zx-6r bluddrar, vad ändra?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag har en Kawasaki zx6r -97a som har börjat bluddra mellan 7-8k varv.
Ligger jag på 6an i 100 och vrider fullt kan den ha svårt att "komma över" varvtalet. Det kan dock gå om man släpper lite på gasen så den inte bluddrar så hårt, å på så sätt gasa halvgas och "komma förbi".

Jag har även märkt att den på senare tid har börjat gunga lite om man motorbromsar från högt varv till lågt, men det gissar jag kan bero på att kedjan är väldigt ojämt lång (spänd i ett läge, slak i ett annat). Ska byta drivpack snarast och se om problemet försvinner. Men kan det vara något annat kanske?

Så nu till frågan, vad kan va fel? Vad ska jag ändra eller prova att pilla på? Nån som har några ideér?

Tackar för alla svar och tips!
 
Last edited:
Vad gäller bluddrandet så känns det rent spontant att den går lite fett på det varvtalet. Går det att sänka nålarna på zx6'ans förgasare?

Annars kanske gå ner ett steg i huvudmunstycke. Finns x antal trådar som behandlar bestyckning. Hur blandningsförhållandet är kan du t.ex. se genom att kolla färgen på stiften. Många som justerat in detta i bänk har blivit av med detta problemet. Dock kostar det en del att göra det på verkstad...
 
Det första jag hade gjort hade varit att skifta luftfilter och framför allt stift. Sen hade jag börjat fundera på slitage/skit i förknasarna.
 
jo, har du inte ändrat något på motorn bör du inte helt plötsligt behöva bestycka om.

Leta smuts i alla vrår, kolla att alla gummin sitter på plats och är hela!
 
HanneZ skrev:
jo, har du inte ändrat något på motorn bör du inte helt plötsligt behöva bestycka om.

Leta smuts i alla vrår, kolla att alla gummin sitter på plats och är hela!

Det låter mer vettigt!

Luftfiltret är nyttvättat btw.
 
HanneZ skrev:
jo, har du inte ändrat något på motorn bör du inte helt plötsligt behöva bestycka om.

Leta smuts i alla vrår, kolla att alla gummin sitter på plats och är hela!

Hm har kikat tändstift nu, de såg mycket fina ut (förutom 1 med lite konstigt grejs på). Rätt färg iaf.

Gummin är hela och inge smuts har jag hittat! Dock inte kolla förgasarna så noga.

Fler förslag?

btw, nån som vet var man kan köpa billiga drivpaket till kawa?
 
*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Back
Top