Zoooma in, zooooma ut.. Space/universe..

Töfft! Precis vad man behöver för att få snurr på hjärnan såhär dags. :D

Drog upp den som ny flik för att sidan skulle laddas. Sen satt jag och njöt av musiken utan att riktigt veta vart den kom ifrån!

Jag skulle vilja se det där på riktigt istället :) Men ack, det är rätt sjukt egentligen vad för bubbla vi lever i. Kan inte någon lite fort redogöra här hur allt kom till. :D

Hade tålamod för några veckor sedan och hade ett samtal med Johovas när de hade vänligheten:huvet att titta förbi....
Försökte få dem att förklara var Gud kommer in i bilden utifrån ett resonemang om att människan bara finns på jorden(?) och bara funnits en macrotid av universums skapelse. Zoomar man ut på bilden ser man att människan inte är universums mitt direkt. Min uppfattning är att man tror på gud för att man kan....Gud är ett välfärdsfenomen som tillkommit för att vi kunnat utvecklat hjärna till att "fundera" och utveckla saker.
Mitt samtal med Jehova slutade med att vi var överens om att vi inte var överens....

Igår på Discovery var det ett program om "gama rays" från super- och hypernovor. Vi kan bara registrera de som är riktade rakt mot oss och om en sådan skulle ske inom 100 ljusår är det finito med livet på jorden. Det smäller ju av sådana hela tiden men väldigt få av dem är ju så klart riktade mot oss.

I alla fall så lyckades de fastställa avståndet till den första -97. 8 miljoner ljusår. Många var flera miljarder ljusår bort och en var tydligen 60 miljarder ljusår bort.... För de som hävdar att Big-bang som ägde rum för 13,7 miljarder år sedans kapade universum borde det inte finnas något 60 miljarder ljusår bort...

Sjukt ballt i alla fall. Kul länk också. Gillar att det finns så sjukt små saker också och att en DNA-sträng är så förhållandevis stor. Kul att de har med de minsta byggstenarna från olika teorier om hur allt ligger till. jag är en "M-teori" förespråkare men den har de delvis missat.

...vi vill inte ha hit smartman...
Haha, näe han har jag väl bannat om jag minns rätt. Eller så har han sett ljuset slockna :hihi

Igår på Discovery var det ett program om "gama rays" från super- och hypernovor. Vi kan bara registrera de som är riktade rakt mot oss och om en sådan skulle ske inom 100 ljusår är det finito med livet på jorden. Det smäller ju av sådana hela tiden men väldigt få av dem är ju så klart riktade mot oss.

I alla fall så lyckades de fastställa avståndet till den första -97. 8 miljoner ljusår. Många var flera miljarder ljusår bort och en var tydligen 60 miljarder ljusår bort.... För de som hävdar att Big-bang som ägde rum för 13,7 miljarder år sedans kapade universum borde det inte finnas något 60 miljarder ljusår bort...

Sjukt ballt i alla fall. Kul länk också. Gillar att det finns så sjukt små saker också och att en DNA-sträng är så förhållandevis stor. Kul att de har med de minsta byggstenarna från olika teorier om hur allt ligger till. jag är en "M-teori" förespråkare men den har de delvis missat.
14 miljarder ljusår är så långt vi kan se från jorden. Det är alltså det för oss synbara universum. Men man räknar med att universum är någonstans runt 90-100 ljusmiljarder tvärs över beräknat på expansionstakten det har och sedan ljuset "kom till" efter "big bang" (som egentligen nu sägs vara en implosion).

Last edited:
Om man utgår från Maslows behovshierarki så inte fan kommer tillbe Gud före mat för dagen, eller....
Du är otur.

Nej, men å andra sidan är Maslows trappa inte heller en religion, för att göra en analogi till den aktuella diskussionen, eller en bekräftelse på att religion per definition skulle vara ett välfärdsfenomen. Om än enbart genom det faktum att ju större välfärd ett land tenderar att ha, ju mer avancerad befolkning, desto mindre betydelse har religion och "gud".

Om inte du med "välfärd" har en annan definition än Akademien.

