ZX-6R -98, vibrationer från frambroms???

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
ZX-6R -99, vibrationer från frambroms???

En kompis till mig med nytt A-kort har en Kawa ZX-6R -99, och när man bromsar med frambromsen uppkommer vibrationer från framdelen som fortplantar sig upp till styrhuvud och styre. Det pulserar inte eller nåt i bromshandtaget, utan det kommer alltså upp till styret via gafflarna. Har inte en aning om vad det kan vara, men det känns ganska irriterande, speciellt när man bromsar in inför en kurva. Framdäcket är gammalt, det har suttit på sen original, hjullagren fram skall vara nybytta.

Vad kan det bero på? Belägg? Skivor? Fälgen? Styrlagret? Däcket? Annat?

Har själv ingen erfarenhet av bromsproblem (kör ju Yamaha :D ) så jag är tacksam för tips! :tummenupp

Marcus

Last edited:
Det kanske är bromsskivorna som är skeva, sätt fast en mätklocka nånstans på framgaffeln och kolla ifall skivorna slår när man snurrar på hjulet.

Frambromsen på min ZX-6R -95 surrar/brummar alltid vid inbromsning och pulserar vid hård inbromsning när hastigheten börjar närma sig 0km/h. Surrandet är nog normalt och det senare tror jag beror på att framhjulet håller på att låsa sig, så det "studsar" på asfalten. Precis som vissa framhjulsdrivna bilar kan göra när man spinner med dem. Annars har jag bara hört att det är ganska vanligt att skivorna slår sig på just ZX-6R - förra ägaren på min hoj råkade ut för det.

//Tomas

Dessa vibrationerna har inget att göra med framhjulslåsning, för de är mer tydliga när man bromsar lätt, dvs inte hårdbromsar. Får be kompisen kolla in skivorna.

Men om skivorna slagit sig, känns inte det i bromshandtaget? :confused:

På 98'an hade jag (ZX-9 iofs) samma problem, det var orginal bromsbeläggen på den årsmodellen som hade den där pulserande känslan. Jag bytte bromsbelägg så försvann det.

Det skadar inte att byta bromsvätska heller...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman