ZX-9R, strypt, men förstår inte vart!

Mikael Bellon

Bellon
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
KTM 690 SMC & Yamaha WR250F
ZX-9R, vart är den strypt och hur tar jag bort det?

För ca en månad sedan köpte jag en ZX-9R, som är strypt. Jag fick förklarat för mig att den är strypt genom att hål har borrats i trottlarna, och att detta tydligen är standardsättet att strypa alla ZX-9R:or tillverkade fr.o.m. 1998.

Min hoj är av 1998 års modell och borde därför vara strypt på detta vis. Han jag köpte den av sade även att den är strypt så. Jag ville självklart inte försöka ge mig på att fixa detta själv utan lämnade in den på verkstad, verkstadskillen ringde mig idag och sade att det inte finns någon strypning någonstans, varken i trottlarna eller någon annanstans, han hade kollat förgasaren, insug och utblås osv, ingenting. Min fråga är, varför har den då så låg effekt?

Min tanke var ju att någon som ägt hojen innan han som jag köpte den av bytt de borrade trottlarna mot nya trottlar själv, utan att därefter justera förgasaren ordentligt och att den därför fortfarande beter sig som strypt. Då jag var ute å körde förra helgen gick det inte att varva mer än 8-8500, och den absoluta topfarten som gick att få upp den i var ca 185 km/h, så den beter sig ju verkligen som om den fortfarande är strypt. Verkstadskillen säger dock att det inte finns någon strypning i den, så någonstans är ju något fel då den borde varva kanske 11-12000, å ha en tophastighet på betydligt mer än 185.

I mina reg. papper står att den är strypt från 105kW till 55kW genom begränsning i förgasaren. Kan man göra något mer med förgasaren än att sätta i trottlar med hål i?

Jag är otroligt tacksam för alla tips och svar ni kan ge, hur små dom än kan tänkas vara betyder dom mycket för mig som kan väldigt lite om motorcyklar, och som absolut inte vill köra min första säsong med en tråkig strypt sporthoj!
Killen på verkstaden kan säkert hitta något, men det kan ju ta tid och kosta mig onödigt mycket pengar.

/Mikael Bellon

Last edited:
Qvint skrev:
Dumt kanske, men det är inte gaswiren som är spärrad på något sätt ?

Det är mycket möjligt, jag har ingen aning, men jag undrar om man verkligen kan besikta en hoj som strypt om man bara har spärrat gaswiren? Det låter nästan för enkelt... Men som sagt, alla tips är välkomna, för jag har ingen aning :)

Om där är CV förgasare monterade är det troliga att där är hål borrade i dem så att trottlarna inte lyfter max trotts att man ger full gas.

Borsiin JR skrev:
Om där är CV förgasare monterade är det troliga att där är hål borrade i dem så att trottlarna inte lyfter max trotts att man ger full gas.

Du menar att hålen skulle sitta i förgasaren och inte i trottlarna? Han jag köpte av förklarade ungefär så, att hål var borrade så att trottlarna inte kunde lyfta till maxläget, men han sade att hålen var i trottlarna, han kanske rörde ihop det...

Nä han hade rätt jag skrev fel hålen sitter i trottlarna och förhindrar att ordentligt insugsvakum uppstår. Vill minnas att folk blev skisura när de insåg att det kostar massor att köpa nya trottlar för att konvertera till fulleffekt igen. Ett tips om du inte vill köpa nya trottlar är att försöka lägga igen hålen med kemisk metall....

Borsiin JR skrev:
Nä han hade rätt jag skrev fel hålen sitter i trottlarna och förhindrar att ordentligt insugsvakum uppstår. Vill minnas att folk blev skisura när de insåg att det kostar massor att köpa nya trottlar för att konvertera till fulleffekt igen. Ett tips om du inte vill köpa nya trottlar är att försöka lägga igen hålen med kemisk metall....

Du kanske inte såg att jag skrev det, men det finns inga hål i trottlarna, det är därför jag undrar hur den är strypt :) Jag sade ju åt mekanikern att den var strypt på det viset och att han skulle lägga igen hålen, men det finns inga hål enligt honom...

Kolla trottlarna igen och byt mekaniker :)
Det är med största sannolikhet håll i dem som hindrar dem från att lyfta max.

Asken skrev:
Kolla trottlarna igen och byt mekaniker :)
Det är med största sannolikhet håll i dem som hindrar dem från att lyfta max.

hmmm, han hade gjort detta ingrepp tusen gånger förut sade han. han visste precis vad jag menade att det var för sorts strypning, men trottlarna är helt orörda och i originalskick, så jag tror inte det är där felet ligger. lite därav jag skrev denna tråd :)

han KAN ju självklart ha fel, men en erfaren mekaniker borde ju hitta en så enkel grej rätt så lätt...

Kolla om kammaxeln är slut. För då orkar inte cykeln varva ut, men då ska ju kammen vara helt jävla slut!

Plocka ner förgasarna själv och leta hål..... Där kan ju sitta ostrypta trottlar men tidigare ägare har bestyckat om den för att den skulle lira bättre med strypningarna i och sen inte bytt tillbaka när han sålde hojen.
Det är inte helt ovanligt att bestycka om när man stryper har bla gjort det till ett par där strypningarna gjorde motorcykeln okörbar då de totalt sabbade bestyckningen.

För en strypt zx9r borde väl inte göra ens 185km/h??? eller??

Det kan ju vara någe fel på hojjen? tänkt på de?

strypningen sitter i throttlarna men ett litet hål i undersidan.

Det låter som om du har ett annat problem som kan uppstå om den lilla övertryckslangen som går från lyftintaget till förgasarna inte är inkopplad/fungerande .... När jag byggde en streetfighter tog jag bort den slangen och då blev det samma fenomen ... kolla slangen :tummenupp

rSEXa skrev:
För en strypt zx9r borde väl inte göra ens 185km/h??? eller??

Det kan ju vara någe fel på hojjen? tänkt på de?

Jo det krävs inga 55kw för att nå 185 km/h det når du med betdligt mindre effekt än så

Borsiin JR skrev:
Plocka ner förgasarna själv och leta hål..... Där kan ju sitta ostrypta trottlar men tidigare ägare har bestyckat om den för att den skulle lira bättre med strypningarna i och sen inte bytt tillbaka när han sålde hojen.
Det är inte helt ovanligt att bestycka om när man stryper har bla gjort det till ett par där strypningarna gjorde motorcykeln okörbar då de totalt sabbade bestyckningen.

det var något sånt jag tänkte mig, att någon tidigare ägare mekat själv å gjort något konstigt... jag sade åt mekanikern att justera förgasaren för att se vad som hände, han bänkar den ju också så han märker om det blir någon skillnad. bestycka om är det samma sak som att synchronisera eller justera förgasaren? :) inte så hemma på mc-termer ännu...

Mr K skrev:
strypningen sitter i throttlarna men ett litet hål i undersidan.

Det låter som om du har ett annat problem som kan uppstå om den lilla övertryckslangen som går från lyftintaget till förgasarna inte är inkopplad/fungerande .... När jag byggde en streetfighter tog jag bort den slangen och då blev det samma fenomen ... kolla slangen :tummenupp

eftersom det tydligen inte är några hål i trottlarna låter ju ditt förslag väldigt rimligt, jag ska be honom kolla det (hojen e ju fortfarande kvar på verkstaden eftersom han inte fått ut full effekt ur den ännu) hoppas det funkar! :banana

Mikael Bellon skrev:
För ca en månad sedan köpte jag en ZX-9R, som är strypt. Jag fick förklarat för mig att den är strypt genom att hål har borrats i trottlarna, och att detta tydligen är standardsättet att strypa alla ZX-9R:or tillverkade fr.o.m. 1998.

Min hoj är av 1998 års modell och borde därför vara strypt på detta vis. Han jag köpte den av sade även att den är strypt så. Jag ville självklart inte försöka ge mig på att fixa detta själv utan lämnade in den på verkstad, verkstadskillen ringde mig idag och sade att det inte finns någon strypning någonstans, varken i trottlarna eller någon annanstans, han hade kollat förgasaren, insug och utblås osv, ingenting. Min fråga är, varför har den då så låg effekt?

Min tanke var ju att någon som ägt hojen innan han som jag köpte den av bytt de borrade trottlarna mot nya trottlar själv, utan att därefter justera förgasaren ordentligt och att den därför fortfarande beter sig som strypt. Då jag var ute å körde förra helgen gick det inte att varva mer än 8-8500, och den absoluta topfarten som gick att få upp den i var ca 185 km/h, så den beter sig ju verkligen som om den fortfarande är strypt. Verkstadskillen säger dock att det inte finns någon strypning i den, så någonstans är ju något fel då den borde varva kanske 11-12000, å ha en tophastighet på betydligt mer än 185.

I mina reg. papper står att den är strypt från 105kW till 55kW genom begränsning i förgasaren. Kan man göra något mer med förgasaren än att sätta i trottlar med hål i?

Jag är otroligt tacksam för alla tips och svar ni kan ge, hur små dom än kan tänkas vara betyder dom mycket för mig som kan väldigt lite om motorcyklar, och som absolut inte vill köra min första säsong med en tråkig strypt sporthoj!
Killen på verkstaden kan säkert hitta något, men det kan ju ta tid och kosta mig onödigt mycket pengar.

/Mikael Bellon

Kan du torrgasa över dessa varvatal? Eller är det bara vid belastning som den inte "orkar" prestera mera.?

sporTlovEr skrev:
Kan du torrgasa över dessa varvatal? Eller är det bara vid belastning som den inte "orkar" prestera mera.?

jag är lite osäker, första och enda gången jag varvade ur den var på vägen till verkstaden, där den står kvar nu. den varvar upp till 8000 jätte lätt när man kör, sen om man pressar lite så stiger varvtalet sakta sakta, men jag fick aldrig upp den över 8500, vet inte hur mkt den kan varva utan belastning :(

har hört om liknande problem på en r1 en gång för länge sedan den varvade dock bara till 6-7000 har jag för mig och sedan var den tvärdörd va någon ventil i avgassystemet eller liknakde som var vänd åt fel håll har dålig koll men testa att sök!tror det var i sommras

lycka till mv. oskar

hornet oskar skrev:
har hört om liknande problem på en r1 en gång för länge sedan den varvade dock bara till 6-7000 har jag för mig och sedan var den tvärdörd va någon ventil i avgassystemet eller liknakde som var vänd åt fel håll har dålig koll men testa att sök!tror det var i sommras

lycka till mv. oskar
Du menar exupen?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...