ZX10R 2004 varvar ej ur vid full gas?

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Hej,

Var ute igår och skulle starta upp hojen efter vinterns mek. Har lyft ur kammarna för att kolla att alla retainers var hela då de kan spricka på denna modell vad jag läst mig till. Allt såg bra ut. Skruvade ihop allt och startade upp. Gick på 3 cylindrar?
Plockade loss stift 3 som var blött men gav gnista och monterade ihop allt igen. Gick fortfarande på 3 cylindrar. Körde kanske 10 sek varje gång.
Plockade loss ventilkåpan för att säkerställa att den inte stod en kugge fel men nix allt såg rätt ut. Plockade ihop allt och värmde upp hojen en stund. Vips så gick den på alla 4? Nu fick den stå och varmköra sig på tomgång en bra stund och när jag skulle gasa upp den i varv så gick den bara upp till 7000 varv? Knepigt. Fick stå en stund till på tomgång men det hjälpte inte. Var upp i 70 grader kanske och då gav jag den halv gas och då varvade den upp till max helt plötsligt?!
Någon som kan ha några tips på vad detta beror på? Har monterat bort gasvajrarna när jag plockat med ventilkåpan annars är det bara kablar och slangar som jag plockat med. Tyckte jag fick ihop allt rätt bra. Speciellt efter andra gången.
 
Nu kanske du kolla ventilspel även efter du kollade över retainers, men det är inte ovanligt att shimsen hamnar fel under retainers, (Shimsen limmar) mot retainern hamnar och EJ i sin ficka och där med försvinner spelet på den ventilen. Det gör ju så att du inte har något komp på den cylindern sen, värt att dubbelkolla iallafall om du inte är säker på ventilspel efter återmonteringen.
:tummenupp
 
Nu kanske du kolla ventilspel även efter du kollade över retainers, men det är inte ovanligt att shimsen hamnar fel under retainers, (Shimsen limmar) mot retainern hamnar och EJ i sin ficka och där med försvinner spelet på den ventilen. Det gör ju så att du inte har något komp på den cylindern sen, värt att dubbelkolla iallafall om du inte är säker på ventilspel efter återmonteringen.
:tummenupp

Damn. Yes blir kanske till att riva isär en gång till :banana

Men hojen sjunger ju ut vid halv gas? Borde inte felet vara konstant då oavsett hur mycket gas man ger den?
 
Felkod 32 på hojen. Ok det är herr klåfingrig som ställt till det. Föra att komma åt att ta bort ventilkåpan så plockade jag bort en så kallad "subthrottle position sensor" stort misstag uppenbarligen då dessa inte ska tas bort. Vetifasen hur jag skulle kommit åt annars men shit the same. Givaren har uppenbarligen hamnat i fel läge någon kugge. Fråga är nu följande. Kan man justera in denna givare på något vis? Läst alla trådar jag kan hitta och de som har något vettigt svar har bytt ut hela insuget vad jag förstår då dessa ställs in tillsammans i fabrik. Läst i servicemanualen men den visar enbart på att hur man felsöker. Då jag är rätt säker på vad som är felet. Går det att mäta upp den och åtgärda detta själv? Verkstad? Måste man köpa allt nytt?
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top