ZX-6R-tråden

Helsyntet eller delsyntet?

Vad kör ni för oljor i era nyare zx6r?

Delsyntet vs. helsyntet osv...
 
Tjenare! Har en ZX6R från 96, har inte så värst koll på vad det är för typ av däck och dimensioner som gäller! Men nu är det iallafall dags att byta däck på rackarn. Någon med koll som vet vad det är för något jag ska köra på? :)
 
Tjenare! Har en ZX6R från 96, har inte så värst koll på vad det är för typ av däck och dimensioner som gäller! Men nu är det iallafall dags att byta däck på rackarn. Någon med koll som vet vad det är för något jag ska köra på? :)

Menar du dimensionen så är det:
Fram: 120/60 - 17
Bak: 160/60 - 17

Typ och modell på däcken beror ju helt på körstil och vad du vill ha ut av dom.
 
Menar du dimensionen så är det:
Fram: 120/60 - 17
Bak: 160/60 - 17

Typ och modell på däcken beror ju helt på körstil och vad du vill ha ut av dom.

Har fått rekommenderat "sport-touring" pga hållbarheten är mycket längre med sådanna jämfört med sport. Tänkte väl något liknande kanske. Kör inte bana, men använder inte hojen enbart till att pendla med så att säga, lite knäskrapsövning blir ju av :). Något speciellt märke som är att föredra?
 
Har fått rekommenderat "sport-touring" pga hållbarheten är mycket längre med sådanna jämfört med sport. Tänkte väl något liknande kanske. Kör inte bana, men använder inte hojen enbart till att pendla med så att säga, lite knäskrapsövning blir ju av :). Något speciellt märke som är att föredra?

När jag hade gathoj körde jag med Michelin. Nya Pilot Road 3 har ju fått bra betyg. Vet dock inte hur dom är för knäskrapslek men borde funka.
Även Dunlop har ju Sportsmart eller Roadsmart som verkar riktigt bra.
 
När jag hade gathoj körde jag med Michelin. Nya Pilot Road 3 har ju fått bra betyg. Vet dock inte hur dom är för knäskrapslek men borde funka.
Även Dunlop har ju Sportsmart eller Roadsmart som verkar riktigt bra.

Okej! Dunlops 'sporttouring' kan då vara någonting att prata med däckkillen med. Behöver byta bakdäcket då den fått pyspunka av en schysst glasbit. Kan det vara så att förra ägaren på min zx6r kan ha satt på annan typ av dimension av däck? Syftar på om det funkar rent tekniskt. Tänkte främst på bakdäcket, kan isånnafall vara så i detta fall.

Kan passa på och höra vad det är för typ av motorolja som gäller för min zx6r -96 också, verkar som min suger i sig en hel del olja om man kikar nivån.
 
Kan passa på och höra vad det är för typ av motorolja som gäller för min zx6r -96 också, verkar som min suger i sig en hel del olja om man kikar nivån.

Är en vetenskap...

om du inte kör bana skulle jag slänga i Motul 5100, jävligt fin olja och kopplingen är mjuk som silke!
 
Shoppa en 20-litersdunk OKQ8 SBK 10-50, kanonolja, och billigt... ~1300 ligger den på nuförtiden. Då har man för några byten framöver. :)
 
Shoppa en 20-litersdunk OKQ8 SBK 10-50, kanonolja, och billigt... ~1300 ligger den på nuförtiden. Då har man för några byten framöver. :)

Kan rek. denna till både äldre och nya ZX6:or
Kör den i båda mina hojar och det fungerar kanon.
Gör ju inget att den är bill...mindre dyr :tummenupp
 
Tjena

Någon som har/haft problemet med att FI lampan ibland börjar lysa under körning? Har ett effektsystem på och har läst att det ofta kan vara ett fiktivt fel då ECUn blir lurad att servon inte används. Hur fan får man fram felkoderna? :va Överallt läser jag att man skall trycka in "MODE" knappen i två sekunder, men inte fan får jag några koder. :mad:

Någon?
 
Kan rek. denna till både äldre och nya ZX6:or
Kör den i båda mina hojar och det fungerar kanon.
Gör ju inget att den är bill...mindre dyr :tummenupp

Vad tror du om Motul 5100 10w40? Vad är den egentliga skillnaden mellan dessa t.ex?

Har också ytterligare en fråga gällande laddning av batteriet under vintern, vad är det för batteriladdare som gäller för batteriet om man kikar på biltema? Finns några och välja bland, är relativt okunnig vad det är man ska ha där också.
 
Vad tror du om Motul 5100 10w40? Vad är den egentliga skillnaden mellan dessa t.ex?

Har också ytterligare en fråga gällande laddning av batteriet under vintern, vad är det för batteriladdare som gäller för batteriet om man kikar på biltema? Finns några och välja bland, är relativt okunnig vad det är man ska ha där också.

