zx-9R mot zx-10R ?

R73

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Ninja zx-10R
Vad tycker ni erfarna förare?
Har en Ninja zx-9R och börjar köra mer och mer bana, har jag då rätt båge?
Många säger att den är för tung, är det så illa verkligen?
Jag är rätt färsk tog körkortet förra året, ska jag satsa på zx-9R eller bita kanske till zx-!0R och utvecklas med den bågen istället?
Tacksam för alla svar :-)

Du klarar dig gott och väl med din zx9a, men blir det inte hål i plånboken så är det väll alltid kul med nyare hoj.

ZX-9:an är en touringhoj jämnfört med ZX-10:an.
Har du möjlighet och känner att bankörning är din grej, BYT!

synd att jag inte tänkte på det när jag köpte zx-9, tyckte då att 10 va för snabb och farlig för mig , Tillåter ekonomin så byter jag till 10!

Visst, men man klarar sig utmärkt på bandagar i den snabba gruppen på en nia. Men det mesta är väl en fråga om pengar. Nyare hoj är ju alltid kul men är inte alternativet en ren banhoj? Typ en SS-kittad 600?
Du blir inte automatiskt mycket snabbare på en ZX-10R.

RobertNinja skrev:
synd att jag inte tänkte på det när jag köpte zx-9, tyckte då att 10 va för snabb och farlig för mig , Tillåter ekonomin så byter jag till 10!

För snabb och farlig? Det är väl marginell skillnad i toppfart mellan en 9:a och en 10:a? Hur kan 10:an vara farligare? Det är dessutom du som håller i gasen....

Victor har en poäng här...Skall du ha en snabb bansmiskare skall du ha en 600:a, dagens 600:or är som att åka 125:a med hysteriskt drag i. Kolla på en 636:a om det prompt skall vara Kawa. SKITKUL!!

Det som mest lockar mig att byta ut 9 är att den känns tung. Känns som om man för jobba hårdare än andra i kurvorna.

Tänk på att den skall varvas tills den nästan spyr :D ....lite skillnad mot 9:an eller 10:an.....

Du skulle ju köra bana, då är inte zx12 ett bra byte, den lär vara ännu bängligare än din hoj.
Tänk på att din zx9 faktiskt är en rätt bra kompromiss, man kör ju inte bana för jämnan menar jag.

Vad har du för årsmodell på 9:an då? Om du har den första så blev de ju typ 30 kg lättare -98.

Föraren är ju absolut största begränsningen, på Sviestad har en första generationens 9:a kört 55:or och den hade gått en hel del mil också.

Om hojen hade stor betydelse så skulle jag vara hypersnabb. :näsblod

Ninjaboy skrev:
Föraren är ju absolut största begränsningen, på Sviestad har en första generationens 9:a kört 55:or och den hade gått en hel del mil också.

just att den har gått många mil har väl knappast att göra med hur snabb den är?!

Iaf, ZX10:an är en riktigt fin hoj.. :tummenupp

Last edited:
Hade en 9a forra aret och har kopt mig en 10a nu. Det ar en helt annorlund hoj. Chassit ar grymt och hojen styr nastan av sig sjalvt genom kurvorna.

Jag körde zx9r-00 bytte till 10:an ojojojo
har bara kört ca 260mil men vilken kör glädie det är i 10:an
har du råd tycket jag att du ska byta (tog åxå mitt kort förra året)

zx-9 R

Hej!
Så du trivs bra med 10:an, nu vet inte jag vad jag ska göra!!!?
Nu måste jag ta en sväng och provköra 10:an..
Tycker själv att zx-9:an är okej men ändå ska man utvecklas då är det bättre i längden at satsa på en modernare båge som 10:an, eller hur?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park