ZX-6R oljetrycklampa lyser EFTER oljebyte.

jxhoj

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Hoj
1997 Kawasaki ZX-6R
Köpte en begagnad hoj (Kawasaki ZX-6R, 1997 årsmodell). Allt fungerade som det ska trots att förra ägaren hade det stilla hela år. Så, säkert måste jag byta olja då. Förra ägaren hade inte gjort det.
Men efter oljebyte oljetryckslampan släcks inte! Olja -Biltema semisyntet 10W-40.
Varför just EFTER oljebyte? Innan oljebyte var allt som det ska.
Service manual säger att motoren ska gå på tomgång "flera minuter" på tomgång innan man även provar mäta oljetryck. Hur många minuter ska det rulla på tomgång? Jag varvade den inte mer än 2000 rpm. och 5 minuter. Lyssnade. Inget oljud hitills.
Service manualen sade inget om det är helt normalt att efter oljebyte oljetryckslampan lyser eller det ska lysa på tomgången även mer än 3 minuter.

OK, då provar något mer -- byter ut oljefilter. Ändå fel kvarstår.
Genom filtret oljan kommer när man startar motoren.
Och på skruvhål vart man ska sätta oljetrycksmätaren, finns inget tryck.

Förvirrad. Vad kan det vara? (förlåt om grammatikfel, svenska är inte mitt ursprunglig språk). Och varför just EFTER oljebyte? Innan oljebyte var allt som det ska.

brodern min hade liknande problem igår efter han bytte olja enligt manual, han slog i ytligare 2dl så försvann problemet. har du provat de så kan jag inte hjälpa dig ;)

Gissar att du kommit åt oljetryckskontakten/sladden. Leta efter den.
Oljetryck verkar du ju ha.

oljetryckskontakten e bra, men men oljetryck saknas. P.g.a. just det problemet köpte jag oljetryckmätare för att mäta upp det.

Om oljetryck -- sätter på en OLJETRYCKMÄTARE. och det visar 0 bar.
När jag tar bort tryckmätaren medan motoren går, då kommer inget olja ifrån detta hål (fast det SKA komma olja egentligen).
I normalsituation det ska ha åtminstone _något_ tryck egentligen. Men det har inget tryck alls.

@SilentPlanet om "Adda 2dl till"...

Med vilken hoj det var som hade liknande problem? model, årsnummer?

Menar du att man ska adda mer fast oljanivå e redan på "-F" streck ?

Addade lite till, nu e det jämnt på "-F" strecken i oljefönstret. Startar. Problemet kvarstår.

Last edited:
hojen är en R1 01 tror jag.

han hällde i så mycket olja som boken sa det skulle vara med byte av filter, körde sedan några meter så började oljelampan lysa.

innan och efter han startade hade han olja lite över mitten av glaset ändå lös lampan, med ytligare 2dl slocknade lampan.

har du olja ända upp till fullt är det nog annat fel, min tanke var bara att det kanske påverkar trycket om man har fel oljenivå (för lite olja )

njaa.. iaf tack för försöket och tipset. Söker lösning till problemet fortfarande. :(

Mekaniken kan jag inte nog (min lagom-stark sida är elektricitetet och elektronik bara).

har haft samma "fel" på min zx6r. Vissa fixar till det problemet genom att "burpa" oljefiltret. dvs skruva av oljefiltret lite så det kommer ut olja å sen skruva fast det igen.

Som du säger så står det i manualen att den kommer lysa i flera min när maskinen går på tomgång. Ena gången lät jag mcn stå ett tag å det löste sig självt å en gång efter ett bra tag på tomgång så chansa jag(fullt i oljefönstret å alla delar va oljedränkta) å gasa lite över så oljan flöt in där den skulle å oljelampan slockna.

Hade samma problem på en ZX6-06. Efter olje och filterbyte gick den på tomgång allt förlänge utan att lampan slocknade och jag provade även att gasa till men den eländiga lampan slocknade aldrig. Hällde ur oljan, bytte till ett annat filter och hällde tillbaka samma olja och då slocknade lampan nästan direkt när den startade utan att jag behövde gasa. Samlad expertis här säger att jag måste ha gjort något fel, själv kommer jag aldrig använda filter från Biltema igen :-)

Andra filtret var av annan tillverkare, oljan var både före och efter Biltemas Raceway som jag däremot aldrig har haft problem med och som på en annan hoj fick växellådan att sluta hitta falska neutrallägen så den rekommenderas verkligen.

Edit: Förfyllde även filtret den gången jag fick problem. Andra rundan förfyllde jag inte, vet inte om det kan ha bidragit till att det inte fungerade...

Last edited:
Har du fyllt oljefiltret med olja innan du monterade oljefiltret?

På Suzukin där oljefiltret skruvas i framifrån och bakåt så blir det att fylla på olja i omgångar och låta filtret suga åt sig några gånger. Det går ju inte ha filtret till Suzukin proppfullt för då rinner oljan ut när filtret ska skruvas på.
På min Triumph där filtret skruvas i nedifrån och uppåt kan jag ha oljefiltret helt fullt med olja innan montage.

Är det så att Kawasakin har en "oljebrunn" under motorn där det går ner ett plaströr som leder upp till oljepumpen så ska hela plaströret tömmas på luft (av oljepumpen) innan det kommer olja till pumpen och det blir oljetryck. Och det tar förståss tid. Bara låta den stå på tomgång.

Denåterfödde hann före. Jag fyller alltid mitt oljefilter med olja innan jag sätter på det då brukar oljelampan försvinna snabbt eller inte ens dyka upp efter bytet

Jag fick samma besvär på min 96a. Det är troligtvis en luftficka i pumpen. Jag skruva isär pumpen å olja in den. Sen slockna lampan på en sekund. Borde gå å få samma effekt om du fyller olja i filter hålen med en flaska med slang på. Oljebytet före var det inga bekymmer alls. Denna gång lät jag den dränera lite längre. Det är min teori iaf.

ok, nu gjorde jag så... att skruvade ut oljefilter.
Startade motoren. Ja, det kommer olja. Så oljepumpen fungerar.
Fyllde filtret med olja, skruvade tillbaka.
Efter oljefiltret kommer oljepassage. Där sitter oljetrycksensor och bulten för extern mätinstrument.
Startar motoren. Finns inget oljetryck att mäta. 0 bar. tar bort instrumentet, ser att oljan lite kommer ut, men trycket är så svag att kan helt stoppa med fingret. DET SAMMA SITUATION med både nya och gamla filter! Oljepump så svag att kan inte trycka oljan genom filtret?
I alla fall genom det mätinstrumenthål fyllde jag motoren med olja (med hjälp av en slang, kompressorbultar och PET-flaska fylld med olja, så jag addade så ca 0.5 liter och det hade något tryck med 0.2 bar). och så gjorde jag 2ggr. Gick nu oljan baklänges genom filtret till oljepumpen? Eller till andra motordelar på sådant sätt? Vet inte exakt.
Startade motoren. Fel kvarstår. Oljepumpen orkar inte slå oljan genom filtret.

När hoj är helt upprätt det har oljan till "--Full" strecken.

Last edited:
Låter som att din oljepump gett upp på ett eller annat sätt..

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!