OKQ8-oljan är bra skit, och kostar ~gratis om man shoppar den i 20-litersdunk, dela med en polare, eller se till att ha olja hemma för några byten. :) Åker man enduro eller mx så är det ju guld värt att ha en dunk och en bunt filter på hyllan...
 
Springer man in på närmaste OKQ( o beställer eller är det en speciell procedur för oss civila?

Ring till närmsta OK/Q8 och beställ av dom. Brukar inte ta många dagar innan de levererar den till macken :tummenupp
Tror det tog 2 dagar sist jag beställde sen var det bara att betala och hämta.

Vad tror du om Motul 5100 10w40? Vad är den egentliga skillnaden mellan dessa t.ex?

Har också ytterligare en fråga gällande laddning av batteriet under vintern, vad är det för batteriladdare som gäller för batteriet om man kikar på biltema? Finns några och välja bland, är relativt okunnig vad det är man ska ha där också.

Har inte kört på Motul så den kan jag inte uttala mig om. Oljan från OKQ8 har lite större viskositetsspann annars är det nog ingen större skillnad.

När det gäller laddare från B-tema så är det väl denna som gäller laddare
Annars säljer Jula denna för 499:-
B-temas laddare är en direkt kopia vad man kan läsa sig till. Sen vet jag inte om det ändå finns skillnader mellan dom två
 
Vad tror du om Motul 5100 10w40? Vad är den egentliga skillnaden mellan dessa t.ex?

Har också ytterligare en fråga gällande laddning av batteriet under vintern, vad är det för batteriladdare som gäller för batteriet om man kikar på biltema? Finns några och välja bland, är relativt okunnig vad det är man ska ha där också.

Motul är kung!

De and änder sig av Ester teknologi som lägger sig på alla delarna som en film vilket gör att friktionen minskar och de rörliga delarna håller längre!

Och vill du gå syntet så har du motul 300v, vilket jag tycker är världens bästa olja!

Vad det gäller laddare så köp en ctek, alla dagar i veckan!
Www.ctek.se
 
Tjena

Någon som har/haft problemet med att FI lampan ibland börjar lysa under körning? Har ett effektsystem på och har läst att det ofta kan vara ett fiktivt fel då ECUn blir lurad att servon inte används. Hur fan får man fram felkoderna? :va Överallt läser jag att man skall trycka in "MODE" knappen i två sekunder, men inte fan får jag några koder. :mad:

Någon?

Hur ser du ut när felkoden har kommit? Har det vart när du slagit på tänd ingen eller när du har kört?

Lyser lampan konstant eller släcks den efter ett tag?

För att kolla felkoder:
1. Slå på tändningen "on"
2. Ställ displayen på "odometer" alltså hur långt hojen har gått.
3. Tryck in mode knappen i två sekunder
4. Du bör nu se felkoden:)

Tjena

Någon som har/haft problemet med att FI lampan ibland börjar lysa under körning? Har ett effektsystem på och har läst att det ofta kan vara ett fiktivt fel då ECUn blir lurad att servon inte används. Hur fan får man fram felkoderna? :va Överallt läser jag att man skall trycka in "MODE" knappen i två sekunder, men inte fan får jag några koder. :mad:

Någon?

Hur ser den ut när felkoden har kommit? Har den dykt upp när du slagit på tändningen, eller när du har kört den varm?

Lyser lampan konstant eller släcks den efter ett tag?

För att kolla felkoder:
1. Slå på tändningen "on"
2. Ställ displayen på "odometer" alltså hur långt hojen har gått.
3. Tryck in mode knappen i två sekunder
4. Du bör nu se felkoden:)
 
Last edited:
Hur ser du ut när felkoden har kommit? Har det vart när du slagit på tänd ingen eller när du har kört?

Lyser lampan konstant eller släcks den efter ett tag?

För att kolla felkoder:
1. Slå på tändningen "on"
2. Ställ displayen på "odometer" alltså hur långt hojen har gått.
3. Tryck in mode knappen i två sekunder
4. Du bör nu se felkoden:)

Den kommer oftast när motorn blir varm och slocknar av sig själv efter jag har stängt av hojen. Den blinkar under tiden man kör och lyser inte konstant. Den kommer heller inte fram varje gång jag kör :va

Måste jag stå still när jag kollar felkoder eller kan man köra samtidigt?
 
Den kommer oftast när motorn blir varm och slocknar av sig själv efter jag har stängt av hojen. Den blinkar under tiden man kör och lyser inte konstant. Den kommer heller inte fram varje gång jag kör :va

Måste jag stå still när jag kollar felkoder eller kan man köra samtidigt?

Halloj, Har du servicemanualen?

Om du läser från sidan 117 och några sidor framåt så står all info angående felkoder och bränslesystemet (DFI)

Manualen: http://kawicycle.com/
om det behövs lösen är det: kawacycle
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top