zx10r-08 Hjälp! Dör vid gassläpp/tomgång/bluddrar...

D.Wallin

-= The One And Only =-
Gick med
11 May 2007
Hoj
Ninja zx10r-08, V&Hcsone,pcV,minblink,kn-luft,valterM krachpuck o bobbiner :)
Halloj!

Behöver hjälp, är helt förstörd och deppig =(.
Min zx10r-08 har pajjat tror jag, va ute och tvättade/fotade den nyss och efter det har den flippat totalt.

När man startar den dör den direkt typ, och efter några startförsök håller den sig på ojämntomgång och bluddrar.

Lyckades hålla den vid liv med tomgången som gick upp/ner mellan 500-1000rpm, men direkt efter man gasat lite dör den, tänkte att det kommit in vatten under tvätten men det som är konstigt då är att jag körde den från kungsholmen till liljeholmen innan jag fotade och då va det inga problem.

Men efter jag varit och fotat är det den börjar strula, den dör snabbare om man sitter på den än om jag står brevid och har den på stödet. Fick köra hem den på 1an hela vägen för så fort jag släppte av det minsta på gasen dog den.

Ställt den någonstans varmt och låtit fukten försvinna?
Vatten som letat sig ner vid tändstift? Blås rent.
Ingen pcIII eller liknande som flippat? Koppla ur.

Tack, ska gå ut och prova detta, hoppas det står i manualen hur man gör allt bara, är inte så jävla händig av mig :).

Tack för snabbt svar // Mvh Daniel

Va ute och kollade på pcIIIan, fattar inget hur man ska koppla ur den :P.

Last edited:
Tack, ska gå ut och prova detta, hoppas det står i manualen hur man gör allt bara, är inte så jävla händig av mig :).

Tack för snabbt svar // Mvh Daniel

Va ute och kollade på pcIIIan, fattar inget hur man ska koppla ur den :P.

Du kopplar ur PCIII:an genom att dra ur kontakten till den. Detta gör att hojen går tillbaka till originalmappning. PCIII:an är bara en överbryggningslänk och är inte den aktiv (dvs. ikopplad) kör hojen på originalmapp från sitt eget system.

Tändstiften hittar du under tändhattarna och sitter skruvade ned i topplocket. Du behöver ha av tank och luftburk för att komma åt dem. Tändhattarna är fyra "gummistrumpor" med tillhörande tändkabel som du borde se ganska enkelt när tank och burk är borta. Sitter fyra i rad i tvärgående riktning ramriktning sett. Tändhattarna drar du ur/lös, tändstiften skruvar du. Skruva inte åt stiften får hårt när du skruvar tillbaka dem. Toppen kan spricka alternativt pajjar du gängorna. Lagom är bäst!

Last edited:
Hej igen :).

Skönt att internet dör när man verkligen behöver det...

Tack för svaren, som tur är verkar allt löst sig själv, va ute nyss och provstartade och nu funkar det bra, ganska konstigt tycker jag.

Men hur ska man tvätta hojen nästa gång så jag slipper detta, nu har jag feting nojja över tvättning.

Mvh// Daniel

Hej igen :).

Skönt att internet dör när man verkligen behöver det...

Tack för svaren, som tur är verkar allt löst sig själv, va ute nyss och provstartade och nu funkar det bra, ganska konstigt tycker jag.

Men hur ska man tvätta hojen nästa gång så jag slipper detta, nu har jag feting nojja över tvättning.

Mvh// Daniel

Generella punkter att undvika vid tvätt; Alla typer av lager dvs. hjullager etc.(absolut ingen högtryckstvätt i närheten av lager), ändrör för avgassystem, luftintag (för att undvika sura ned luftfilter) och ingen högtryck på punkter där vatten kan tränga sig in till elektronik.

Inga konstigheter egentligen. Bästa sättet att tvätta hoj på är med svamp, vanligt bilschampoo och vattenslang med snällt tryck. Lite vax en/ett par gånger per säsong så får du finare blänk och en lättare hoj att tvätta. Har du punkter som är extremt smutsiga, kring kedja och annar t.ex., kan dessa tvättas med mer elaka tvättmedel lokalt. Men då bara lokalt vid stället som är aktuellt. Gör du såhär kan det nästan inte bli fel.

Hade en liknande situation när jag tvättade min förra veckan, dock visade det sig att jag kommit åt md svampen (tror jag) på tomgång regleraren på nåt väldigt skumt sätt, detta insåg jag efter mycket balader. enkelt fixat tur var=) men du verkar ha löst ditt!

Generella punkter att undvika vid tvätt; Alla typer av lager dvs. hjullager etc.(absolut ingen högtryckstvätt i närheten av lager), ändrör för avgassystem, luftintag (för att undvika sura ned luftfilter) och ingen högtryck på punkter där vatten kan tränga sig in till elektronik.

Inga konstigheter egentligen. Bästa sättet att tvätta hoj på är med svamp, vanligt bilschampoo och vattenslang med snällt tryck. Lite vax en/ett par gånger per säsong så får du finare blänk och en lättare hoj att tvätta. Har du punkter som är extremt smutsiga, kring kedja och annar t.ex., kan dessa tvättas med mer elaka tvättmedel lokalt. Men då bara lokalt vid stället som är aktuellt. Gör du såhär kan det nästan inte bli fel.

Tackar så mycket :), tror det som hände denna gång va att jag sprutade för mycket med slangen snett framifrån så det tog sig in i luftfiltret, blir till att spola av från baken och nästa ggn. Nu är jag glad att det löste sig själv utan att jag blev tvungen att riva allt och kolla tändstiften, vilket jag lärt mig hur man gör nu, tack för det också :).

Mvh// Daniel

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...