T595_haninge
Ny medlem
Gsx-r1100 tankar
Hej alla!
Kunde inte motstå frestelsen att skaffa kulthojen GSX-R1100 när jag hittade ett exemplar (-86:a) i färgerna blå-vit-röd, till fyndpris.
Ett par frågor till er som kan den här modellen: Det verkar som kraften från motorn har lite svårt att "komma ner i marken". Vi kraftigt gaspådrag spinner bakhjulet på både lägre och högre växlar. Eller det känns i alla fall som hjulspinn. Första gången det hände blev jag så överraskad så jag tänkte jag missade en växel eller växeln "hoppade ur". Eller är drivpaketet dåligt tänkte jag. Man kan köra motorväg och dra på ordentligt och det känns som den spinner på tex. 5:an? Att chassit är nervöst på de tidiga modellerna känner man ju igen från diverse tester. Men är det någon som upplevt just det här?
Hojen har däck med riktigt bra mönster, förre ägaren sa att dom sattes på hösten -07. Har funderat på att byta bakdäck och till ett något bredare. Däck är ju färskvara så det kan ju inte bli sämre. Man hör ibland om folk som köper begagnade däck, men hur funkar det? Byta från gammalt till ett annat gammalt? Har också prövat med lite olika lufttryck i däcken men det verkar inte påverka nånting. Det följde inte med någon instruktionsbok men just nu har jag 2.5 i tryck bak och 2.3 fram. Man kanske lika gärna kan ha runt 2.5både fram/ bak?
När jag sen kom hem första kvällen jag hade hojen slutade lampa för friläge, bromsljus för hand-och fotbroms och blinkers båda sidor, både fram och bak att fungera? Märkte att frilägeslampan bara dog, allt slocknade samtidigt. Men fram och bakljus funkar. Är inte ens i närheten av att vara amatör mekaniker men borde väl vara en säkring? Var sitter dom, bak under sadeln eller under instrumentbrädan? Är det samma säkring som till bilar, så man kan åka och köpa en på typ Biltema utan att vara orolig?
Tacksam för tips!
Hej alla!
Kunde inte motstå frestelsen att skaffa kulthojen GSX-R1100 när jag hittade ett exemplar (-86:a) i färgerna blå-vit-röd, till fyndpris.
Ett par frågor till er som kan den här modellen: Det verkar som kraften från motorn har lite svårt att "komma ner i marken". Vi kraftigt gaspådrag spinner bakhjulet på både lägre och högre växlar. Eller det känns i alla fall som hjulspinn. Första gången det hände blev jag så överraskad så jag tänkte jag missade en växel eller växeln "hoppade ur". Eller är drivpaketet dåligt tänkte jag. Man kan köra motorväg och dra på ordentligt och det känns som den spinner på tex. 5:an? Att chassit är nervöst på de tidiga modellerna känner man ju igen från diverse tester. Men är det någon som upplevt just det här?
Hojen har däck med riktigt bra mönster, förre ägaren sa att dom sattes på hösten -07. Har funderat på att byta bakdäck och till ett något bredare. Däck är ju färskvara så det kan ju inte bli sämre. Man hör ibland om folk som köper begagnade däck, men hur funkar det? Byta från gammalt till ett annat gammalt? Har också prövat med lite olika lufttryck i däcken men det verkar inte påverka nånting. Det följde inte med någon instruktionsbok men just nu har jag 2.5 i tryck bak och 2.3 fram. Man kanske lika gärna kan ha runt 2.5både fram/ bak?
När jag sen kom hem första kvällen jag hade hojen slutade lampa för friläge, bromsljus för hand-och fotbroms och blinkers båda sidor, både fram och bak att fungera? Märkte att frilägeslampan bara dog, allt slocknade samtidigt. Men fram och bakljus funkar. Är inte ens i närheten av att vara amatör mekaniker men borde väl vara en säkring? Var sitter dom, bak under sadeln eller under instrumentbrädan? Är det samma säkring som till bilar, så man kan åka och köpa en på typ Biltema utan att vara orolig?
Tacksam för tips!
Last edited: