Zx10r, 5an&6an hoppar ur växel.

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Jag hämta hem en zx10r från 2004 idag. Enligt förra ägaren så hade en tidigare intressent provkört hojen och missat en växling. Så nu hoppar 5an och 6an ur och hamnar i friläge, men lägger man i växeln igen så stannar den i tydligen. Någon som har några tankar? Har ingen större mek-kunskap men hoppas kunna lösa de med en haynes och lie hjälp ifrån er.
 
Jag förmodar att växlarna hoppar ur vid gaspådrag?
Men spontant så tänker jag mig att möjligen har växelgaffeln fått sig en smäll och blivit deformerad.

Men vill ingalunda framstå som nån mekexpert, detta är bara en gissning från min sida.
 
Om du har otur är de drivklackar på dreven som blivit snedslitna. Drivklackarna är de utstick på dreven axiellt som hugger tag i nästa drev på samma växelaxel. Om de är så illa måste motorn rivas och minst två drev bytas eller slipas om i klackarna. Men de kan va enklare fel kolla om växelpedalens alla leder om de är glapp eller lösa skruvar som gör att pedalen eller någon annat tar i ramen eller motorblock vid växling. De kan även va fel på växeltrummans växel hållare/indikator eller vad de nu heter sitter på många motorer innanför lammellsidans motorkåpa så den är rel lätt att skruva sig in till. Men jag har inte kollat på den här motorn om den siter så enkelt till men de är den man kollar efter man besiktat de utvändiga växellänkaget.
Du har väl fått den svinbilligt får vi hoppas?
 
Om du inte är något mekanikerämne och får panik över att behöva öppna motorn underifrån - köp en beggad motor från 10k och uppåt. Att lämna in den på verkstad och få växeldrev, gafflar och trumma bytta kostar från 20k och uppåt. Det är verkstadstiden som kostar mest.
 
Haynes i all ära, men du är inte först med att riva lådan på en ZX10R, så du hittar garanterat guider på nätet som är mer rakt på. När jag skulle öppna lådan på en hoj för en massa år sen så började jag läsa Haynes, och då skulle man börja med ventilkåpan och jobba sig nedåt, eeeeeeeeller så vänder man på motorn och öppnar locket till lådan...
 
Ja okej, me då har jag lite att kolla på när hojen väl kommer in i verkstan. Jodå jag fick den till ett hyffsat pris.

Jag har köpt den i syftet att få skruva själv så lämna in den är sista sista utvägen.

Ifall någon har andra idéer så bara fortsätt skriv:tummenupp
 
Vintern har gått och jag har inte kommit mycket längre.. Däremot har jag provkört hojen. Inte maxat maskinen men hyffsat gaspådrag varje fall.

När jag lägger i femman så stannar den kvar i ca 3-5sekunder innan den hoppar i friläge. Motorn tappar driv och de börjar skramla och låta som kuggar som hoppar. Detta i jämn hastighet i 100kmh ungefär.
Sexan funkar som den ska. Både vid jämn gas samt gaspådrag.

Där sitter även en healtech quickshifter som inte är aktiv ifall de kan spela någon roll.
 
Se till att quickshiftern inte begränsar slaglängden på växelspaken. Förmodligen kommer inte kulissrullen i rätt läge av någon anledning.
 
En quickshifter som inte är aktiv? någon som quickshiftat och trott den varit aktiv :gnissla
Nej men jag tror att du får öppna lådan för att se vad det är som har gått fel till, speciellt om den funkar bra på övriga växlar.
 
växelgaffeln är ett väldigt vanligt fel på dessa, låter klockrent som det på din beskrivning.

har du oflyt är dreven skadade också.. hursom behöver du plocka isär växellådan.. din lokala hojmek borde lösa det på en dag om du inte vill själv. :tummenupp
 
Den senaste ZX-10R har kassettväxellåda.
Dvs det är förhållandevis enkelt att utan riva motorn dra ut växellådan för lite service.
Har det alltid varit kasettväxellåda på ZX-10R eller vilka årgångar har kasettväxellåda ?
Från 2011 kassettväxellåda ? eller fanns kassettväxellådan redan på tidigare modeller ?
 
Last edited:
Tyvärr är de inte kassetlåda på denna så de blir ett stort ingrepp. Så jag får nog leva med att hoppa över femman i sommar.

Vad tror ni, går de att besiktiga hojen i detta skicket?
 
Jag skulle säga gör det nu istället för att stå inför ett generalras eller ett driftstopp i sommar. Personligen skulle jag inte köra sådär.
 
Bytte växellåda på en triumph för några år sen med en kompis. Ingen av oss hade gjort det tidigare, eller ens delat en motor underifrån. Tog oss en helg, och vi tog god till på oss.

Läs på innan i verkstadsmanualen så du har koll på vilka verktyg, packningar, lim m.m. som behövs så du har allt hemma.
Motorn måste ur så du behöver ha hem ny olja och glykol.
Numrera bultarna på bilderna i verkstadsmanualen och stick sedan fast bultarna genom en kartong med samma numrering.
Ta MÅNGA bilder när du demonterar allt. Att få ihop växellådan var enklare än att komma ihåg hur alla kablar hade legat. :huvet
Lyfta ur i motorn är lättare om man är två, men sök på forumet så finner du tips på hur du ska gå tillväga med det.

Som sagt, kunde två långsamma amatörer fixa det på en helg hinner du säkert få ihop den innan säsongen drar igång på riktigt. Flera dagar kvar ju! :tummenupp

edit, jag visste inte säkert vad som var fel när jag började, så jag hade köpt en komplett begagnad växellåda. I mitt fall hoppade tvåans växel ur vid gaspådrag. Syntes tydligt hur bägge tvåas drev var slitna.
 
Har beställt hem en komplett låda från ebay nu. Letar febrilt efter en guide att kunna komma åt lådan underifrån istället för att behöva dela hela motorn. Ingen som råkar sitta på något sådant? eller har en stund över och bättre google kunskaper än mig :3freak
 
Är det inte kasettlåda är jag rätt säker på att du måste dela motorn.
Men bara nedre blockhalvan, så toppen, vevaxel och allt där i mellan låter du sitta kvar.
Om inte kawan nu ser helt annorlunda ut mot de få hojar jag pillat med...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top