ZX10R-slipon-mappning av orginal styrbox

DiscoDuck IV

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Hej

Är nybliven ägare av en Kawasaki ZX10R -05 och har lite frågor.

Har tittat lite på mivv slipon och fastnat lite för den koniska modellen X-cone.

Lite frågor som rör detta:

Kan man mappa om orginalstyrboxen (vet att tex. EBOS kan man mappa om vissa suzuki modeller), och vem isåfall i skåne?

Är det stor skillnad på flödet med eller utan db-killer?

Cykeln bluddrar och ger avgasknallar med orginalblåset = mager blandning?

Ni som har monterat slipon på era zx10'or, har ni bara monterat, njutit av ljudet och kört på?

Har hört att man kan bränna ventiler pga. mager blandning isamband med att slipon monterats, men har ni hört någon som verkligen råkat ut för det?

/Disco

nu kör ju jag inte zx10r..men min poppar lite efter man släpper på gasen vid höga varvtal..
Trots att min är ommappad för min pipa..

Men har aldrig hört ngn som bränt ngr ventiler på grund av mager blandning..
Poppande kommer väl ifrån en för fet blandning igentligen, obränt bränsle som antänds i avgasystemet...

nu kör ju jag inte zx10r..men min poppar lite efter man släpper på gasen vid höga varvtal..
Trots att min är ommappad för min pipa..

Men har aldrig hört ngn som bränt ngr ventiler på grund av mager blandning..
Poppande kommer väl ifrån en för fet blandning igentligen, obränt bränsle som antänds i avgasystemet...

Smällarna kommer oftast från mager blandning. Är den för mager tänder inte soppan utan går oförbränd ut i avgasröret. En annan vanlig orsak är att grenrören inte är täta utan drar lite tjuvluft. Då får man en ny förbränning utanför förbränningsrummet med en smäll som följd.

Om hojen är original ska den inte bluddra och smälla. Smälla kan den med slip-on och är pga avgasreningen. Pluggas denna blir den tyst.
Kolla kontaktstyckena under tanken. På min förra hade ena kontakten släppt och hojen gick som skräp.

Mappa org-boxen går inte, inte ens på Suzuki. Det Ebos gör med en TEKA eller Yosh-box är bara att generellt öka +-10% i låg- mellan- eller höga registret.
Skaffa en PC3 och mappa ordentligt istället.

För tunt lär den inte gå med endast slip-on, iaf inte tillräckligt tunt för att skada något.

TACK FÖR ALLA SVAR :tummenupp

Som vanligt kan man räkna med snabbhet och kvalite i svaren på sporthoj.com.

PS: Bluddra och smälla gör den bara vid gasavslag.

Prata med Mats på MP-Racing www.mp-racing.com han har mappat ett par ZX10:or och vet hur det lirar, jag har för mig att det vart något special med lamda-sonderna på den modellen..??

Back