ZX-10R quickshifter, problem?

Kawakazi

Ny medlem
Gick med
26 May 2014
Hoj
zx10r 2011
Hej!

Hängt en hel del här och sett att ni är så hjälpsamma så idag registrerade jag mig för att förhoppningsvis få lite svar själv.

Jag är sedan en kortare tid ägare av en Kawasaki zx10r -2011. Bästa hojen jag någonsin ägt och kört.

Frågan jag har är angående quickshiftern.. Det har hänt några gånger att jag inte får i växel när jag ska slänga i 5:an vid hårt gaspådrag. Går hur fint och snabbt som helst att växla upp från 1-4 men sedan bara hoppar växeln ut till friläge när jag ska i med 5:an vilket resulterar i helvetes varvande i någon sekund. Detta kanske händer 2 av 10 gånger när jag drar igenom alla växlar med quickshiftern. Observera att det endast hänt mellan 4:an till 5:an.

Vad kan felet vara? Något allvarligt? Jag mesar inte med växlingarna utan det är bestämda men rättvisa växlingar jag gör.

Någon som upplevt samma med quickshift eller vet vad som är fel?

Mvh

Vilken qs har du på hojen? Kan ju vara så enkelt att bryttiden är för kort just mellan 4 till 5an.. I värsta fall något fel på lådan.

Går han i och hoppar ur är det troligen ingreppen i dreven till 5:an som är slitna, precis gjort samma själv på min r6. Hade inga problem innan jag hängde på qs så först trodde jag det var något med inställningen, 2 växelaxlar senare så bytte jag låda. Hade räckt med dreven till 5:an men fick tag på en komplett så jag bytte allt.

Zx-10r 2011 qs

Har själv samma problem ibland och vet inte riktigt vad som är felet. Försökte ställa in brytningstiden lite olika men det verkar inte hjälpa.:va

Vad har du för quickshifter och brytningstid?

Jag kör med Dynojets QS. Brytningstiden är runt 70 m/s mellan 1:an och 2:an och på andra växlarna runt 50 m/s. I mitt fall känns växlingarna väldigt tröga och knackiga också.

Om problemet återstår, efter några till justeringar och försök, kommer QS att plockas bort helt enkelt för ibland känns det som att växellådan tar väldigt mycket stryk när jag växlar.

Hoppas vi får lite tips från någon?

Brukar man inte ligga runt 65 bryttid och om man kan ställa per växel längre på de högsta växlarna?

Har själv samma problem ibland och vet inte riktigt vad som är felet. Försökte ställa in brytningstiden lite olika men det verkar inte hjälpa.:va

Vad har du för quickshifter och brytningstid?

Jag kör med Dynojets QS. Brytningstiden är runt 70 m/s mellan 1:an och 2:an och på andra växlarna runt 50 m/s. I mitt fall känns växlingarna väldigt tröga och knackiga också.

Om problemet återstår, efter några till justeringar och försök, kommer QS att plockas bort helt enkelt för ibland känns det som att växellådan tar väldigt mycket stryk när jag växlar.

Hoppas vi får lite tips från någon?

...dum fråga, men har du 8 spridare på nya zx10an? ...och i så fall, har du QEM-modulen till pcn? :)

Jag sneglar lite på't till lilla svarta, och det är inte överdrivet ovanligt att man läser om lirare som missat den lilla grejen till gixxrarna...

Prövade i början lite längre brytningstid men växlingarna upplevdes som väldigt ryckiga eller snarare som hackiga!

Men skulle kanske kunna gå tillbaka igen till 60 eller 65m/s och prova. Har aldrig haft QS förut och vet egentligen inte riktigt hur pass mjukt det ska kännas när man växlar så det är kanske bara en vanesak att jag upplever växlingarna som hackiga.

Å andra sida så händer det emellanåt att man hamnar i nån sorts mellanläge just från fyran till femman. Man har kanske blivit klen och trampar inte tillräckligt bestämt- lite styrketräning kanske löser problemet!:)

Vilken brytvikt har du inställd? Är länkaget glapp? Vilka vinklar har du på lederna i länkaget? Försök ha 90 graders vinkel och se till att alla låsmuttrar är dragna så det inte glappar.

...dum fråga, men har du 8 spridare på nya zx10an? ...och i så fall, har du QEM-modulen till pcn? :)

Jag sneglar lite på't till lilla svarta, och det är inte överdrivet ovanligt att man läser om lirare som missat den lilla grejen till gixxrarna...

Ja, installationen är korrekt men självklart kan man gå igenom allt en gång till och kolla. Var väldigt noga med att installera allt som föreskrevs.

Kör med PC 5:an och allt är okej förutom QS som är antingen felinställd eller så är kawawan bara lite känslig på de högre växlarna eftersom flera klagar på samma sak.

Vilken brytvikt har du inställd? Är länkaget glapp? Vilka vinklar har du på lederna i länkaget? Försök ha 90 graders vinkel och se till att alla låsmuttrar är dragna så det inte glappar.

Det är gjort men däremot brytvikt är något som skulle kunna förändra den tröga, hackiga känslan!:tummenupp

Vad ska man ha för "pressure"?

Vågade inte ändra de ursprungliga värdena eftersom det fanns inga rekommendationer att gå efter.

Last edited:
Inte en susning på din. . . . Om det är de högre växlarna som stökar och hamnar i mellanläge skulle jag öka tiden och se om det blev bättre, om växeln kastas ur så är det nog dags för nya drev. . . . Är förresten brytaren rätt ställd? Läste om någon som hade problem och den var felställd. . . . Dragande eller tryckande och slutande eller brytande, damms tydligen lite olika.

Inte en susning på din. . . . Om det är de högre växlarna som stökar och hamnar i mellanläge skulle jag öka tiden och se om det blev bättre, om växeln kastas ur så är det nog dags för nya drev. . . . Är förresten brytaren rätt ställd? Läste om någon som hade problem och den var felställd. . . . Dragande eller tryckande och slutande eller brytande, damms tydligen lite olika.

Okej, försöker att öka brytningstiden på de högre växlarna och kollar om det finns info på nätet om brytvikten.

Vad det gäller brytaren så är den inställd på tryckande men om den är slutande eller brytande är också något som ska kollas upp.

Tack för hjälpen :tummenupp Nu har man lite saker att jobba med:)

Märket på min är dynojet. Jag Vet inte hur den är inställd då detta är helt nytt för mig och den satt på när jag köpte hojen. Är det svårt att kolla och eventuellt justera?

Förresten ska qs-mekaniken nere vid växelpinnen vara stum eller ska den ha ett litet spel/glapp?

Tack för svar!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...