Zoooma in, zooooma ut.. Space/universe..

Min favorit hittills är "Pillars of Creation".
http://en.wikipedia.org/wiki/Pillars_of_Creation

pillars-of-creation.jpg

Fast så där ser det ju inte ut på riktigt. Bilden är "förbättrad".

Tiden är lika mycket en dimension som de första tre. Om man ska träffa någon så räcker det inte att bestämma en plats utan även en tid. Ofta när man bestämmer ett möte så anger man dock ändå bara tre dimensioner eftersom det är underförstått att mötet varken sker uppe i luften eller under jordytan (som approximeras som tvådimensionell här). Om mötet ska ske i ett flervåningshus kan det emellertid vara en bra idé att ange vilket våningsplan mötet ska ske på.

En markant skillnad är ju, precis som du skriver, att vi bara kan färdas i en riktning i tiden (framåt), om än olika snabbt.

Ja, det sa jag väl i det föregående inlägget om vad tid är?:va
Vi gick ju igenom de fyra första dimensionerna och deras måttenheter.

Bra videos Teo! M-theory känns ju helt klart som den bästa förklaringen på allting. Om än lite svårt att tänka sig hur det hela fungerar med ett oändligt antal universums och att "vi" inte är speciella. Sedan tror jag inte heller att man får tänka på membranes som en fysisk våg som de talar om utan det är bara ett sätt för matematikerna att måla upp en bild ut till allmänna befolkningen för att kanske förstå vad det pratas om.

Bra videos Teo! M-theory känns ju helt klart som den bästa förklaringen på allting. Om än lite svårt att tänka sig hur det hela fungerar med ett oändligt antal universums och att "vi" inte är speciella. Sedan tror jag inte heller att man får tänka på membranes som en fysisk våg som de talar om utan det är bara ett sätt för matematikerna att måla upp en bild ut till allmänna befolkningen för att kanske förstå vad det pratas om.

Nä som sagt, vi människor har ögon, öron, smaklökar för surt, och lite fingrar samt respektive centra för dessa i skallen. Vi kan fingra oss runt i en miljö och få en bild av hur rummet ser ut så de här grejerna har vi inget i skallen som kan behandla.

Men man blir grymt glad att det finns människor som kan leverera sådana helgjutna teorier som är så fantastiskt avancerade.

Gravitation... Det är en kraft som finns överallt i vårt kända universum men den är otroligt svag. Den överlägset svagaste naturlagen. ex. om man har dragkamp mellan gravitation och till exempel magnetism och lägger en metallpenna på ett bord och låter en kylskåpsmagnet representera magnetismen så vinner den över gravitationen som representeras av Jorden.

Ta en träbit som väger 1 kg. Den påverkas av jordens gravitation, men inte dess magnetfält.
Häng träbiten i en dynamometer. Den borde visa ca 9,8 N.

Byt nu ut träbiten mot en järnklump. Den påverkas både av jordens gravitation och
dess magnetfält. Är magnetfältet starkare än gravitationen på verkas järnklumpen
av en sammanlagd kraft som är mer är dubbelt så stor, dvs mer än 19,6 N.
Vad får du för kraft?

Varför ska man använda en kylskåpsmagnet?

Om du absolut vill jämföra med en kylskåpsmagnet gör så här:
Lägg din metallpenna på ett bord. Lägg din kylskåpsmagnet på vänstra sidan om pennan.
Lägg ett svart hål, lika stort som kylskåpmagneten, på högra sidan om pennan.
Vart tar pennan vägen?
Vilken kraft är starkast?

Varför ska man använda en kylskåpsmagnet?

Om du absolut vill jämföra med en kylskåpsmagnet gör så här:
Lägg din metallpenna på ett bord. Lägg din kylskåpsmagnet på vänstra sidan om pennan.
Lägg ett svart hål, lika stort som kylskåpmagneten, på högra sidan om pennan.
Vart tar pennan vägen?
Vilken kraft är starkast?

Tänk efter lite... Vet du vilken massa ett svart hål har? Jorden har relativt stor massa kontra en kylskåpsmagnet, ett svart hål har relativt stor massa om man jämför med alla planeter i vårat solsystem.

Detta var bara ett exempel som jag snott från dokumentären om M-teorin som jag länkade till där de ville beskriva hur svag gravitation är. Du kan ju ta en annan mindre magnet om du har något mot kylskåp.

Ett svart hål är ingen bra representant för gravitationen. Det är som att låta samtliga magneter på jordens magnetfällt samt jordens eget koncentreras till en flirtkula och sedan agera dragkamp mot en lergög om en kastrull.

Jag tycker att ni ska vara lite försiktiga när ni röker på dom där gröna svamparna... annars kan det lätt bli såna här mystiska resonemang...

Varför blandar ni in magneter?
Kontrahent till ett svart hål borde vara ett brunt hål.
Det tycker jag är frånstötande.

Tänk efter lite... Vet du vilken massa ett svart hål har?

Vänta lite så ska jag tänka efter lite ...

.

.

.

.

.

Jo, nu vet jag! Ett svart hål har en massa massa!

Jorden har relativt stor massa kontra en kylskåpsmagnet,

Javisst, jorden är jättestor! Och ändå har den så ynkligt magnetfält.
Fast gravitationen är helt OK. Månen är också rätt stor.
Jorden kan hålla hela den där store feta månen kvar i sin bana med sin gravitation.

Skriv ett nytt inlägg när du har lyckets suga ner månen till jordytan med din
kylskåpsmagnet!

Gravitationen är mycket starkare än magnetfältet.

Ett svart hål är ingen bra representant för gravitationen.

Har du ett bättre exempel på gravitation?

Partikelacceleratorn Large Hadron Collider gjorde sin forskningspremiär tisdagen 30 mars.
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article754135.ece

http://news.bbc.co.uk/2/hi/7543089.stm

//\//\

Såg precis det där, hoppas hoppas nu att dom hittar Higgs boson.

Är det bara jag som vill snabbspola framåt ett par hundra år och se vad fysiken kommit fram till?

Såna här trådar är förresten livsfarliga, läste "Ett utsökt universum" för ett par år sedan. Nu måste jag läsa den igen känner jag.

Vänta lite så ska jag tänka efter lite ...

Jo, nu vet jag! Ett svart hål har en massa massa!

Javisst, jorden är jättestor! Och ändå har den så ynkligt magnetfält.
Fast gravitationen är helt OK. Månen är också rätt stor.
Jorden kan hålla hela den där store feta månen kvar i sin bana med sin gravitation.

Skriv ett nytt inlägg när du har lyckets suga ner månen till jordytan med din
kylskåpsmagnet!

Gravitationen är mycket starkare än magnetfältet.

Det var inte min modell utan forskarna bakom M-teorin som levererade detta.

Ta två kroppar med lika stora massor. En som avger magnetism och en som inte gör det utan endast attraherar medelst sin egen massa. Då vinner magnetismet storslaget.

Har du ett bättre exempel på gravitation?

Nej det var det exemplet.

Btw. Var snäll mot mig. Jag fyller år, är bakis och har fått p-böter.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...