Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
Jag är med dig. Men För att en Hypernova ska ha ägt rum 60 miljoner ljusår från expansioncentrum så så måste materialet, dvs förutsättningarna för en sådan transporterats dit snabbare än ljuset.
Ett annat problem är singulariteten. Om man föreställer sig universums expansion som en kon så är det inte säkert att Big-bang finns vid spetsen. Nanosekunderna efter Big-bang så kastas alla naturlagar och förhållanden om. Det går inte att räkna på utan man förutsätter att Big-bang var då men den kan ju ha varit för 98 miljarder år sedan också.
Såg en dokumentär om M-teorin i höstas och tänkte på dig. Där förklarade man en grej som vi snackade om i somras på ett sätt jag inte kunde. Som du kommer ihåg var jag inte helt med på rådande föreställning till 100%. Men det är ju en teori som alla andra.
Dock har det fått klarhet i en massa frågeställningar medelst M-teorin.
Jag ska försöka skrapa reda på den åt dig. Sjukt spännande.
Nejdå, det var det jag försökte komma fram till. Materialet som krävs för alla planeter, stjärnor och dylika tingestar ska ha bildats så långt bort behöver inte ha färdats genom rymden med ljusets hastighet, utan rymden kan ha krökts runt materialet. Materialet har så att säga surfat på vågen fram till sin nuvarande plats.
Alla teorier om att förverkliga "warpspeed" bygger på just teorin om rymdens kröknings obegränsade jastighet och att föremål kan "surfa" på vågen som krökningen utgör. Materialet står då stilla relativt rymden den färdas i, och färdas med denna rymd i dess kröknings hastighet förbi allt annat som står stilla relativt det rörliga rummet. Som sagt, jag har inte full koll på det här... Det var längesen jag läste om det och det var nog en förenklad version jag läste, så jag kan inte gå närmare inpå hur det fungerar än såhär. Kontentan är dock att materians placering i universum inte strider mot någon annan vetenskap utan att det går att förklara utan att bryta mot några naturlagar.
Jodå, jag minns. Fast pratar vi relativitet nu eller vad? Säg till om du hittar den, vore spännande att höra om
Om du syftar på vårt samtal om relativitet så förklaras det jag pratade om (Hur saker och ting med samma hastighet färdas olika lång sträcka beroende på vad de rör sig relativt) ganska bar i följande klipp:
[YOUTUBE-ID]C2VMO7pcWhg[/YOUTUBE-ID]