:rolleyes:

Haha, näe han har jag väl bannat om jag minns rätt. Eller så har han sett ljuset slockna :hihi

14 miljarder ljusår är så långt vi kan se från jorden. Det är alltså det för oss synbara universum. Men man räknar med att universum är någonstans runt 90-100 ljusmiljarder tvärs över beräknat på expansionstakten det har och sedan ljuset "kom till" efter "big bang" (som egentligen nu sägs vara en implosion).

Fast det skulle innebära att allt som expanderat från Big-bang färdats betydligt snabbare än ljusets hastighet och därmed uppnått oändligt stor massa vilket i sin tur snabbt skulle packa ihop allt igen ögonblicket efter själva smällen. Dvs strax efter singulariteten.

Sen beror det lite på vilken teori man kan komma över ens med. Jag är nu helt inne på M-teorin. Dvs det som strängteorin blev när man kompletterade den med med den 11:e dimensionen från Gravitationsteorin. Hur komplex den än verkar så känns den logisk på något sätt.

Fast det skulle innebära att allt som expanderat från Big-bang färdats betydligt snabbare än ljusets hastighet och därmed uppnått oändligt stor massa vilket i sin tur snabbt skulle packa ihop allt igen ögonblicket efter själva smällen. Dvs strax efter singulariteten.

Sen beror det lite på vilken teori man kan komma över ens med. Jag är nu helt inne på M-teorin. Dvs det som strängteorin blev när man kompletterade den med med den 11:e dimensionen från Gravitationsteorin. Hur komplex den än verkar så känns den logisk på något sätt.

Nja, det där gäller bara för saker med massa. Det finns med andra ord inget gräns för hur fort tidrymden kan utvidga sig om jag förstått saken rätt. Man kan se universum som ett platt rutnät, och universums utvidgning är en våg inifrån centrum som färdas utåt. Dvs en resande krökning av planet. Och den krökningen kan gå fortare än ljusets hastighet.

Anledningen till att saker med massa inte kan färdas snabbare än ljusets hastighet är att det skulle krävas oändlig energi för att accelerera ett föremål med oändlig massa, men ett rent rum kan färdas och förändras hur fort som helst.

Jag ska villigt erkänna att jag har dålig koll på det här, minns bara att jag läst "nånting sånt" för länge sen. Har säkert fel på både terminologi och fan vet vad. Någon som kan mer får gärna korrigera.

Nja, det där gäller bara för saker med massa. Det finns med andra ord inget gräns för hur fort tidrymden kan utvidga sig om jag förstått saken rätt. Man kan se universum som ett platt rutnät, och universums utvidgning är en våg inifrån centrum som färdas utåt. Dvs en resande krökning av planet. Och den krökningen kan gå fortare än ljusets hastighet.

Anledningen till att saker med massa inte kan färdas snabbare än ljusets hastighet är att det skulle krävas oändlig energi för att accelerera ett föremål med oändlig massa, men ett rent rum kan färdas och förändras hur fort som helst.

Jag ska villigt erkänna att jag har dålig koll på det här, minns bara att jag läst "nånting sånt" för länge sen. Har säkert fel på både terminologi och fan vet vad. Någon som kan mer får gärna korrigera.

Jag är med dig. Men För att en Hypernova ska ha ägt rum 60 miljoner ljusår från expansioncentrum så så måste materialet, dvs förutsättningarna för en sådan transporterats dit snabbare än ljuset.

Ett annat problem är singulariteten. Om man föreställer sig universums expansion som en kon så är det inte säkert att Big-bang finns vid spetsen. Nanosekunderna efter Big-bang så kastas alla naturlagar och förhållanden om. Det går inte att räkna på utan man förutsätter att Big-bang var då men den kan ju ha varit för 98 miljarder år sedan också.

Såg en dokumentär om M-teorin i höstas och tänkte på dig. Där förklarade man en grej som vi snackade om i somras på ett sätt jag inte kunde. Som du kommer ihåg var jag inte helt med på rådande föreställning till 100%. Men det är ju en teori som alla andra.
Dock har det fått klarhet i en massa frågeställningar medelst M-teorin.

Jag ska försöka skrapa reda på den åt dig. Sjukt spännande.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg