Zebralagen - helt korkad?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Nu igen! Olyckor vid övergångsställen har blivit vardagsmat. Minns när den nya lagen introducerades i stora annonskampanjer. De gående förleddes att tro att de inte hade något som helst ansvar utan det var bara att kliva rätt ut. Olyckorna har sedan ökat - vem kunde tro något annat?

Senaste fallet om den bilkörande 82-åringen handlar inte om hans ålder som jag ser det utan att mamman med barn och vagn kliver rakt ut utan att se sig för.

Själv ser jag dagligen dessa skräckbeteenden där fotgängarna totalt saknar självbevarelsedrift. Rakt ut bara - inte en huvudvridning eller koll.

Lagen måste ändras och fotgängarnas ansvar kraftigt förtydligas. Den gamla lagen var bra som den var!

Tuta o kör!

Inte hans fel?!! Han hade ju is på rutan o blev bländad!! Inte konstit att han blev bländad.. Inför nån form av test för folk över 60 me jämna mellanrum..

Men visst zebralagen e la kanske inte helt ok.. Men som överallt annars i trafiken så måste man se sej om.. Finns idioter överallt!

Jag tycker det är rätt lustigt hur billister ser på den nya lagen.
När jag kommer och åker så bromsas det hej-vilt och
97% stannar.
När man kommer och går så tycks ingen se en utan man
får i princip vänta lika länge som förr.
Jag tycker att den nya lagen är bra på så sätt att man slipper
ju sätta ut foten på övergångsstället för att få företräde,
vilket verkar som ett helt sjukt sätt att få företräde för
övrigt. Sen om den nya lagen är den bästa är ju en annan
fråga. =/

Busafreak skrev:
Senaste fallet om den bilkörande 82-åringen handlar inte om hans ålder som jag ser det utan att mamman med barn och vagn kliver rakt ut utan att se sig för.

Lagen måste ändras och fotgängarnas ansvar kraftigt förtydligas. Den gamla lagen var bra som den var!

Tuta o kör!

Vem säger att mamman med barn inte såg sig för? 82-åringen med immiga rutor? Ansvarfördelningen är redan klar - bilisten SKA stanna om nån är på väg över gatan (kraftig förenkling)!

Jag kommer definitivt fortsätta att sätta kängan i de bilar som försöker köra över mig (läs: inte stannar) vid obevakade övergångsställen :kulspruta

Superlight skrev:
Vem säger att mamman med barn inte såg sig för? 82-åringen med immiga rutor? Ansvarfördelningen är redan klar - bilisten SKA stanna om nån är på väg över gatan (kraftig förenkling)!

Jag kommer definitivt fortsätta att sätta kängan i de bilar som försöker köra över mig (läs: inte stannar) vid obevakade övergångsställen :kulspruta

Jag tycker att reglerna är bra. För oss unga friska män och kvinnor som vågar riskera våra liv på motorcyklar kanske det gick bra förut när man fick gå ut mitt i gatan för att få rätten på sin sida men för äldre och dagisgrupper var det inte lika roligt.

Det vore katastrofalt att ändra lagen åt andra hållet nu för då skulle man skicka ut en signal till alla korkade bilister att de inte längre behövde stanna för fotgängare och det skulle bli avsevärt värre.

De små förändringar i antalet skadade (för antalet dödade har ju inte ökat om jag minns rätt) är väl ganska svårt att dra några slutsatser utifrån. Det har ju definitivt blivit enklare för de flesta att ta sig över trafikerade gator till fots.

Egentligen hadlar det väl bara om att fotgängare måste läras trafikvett. Många saknade det förut och med Zebralagen har det blivit än tydligare att de gående har brister härvidlag.
Tycker dessutom att cyklister som cyklar på övergångsställen är än jävligare. Rätt ut bara, och de har ju inte ens någon företrädesrätt.

Jag tycker det har blivit mycket lättare att gå i stan med den nya lagen.
Förr märkte man att bilisterna tittade bort och körde (man skulle ju möta bilistens blick så han såg att man skulle gå över)

Jag har inga problem själv att följa z-lagen varesig jag kör bil,mc eller cyklar...

Fast det är ju klart - förare med bristande kunskap, erfarenhet eller bara dålig simultanförmåga kanske upplever lagen som jobbig :crash

Asså, problemet med den där lagen är väl att utredningen som låg som underlag var.. inte helt lysande.

Som jag fattar det var det frågan om viss anpassning till likadana regler på kontinenten. Inte EU-anpassning, utan bara nåt ryck som någon politiker fick när han var på studiebesök i Milano och tyckte att det verkade jävlit kontinentalt att ha de reglerna hemma oxå.

Grejen är den att reglerna går ut på att vid obevakade övergångsställen skall gående ha förgångsrätt, ok? MEN, vad utredningen missade var att i de länder denna regel fanns, och fungerade bra finns det väsentligt färre obevakade övergångsställen. I sverige däremot är obevakade övergångställen rätt vanliga.

Fast vad vet jag... Kanske bara en konspirationsteori.

Ankan skrev:
Tycker dessutom att cyklister som cyklar på övergångsställen är än jävligare. Rätt ut bara, och de har ju inte ens någon företrädesrätt.

Du vet väl om att du skall lämna företräde till cyklar som korsar din väg på en "cykelöverfart"? Den lagen har funnits ganska länge nu.
Den är ofta parallell med övergångsstället och har samma skylt.
Räkna inte med att strecken i gatan syns då dessa fort nöts bort. :mattias

hmm..jag är nog helt lost med andra ord..
jag trodde lagen blev ändrad från att om det var klart och utan bilar vid övergångsstället så unde man gå..
men jag har med andra ord helt trott galet i ett antal år.. :confused:
shit..
tack så mycket för bättre vetande iaf..

//virrpannan steIIa

UltraMarine skrev:
Du vet väl om att du skall lämna företräde till cyklar som korsar din väg på en "cykelöverfart"? Den lagen har funnits ganska länge nu.
Den är ofta parallell med övergångsstället och har samma skylt.
Räkna inte med att strecken i gatan syns då dessa fort nöts bort. :mattias

Det är fel.

Cykelbanor fungerar som en väg. Högerregeln gäller.

Sedan bör man nog fan stanna med bil om man inte vill ha en student rätt i flygeln, eftersom de konstant cyklar med livet som insats och förutsätter att alla väjer/stannar/kör ner i diket för dem. Att ha rätt är en klen tröst om du måste montera ut en cykelhjälm ur din grill....

t-rex skrev:
Det är fel.

Sedan bör man nog fan stanna med bil om man inte vill ha en student rätt i flygeln, eftersom de konstant cyklar med livet som insats och förutsätter att alla väjer/stannar/kör ner i diket för dem. Att ha rätt är en klen tröst om du måste montera ut en cykelhjälm ur din grill....

Min sambo håller på att ta körkort för bil och mc nu.
Förra veckan åkte jag med i bilen då hon hade körlektion sambons lärare sa till henne att endast släppa fram cyklister på övergångsställen om de hade klivit av cykeln och stog brevid.

De som cyklar tror att lagen gäller även dem men lagen gäller endast om man går.

Som bilförare behöver du inte stanna för en cyklist som kommer rullandes mot övergångsstället. Om han kliver av cykeln och börjar gå måste du stanna och släppa fram honom.

Detta sa bilskolläraren till min sambo under förra veckans lektion.

Tog bort det dubbla inlägget
servern verkade strula igår trodde inte att inlägget postades
då den sa att den var för upptagen.

Last edited:
UltraMarine skrev:
Jag har inga problem själv att följa z-lagen varesig jag kör bil,mc eller cyklar...

Fast det är ju klart - förare med bristande kunskap, erfarenhet eller bara dålig simultanförmåga kanske upplever lagen som jobbig :crash

Nej, visst ere enkelt!

t-rex skrev:
Det är fel.

Rätt och riktigt...

Zebra

Självklart ska man stanna och släppa över gående vid zebror!
:hördu

MEN, jag tycker att det stora problemet är att cyklister och inlines åkare tror att det gäller dom åxå. Speciellt när vuxna "hjular" över zebror, för våra små ser faktiskt vad vi äldre gör. Lika gärna som vissa vill "känga" till bilar (med förståelse) så kan vi väl lika gärna köra på cyklister som cyklar på zebror.

Och eftersom att dessa hjulburna tingestar har exakt samma regler som övrig motortrafik, så kanske det är okey att köra hoj eller långtradare på zebror och trottoarer???

Z Fredde skrev:
Självklart ska man stanna och släppa över gående vid zebror!
:hördu

MEN, jag tycker att det stora problemet är att cyklister och inlines åkare tror att det gäller dom åxå. Speciellt när vuxna "hjular" över zebror, för våra små ser faktiskt vad vi äldre gör. Lika gärna som vissa vill "känga" till bilar (med förståelse) så kan vi väl lika gärna köra på cyklister som cyklar på zebror.

Och eftersom att dessa hjulburna tingestar har exakt samma regler som övrig motortrafik, så kanske det är okey att köra hoj eller långtradare på zebror och trottoarer???

Klart att du ska lämna företräde för en inlines åkare...på ett övergångsställe...eller?

Jag tycker att folk har börja gå över vägen mer även där det inte är övergångsställen och förväntar sig att man ska stanna eller sakta ner sen den nya lagen infördes.
Vissa fotgängare och cyklister verkar tycka att bilar och andra fordon ska anpassa sig efter dom vare sig det finns regler om det eller inte.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back