Köpte en begagnad hoj (Kawasaki ZX-6R, 1997 årsmodell). Allt fungerade som det ska trots att förra ägaren hade det stilla hela år. Så, säkert måste jag byta olja då. Förra ägaren hade inte gjort det.
Men efter oljebyte oljetryckslampan släcks inte! Olja -Biltema semisyntet 10W-40.
Varför just EFTER oljebyte? Innan oljebyte var allt som det ska.
Service manual säger att motoren ska gå på tomgång "flera minuter" på tomgång innan man även provar mäta oljetryck. Hur många minuter ska det rulla på tomgång? Jag varvade den inte mer än 2000 rpm. och 5 minuter. Lyssnade. Inget oljud hitills.
Service manualen sade inget om det är helt normalt att efter oljebyte oljetryckslampan lyser eller det ska lysa på tomgången även mer än 3 minuter.
OK, då provar något mer -- byter ut oljefilter. Ändå fel kvarstår.
Genom filtret oljan kommer när man startar motoren.
Och på skruvhål vart man ska sätta oljetrycksmätaren, finns inget tryck.
Förvirrad. Vad kan det vara? (förlåt om grammatikfel, svenska är inte mitt ursprunglig språk). Och varför just EFTER oljebyte? Innan oljebyte var allt som det ska.
Men efter oljebyte oljetryckslampan släcks inte! Olja -Biltema semisyntet 10W-40.
Varför just EFTER oljebyte? Innan oljebyte var allt som det ska.
Service manual säger att motoren ska gå på tomgång "flera minuter" på tomgång innan man även provar mäta oljetryck. Hur många minuter ska det rulla på tomgång? Jag varvade den inte mer än 2000 rpm. och 5 minuter. Lyssnade. Inget oljud hitills.
Service manualen sade inget om det är helt normalt att efter oljebyte oljetryckslampan lyser eller det ska lysa på tomgången även mer än 3 minuter.
OK, då provar något mer -- byter ut oljefilter. Ändå fel kvarstår.
Genom filtret oljan kommer när man startar motoren.
Och på skruvhål vart man ska sätta oljetrycksmätaren, finns inget tryck.
Förvirrad. Vad kan det vara? (förlåt om grammatikfel, svenska är inte mitt ursprunglig språk). Och varför just EFTER oljebyte? Innan oljebyte var allt som det ska.