Zebralagen - helt korkad?

Det jag tänkte på var 3 kap 61§ det där med korsning/c-plats.

Fan om jag har stannat i onödan i alla dessa år... :3freak

Bifogat

• vv.jpg
    vv.jpg
    42.7 KB · Visningar: 164
Jag tycker nya lagen är jobbig som innihelvete.

När jag spatserar inne i stan och tänker gå över gatan kommer det jämt en biljävel som stannar, helt i onödan. Och så måste man gå över, lite halvspringande eftersom man blir lite småstressad när föraren sitter och glor.

Och när man själv kör bil är det ofta som man inte ser personerna som ska gå över, när det tex är kolmörkt och dom inte har reflexer på sig. Ändå slänger som sig rakt ut framför 1,5 ton stålskrot. Men det värsta är när föräldern går med barnvagn och skjuter den framför sig, ibland bakifrån en bil. Så det första som skulle mosas är vagnen vid eventuell krock. Så jävla upprörande!!! :kulspruta

Om ur miljösynpunkt är det helt idiotiskt. Om den gående väntar 2sekunder med att korsa gatan, skulle bilisten kunna fortsätta obehindrat. Alltså slippa bromsa ner till stillastående och accelerera upp till marchfart bara för att en människa stog vid övergångsstället.... Helt o hållet bizarrt....

Som efter gullmarsplan vid rödlusen borde dom bygga en underjordisk tunnel för de gående. Allt som oftast står det en cyklist som tryckt på knappen mitt i rusningstrafik. Det slår om till grönt, och efter kanske 2sekunder är han över. Kvar står kanske 150 bilar/lastbilar/bussar i vardera riktningen och spyr ut avgaser i de nästkommande 50-60 sekundrarna. Och när det slutligen blir grönt måste alla bilar accelerera upp till fart igen... Jag blir iallafall nästan spyfärdig varje gång det händer. 1000ggr per dag på DET övergångsstället. Att det sen finns 10000000 fler liknande övergångsställen i sthm gör inte saken bättre. Och att det finns ytterligare 10000000000^2 liknande övergångsställen i sverige gör ju knappast saker och ting bättre.... Phew...... :mad:

Längar efter lätttillgängliga/billiga förnyelsebara drivmedel....

Gahhhh... Fan va mycket det blev.

/Z

E: Märks det att jag hatar övergångsställen..? :)

NoicE skrev:
Jag tycker lagen suger gigantisk elefantdiscoballe :mattias

Medhåll till 100% !!!

Jag är både fotgängare, cyklist, bilist och motorcyklist och ser inga som helst problem med att man skulle skärpa lagen så att fotgängare måste lämna samma företräde för trafiken som t.ex. cyklister nu måste göra. Alldeles för många kliver rätt ut, utan att förvissa sig om att de syns (kan vara regn, mörkt och de är klädda i mörka kläder - typiskt novemberrusk) och verkar inte det minsta rädda om livhanken. Jag tycker vi ska låta Darwins teorier få fritt spelrum och se hur många generationer det tar innan folk sållats ut så pass att de tar det försiktigt och ser sig för. De som går med barnvagn förresten, vad tänker de på ? Barnvagnen är det första de sticker ut i gatan framför sig...

Lagen säger att man som trafikant ska anpassa hastigheten efter rådande förhållanden och det skulle innebära ibland att man fick åka omkring i 10 km/h bara för att ha en chans att upptäcka folk som kastar sig ut framför fordonet i sina kamikazedåd. Hur sjutton ska man kunna få flyt i trafiken med det körsättet ? Till råga på allt tror cyklisterna att de har samma rättigheter och många bilister likaså, som stannar när det kommer någon farandes på trampcykel.

Inför trafikljus på de ställen det är befogat och ta bort andra övergångsställen, ändra lagen och höj hastigheten inne i stan från 30/50 till 50/70 (minst).

Jag läste om olycksstatistiken och att den hade ökat i en artikel och tydligen är det så att det är inte påkörningen av fotgängare som har ökat utan att bilister helt plötsligt ser att det är ett övergångsställe och att det står någon vid det och tvärnitar så att bilen bakom kör in i honom alltså är det en ökning av whiplash skador...

NoicE skrev:
Jag tycker lagen suger gigantisk elefantdiscoballe :mattias

Jag håller oxå med!

Kan slå vad om att (döds)olyckorna kommer öka dramatiskt när det börjar bli halt framför övergångsställen...
Tyvärr. :(

Bilar = hårda.
Människor = mjuka
Varför göra en lag där Mjukt och lätt ska få Hårt och tungt att stanna?
Kan ju bara gå på ett sätt.

Ta bort alla jävla obevakade övergångsställen!!

Massor av idiotstopp!

Micke_Lindstrom skrev:
Jag tycker att folk har börja gå över vägen mer även där det inte är övergångsställen och förväntar sig att man ska stanna eller sakta ner sen den nya lagen infördes.
Vissa fotgängare och cyklister verkar tycka att bilar och andra fordon ska anpassa sig efter dom vare sig det finns regler om det eller inte.

Japp, visst är det så. Okunninga bilister stannar för gående var f-n som helst, även om det bara är 20 meter till närmaste övergångsställe.

Häromdagen stannade en bilist framför mig (vi hade grönt! ljus) vid ett övergångsställe med ljussignaler, vid stolpen väntade en herre med hund (inte bråttom?) som uppenbarligen måste ha haft rött ljus.

Okunningheten verkar vara total om vad som gäller.

Tyvärr leder bristande kunskap hos både fotgängare, cyklister och bilister till ett slags krigstillstånd. I det här sammanhanget passar den gamla devisen "Det var bättre förr" bra in.

Tuta o kör!

Last edited:
Problemet e nog inte lagen utan tillämpningen av den, dvs alla puckon i trafiken å de gäller både fotgängare å bilister. Cyklister e dock i särklass värst. Men jag fattar fortfarande inte att det kan vara så jävla svårt att följa lagen, jag kör bil, hoj, cykel å går, MEN enda gången man får problem är när man går. BILISTJÄVLAR! :6surkart

De hade ett tufft inslag i p3 i somras där en kille sprang runt och besökte övergångsställen i Stockholm för att anteckna reg.nr. på folk som inte stannade. Sen ringde de upp bilägarna i direktsändning och frågade varför de inte bromsade när folk börjat gå ut i gatan.

Själv tycker jag att nya lagen är bra och är fruktansvärt irriterad på alla som inte följer den. Hälften av alla blister är idioter, de bromsar bara in precis så att de gående hinner passera, trots att det är blixthalka. Men vad händer om ett barn halkar till och blir liggande eller kanske tappar en handske som han/hon vänder om för att plocka upp? Jo, de blir nermejade för sånt finns inte marginal till. Bilisten skulle ju kunna förlora 2 s av sin värdefulla tid så därför är det ju naturligtvis fullt berättigat att riskera oskyddade människors liv!

Jag tycker att tanken är rätt men det har blivit helt fel!
Fotgängare och cyklister tror att det är helt okej att kasta sig ut i gatan så fort dom är inom fem meter från ett övergångsställe.
Sitter man i en buss eller lastbil så är det inte så enkelt att stanna alla gånger (jag vet att man inte ska köra fortare än att man kan stanna), speciellt inte om man råkar ut för folk som promenerar på trottoaren för att helt plötsligt vända 90grader och stövla rakt ut i gatan.
När jag transporterar mig utan hjul så brukar jag markera tydligt om jag vill gå över gatan.

Jag är livrädd för övergångsställen. Om det står någon vid ett måste jag stanna, så jävla rädd. Ibland står dom still och när man kör förbi blir dom skitarga att man inte stannat. Och ibland blir dom skitarga att man stannat för dom skulle minsann inte över...

Hoppas att om 100år har jag skapat en klon av mig själv och byggt en stad där varje invånare är en identisk kopia av mig själ. Gud så många missförstånd man skulle slippa.... :va

Att det ibland finns 10 övergångställen på 20 meter är ju inte heller så kul...

Det är en svår fråga det här. :3freak

ja måste säga att jag tycker att lagen är lite konstig... jag har hör ryktas om att den har tagitsbort ignen?? men det är nog fel... för övrigt så går jag aldrig över ett övergångsställe när ja ser att det kommer bilar...

det skulle va bra med bromsljus fram på bilar å motorcyklar, så man kunde se om de bromsade... :va

jaja.. hur som hellst.. det är tydligen säkrare å gå äver brevid övergångsstället... där ser man si tydligen för mer..

när ja va liten fick ja lära mig TITTA HÖGER, TITTA VÄNSTER, TITTA HÖGER IGEN, GÅ TITTA VÄNSTER, TITTA HÖGER... så gör ja fortfarande...

Det är vansinne att ge de oskyddade trafikanterna företräde.

Vad som är ännu värre tycker jag är att leda ut cykelbanan i rondeller eller rödljuskorsningar. Hjärnsläpp? :confused:

Gustav1 skrev:
Det är vansinne att ge de oskyddade trafikanterna företräde.

Det är så klart bättre att man, som fortgängare tvingas att antingen stå och vänta till dödagar innan man får komma över eller att kasta sig ut i gatan för att TVINGA bilisterna att stanna, som det var innan. Nu brukar iaf hälften stanna, vilket ger en en sportslig att komma över gatan iaf.

Självklart ska man som fotgängare se sig för och inte bara kasta sig ut och jag får säga att det är sällan jag upplever problem själv när jag kör MC eller de få gånger jag kör bil. Jag brukar alltid sänka farten innan övergånställen. Hur svårt kan det vara?
Det är bara när jag promenerar som övergångställen innebär problem.

Verkar väl enklare att en fotgängare stannar som håller 2-3 km/h med en vikt på ca 75 kg än en bil som håller 50 km/h och har en vikt på 1,5 ton...?

Det var bättre förr....

På den gamla goda tiden…

När vi knuttar åkte NV Jet Crosser (vassaste lättbågen), Silverpil, Blå Figter och de stora grabbarna åkte det vassaste som fanns då, Triumph Bonneville (42 hkr. Suck!) hade vi en del hyss för oss. Detta långt före Zebralagen och på den tiden fotgängarna gav f-n i att bara kliva rakt ut i gatan (tanken på detta fanns inte ens).

Jo, vi förlängde vår fotpinnar ganska rejält med ett rör (dagens fotpinnar är inget i jämförelse med dåtidens original) sedan körde vi runt i byhålan och letade upp gamlingar med käpp. Vi stannade artigt före övergångsstället och vinkade fram gamlingen – sen… full gas när gamlingen var mitt i gatan och medelst en av de förlängda fotpinnarna träffar vi skickligt käppen som far all världens väg. Med en huvudvridning konstaterar vi glatt effekten (backspegel - vad var det?) med den ilskna knutna näven och käppen virvlandes i luften. Vi kunde rispa ytterligare ett streck i det obligatoriska crosstaget på styret.

Ps jag ljuger aldrig

:)

Om jag skall gå över en väg där det kommer en bil, finns inga andra bilar, då är det ju mycket lättare och miljövänligare att bilen får köra förbi, istället för att han skall stanna. Lagen har ju gjort att det överdrivs och folk är rädda för att _inte_ stanna, så då stannar de trots att de som står i närheten av övergångsstället inte skall gå över.

Sen att hålla på att sparka på bilar som inte stannar är ju bara löjligt, vad f-n hjälper det?

Nä, ta bort den mupplagen igen! Barnen har ju börjat att bete sig som sina föräldrar. Körde bakom ett par ungar på sina kickbikes (heter det så??), de körde på vägen, och när vi kommer till ett övergångsställe, så utan förvarning och utan att se sig om så svänger de bara 90 grader och skall över gatan. Ren tur att jag saktat ner, så jag hann bromsa.

/Jocke

thomas80 skrev:
Verkar väl enklare att en fotgängare stannar som håller 2-3 km/h med en vikt på ca 75 kg än en bil som håller 50 km/h och har en vikt på 1,5 ton...?

Om det kommer EN bil ja, men om det kommer en strid ström bilar och inte en jävel stannar? Ska man stå kvar tills man svälter ihjäl då eller?

jockesoft skrev:
Ren tur att jag saktat ner, så jag hann bromsa.

Ren tur?
Barn är oberäkneliga, kickboards eller ej. Jag saktar alltid in när det är barn i närheten, precis som jag gör vid övergångställen och på en massa andra ställen i trafiken där risken är stor att man överraskas av ett plötsligt "hinder".

dumbo skrev:
Ren tur?
Barn är oberäkneliga, kickboards eller ej. Jag saktar alltid in när det är barn i närheten, precis som jag gör vid övergångställen och på en massa andra ställen i trafiken där risken är stor att man överraskas av ett plötsligt "hinder".
Det är dom ja, och jag saktar oxå alltid ner. Men skall krypa bakom barn för att de inte kan se sig för, det rörde sig om att de var ca 3 meter framför när de fick för sig att svänga. Man måste ju kunna köra om barn utan att riskera deras liv, annars kommer man ju aldrig fram om man skall krypa i 10km/h. Som förälder måste man faktiskt ta sitt ansvar och föregå med gott exempel och lära sina barn hur de skall uppträda i trafiken, det är något som verkar ha försummats den sista tiden.

/Jocke

Oj oj oj! Denna debatt är nog det hetaste du kan hitta i
studentstaden Uppsala där jag nu kör omkring med bil och hoj.

Eftersom alla studenter värkar äga minst en egen cykel
och alla åker på dem varje dag! (nästan)

Så förstå hur kul det är vid övergångställen och
de större bilgatorna, när studenterna kommer
flaxxandes med sina trampcyklar och fullständigt ignorerar alla trafikregele! ANARKI det är vad studenterna håller på med ; )

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park