ZX10R kortis i okänd box, ecu säkringen går

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har köpt den här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270880-Stulen-ZX10-09-%C5terfunnen , förmodligen USA import då den inte verkar vara kodad. Idag slog jag ner efter en stoppie sen dog hojen. Det var ecu säkringen som gått, jag bytte och den tände till sen gick säkringen igen. Det sitter en eftermarknadsbox i som jag inte tog så bra bilder på då jag i min enfald trodde det va en powercommader men det är det inte. Det är en vanlig port i och usb kontakt och den har inga mer märkningar.

Efter att ha lindat upp tejp och dragit isär kablar ifall det nött hål provade jag med ny säkring men den smäller av så fort man slår på tändningen nu.

Nämnas bör att tändningslåset är uppbrutet så jag startar med en plastbit men det känns osannolikt att det ska bli kortis i låset så att ecu säkringen går tycker jag. Plockar man ur största kontakten ur boxen så håller säkringen när man slår på tändningen.

Frågan är för det första: Vad är det för box??

2: Kan man koppla förbi den så det går att köra ändå? Den sitter i 2 stora kontakter som ser väldigt original ut. Sen sitter det en originalbox i ett gummifäste som det ser ut som det ska sitta en box till i. Finns det sprängskisser på nätet där man kan se vad som ska sitta i?

Okej, efter lite googlande så inser jag att jag har en helt annan ecu och saknar originalet helt. Vilket borde betyda att det inte alls behöver vara USA import. Frågan är, vad kommer hända om jag sätter i en standard ecu? Kommer den starta?

Hur tar jag reda på vilket land den är importerad från? Carfax gav inget. Googling på ramnumret ger en träff från stulnafordon inget mer.

Last edited:
Troligen e de en ignijet box. Alltså e de med stor säkerhet en gammal rejs hoj. Eftersom du inte har immobiliser e de säkert en import från usa eller annat ej eu land.. utan att svära i kyrkan... skulle tro att de inte e några problem att ta en ecu från en usa hoj.

/Mathias

ps. Boxen du har idag tror jag inte e några problem att sälja.... ds.

Jag gissar inte på box fel.

Det troliga är att någon kabel har blivet klämd någonstans. Tjuven kan h mekat i samband med stölden. Strömbrytaren i tändningslåset kan vara skadad och orsaka kortslutning mot metalldelarna i resterna av tändningslåset. Antennenenheten till imobilizern kan orsaka kortslutning om den är skadad.

Ser ut som ignijet ecu. Finns ingen anledning att byta ut. Anslut till datorn och se vad den säger.

Jag tog isär kontakten till bränslepumpen, då håller säkringen. Har 0 ohm över pumpen. Vad kan man förvänta sig för motstånd där? Vad får man tag i programvara för boxen? Tankdemontering pågår...

Här har vi boven i dramat. Knivspets från inbrottet låg och skvalpade på fel ställe i tanken och kortslöt. Bara skruva ihop och köpa en dunk soppa för att bekräfta!

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...