alla var likadana :tummenupp

Don Quixote skrev:
Gathojarna ska enligt Honda själva inte finnas tillgängliga förrän början av Maj.
De håller nog på att konstruera om motorn. Yamahas effektsiffror skrämde nog både Honda och Kawasaki. Nu sitter de och funderar på hur fasen de skall få ut yterligare sju-åtta hästar ur motorn till produktbladet. Varför annars förlägga säljstarten till efter den bästa försäljningperioden?

Don Quixote skrev:
Japp, jag pratade en stund med Chris på mässan för nån månad sedan. Det var klart att dom kommer köra ett Ten-Kate/Honda-team i WSB nästa år med en CBR1000. Dock var han lite orolig över att dom inte skulle få hojarna och kunna börja testa i tid. Gathojarna ska enligt Honda själva inte finnas tillgängliga förrän början av Maj.

EDIT: Med tanke på tiderna ovan kanske detta är ändrat!
Jäklar vad kul! Hoppas bara WSBK folket får ordning på reglementet då, för om det kommer lite roliga förare på roliga hojar (annat än Ducati, inte för att jag har något emot dem men årets WSB var hejdlöst tråkigt) så lär man ju sitta bänkad!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park