ZX10R 2006 trycker upp olja i luftburken.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Var på årets första banköring i kväll med min zx10 och den trycker upp rejält med olja i luftburken.
Jag har kört ca 50 mil landsväg innan och inte märkt något konstigt.

Cykeln går hur bra som helst så jag är lite brydd på vad det kan vara för fel?

Misstänker dåliga kolvringar, men borde den verkligen gå bra om dom är så dåliga så att det blir övertryck i motorn?

I ljuddämparna hittar jag inte något oljeklet utan endast normalsotigt.

Är det något annat jag borde börja med innan jag lättar på toppen? tex låna en kompmätare?

Komptesta först.

Lossa påfyllnadspluggen när motorn står på tomgång och se om det kommer ut avgaser.
Gör det de så är det inte bra.

Kan även vara kass toppacking.

Jag skulle då börja med att kolla att vevhusventilationen. Känns som det skulle kunna vara det.

Genomvarm motor och höga varv under längre tid leder ju också till att kondensvatten (med olja i emulsion = gråaktig oljeluktande smörja) lämnar vevhuset via vevhusventilationen, särskilt om det var ett tag sedan oljan byttes o mycket körning skett med låg motortemp.

Jävlar gosse vad jag vinkade febrilt vid målrakan andra gången det hände :näsblod
Hoppas det löser sig och att vi ses på banan nästa gång

(förhoppningsvis gipsfri och körklara ;))

Last edited:
Jag har hittat vad jag tror är orsaken till oljesölet i luftburken.
slangarna som sitter på ventilkåpan är pluggade i stället för att gå till en anslutning under luftburken, visst måste det vara den lösningen som orsakat problemet?

Vet ej om det är lösningen.. men jag skulle nog inte vilja ha plugad vevhus ventilation(känns som motorn inte skulle må bra av det...)...vart kommer olja i luftburken ifrån om det inte kommer från vevhus ventilationen?

Det är PAS (Pulse Air System) som är pluggad, det skickar ner luft från luftburken ner i avgasportarna och vidare till grenröret för få ner avgasvärdena. Om du har eftermarkandsljuddämpare/system så är det vanligt att man pluggar detta för att inte få smällar vid avslag men även för att läsa rätt AFR vid mappning.

Jag skulle börja med att kolla oljenivån så den inte är för hög, samt göra ett leakdown-test.

Oljenivån var vid tillfället mellan markeringarna.
om jag tar bort oljepåfyllningslocket och känner på tomgång så känner jag lite tryck, men inte onormalt mycket och när jag gasar så minskar till nästan inget tryck alls.

Från slangen som går från baksidan på motorn upp till luftburken känner jag nästan inget tryck alls oberoende av varvtal, kan det fortfarande vara dåliga kolvringar eller likvärdigt när motorn dessutom går riktigt bra?

Vore det jag, skulle jag nöja mig med att göra rent i luftburken + hålla lite extra koll på oljenivå samt glutta i luftburken lite då och då. Njut sommaren o kör på!

Min grövre vevhusslang är pluggad original som sedan har en mindre slang inkopplad till denna grövre som leder rakt upp till luftburken.Vid en mildare överfyllning av olja en gång i fjor skickade den oljedimma rakt upp till filtret via denna slang som blev klart oljefuktigt.Tappade ur oljan och i med ny och sedan dess har det inte upprepats på 600 mil.Varför den grövre är pluggad har jag ingen aning om.I detta fallet hjälpte det med rätt oljenivå även om jag hört att slitna motorer kan uppvisa samma symptom.

Min enda aningen långsökta teori är att överflödsoljan / oljedimman ska sugas in på nytt igen i motorn annars ser jag ingen anledning till pluggningen som helt riktigt tar en omväg upp till insuget.

Last edited:
Varför plugga vevhusventilationen?! Det är väl motorns" andning".. Jag vet att min T5 frös i vevhusventilationen och det bildades övertryck som gjorde att den sköt ut 3liter olja genom ventilkåpan/ventilationen.. Bara att byta sen inga problem!

Vore det jag, skulle jag nöja mig med att göra rent i luftburken + hålla lite extra koll på oljenivå samt glutta i luftburken lite då och då. Njut sommaren o kör på!

Jag kanske var otydlig hur mycket olja som kommer dit, höll på att vurpa pga att jag fick olja på vänster sida på bakdäcket.

Det rann ut från luftburken vid bakkant på vänster sida, det ska nog sitta en plugg där som fattas.

Varför plugga vevhusventilationen?! Det är väl motorns" andning".. Jag vet att min T5 frös i vevhusventilationen och det bildades övertryck som gjorde att den sköt ut 3liter olja genom ventilkåpan/ventilationen.. Bara att byta sen inga problem!

Vart skriver ts att han har pluggat vevhusventilationen?

Ett leakdown är ett typ av läcktest.
Man trycksätter ovanför kolven och ser hur mycket som trycket sjunker under en viss tid.

Har du kompprovat?

Nej jag har inte haft tillgång till en komptestare.
Känns det troligt att den skulle gå rent och bra om den var så pass otät så att detta orsakade problemet.
Jag körde även med quickshifter, kan det påverka på något sätt.

Jävlar gosse vad jag vinkade febrilt vid målrakan andra gången det hände :näsblod
Hoppas det löser sig och att vi ses på banan nästa gång

(förhoppningsvis gipsfri och körklara ;))

Verkar funka bra nu, ses när gipset är borta.

mvh Thomas!

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back