ZX-7R dör vid kallstart

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Min Kawasaki beter sig lite märkligt när man kallstartar den.

Man kan starta och varmköra hur länge som helst, men så fort kopplingen börjar greppa så lägger den av, med och utan choke.
Man kan hålla 5-10k varv, men så fort man känner minsta kopplingsslir så bryts tändningen.

Det brukar fungera om jag vrider av nyckeln, chokar fullt, startar igen och provar.
Har man kommit iväg en gång så strular det inte igen.

Låter som strul med brytaren till stödet.

Det var också min första tanke, men varför försvinner felet helt efter första gången man kommit iväg?

Kan man koppla bort den där givaren på stödet utan att Lucas beslagtar hojen?

Om det är stödkontakten skulle den väl dö när du lägger i växeln. Kolla brytaren på kopplingshandtaget.

Last edited:
Vanligt fel på 7:an att kontakten vid kopplingshandtaget strular.

Men jag vet att jag måste ge relativt mycket gas innan min hoj är riktigt varm då jag ska åka iväg. Choke eller inte spelar ingen roll, kanske lite lättare med choke.

Vanligt fel på 7:an att kontakten vid kopplingshandtaget strular.

Men jag vet att jag måste ge relativt mycket gas innan min hoj är riktigt varm då jag ska åka iväg. Choke eller inte spelar ingen roll, kanske lite lättare med choke.

Hur fixar man problemet med kopplingshandtaget?
Känns inte som en lösning att ge 10.000 varv klockan fem på morgonen i ett villaområde. :rolleyes:

Man byter kontakten helt enkelt,vet förstås inte säkert om det är detta som påverkar din hoj.

Jag hade liknande problem på min när jag hade orginalsystem och kn-filter och ej ombestyckad. Den var för snålt ställd.

Men jag tror på kontakten i ditt fall.

Jag har ett märkligt fel som yppar sig så att ibland måste jag hålla inne kopplingen när jag ska starta fast jag har friläget i, händer inget alls på startknappen annars. Ibland måste jag även slå av lyset, verkar också vara ett vanligt och skumt fel på 7:an.

Om det är stödkontakten skulle den väl dö när du lägger i växeln. Kolla brytaren på kopplingshandtaget.

På min gamla x9 så kunde man lägga i växel men det sket sig när man släpte koplingen och det var stödkontakten som kärvade. Ta upp stödet och tryck in
piggen med fingret och se om den kommer ut igen utan problem. Om inte så av med den och ge den lite kärlek och lithiumfett.
Jag skulle nog sätta min krona på att det kommer att funka efter det!

Det verkar ha vart brytaren för stödet. Den gick knappt att röra.
Lite WD-40 och saken var biff. :)

Sen fick jag punktering mitt ute på djurgården, jävla helvete.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D