Zarco till KTM 2019-2020

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Nu är det klart att Zarco går till KTM nästa år.

Tycker det ska bli riktigt intressant att se vad KTM kan åstakomma med Zarco bakom styret.

Kommer han att slå Pol eller passar Yamahan honom bättre?

Kommer KTM att vara med i top 10 eller rent av kunna slåss om några pallplatser nästa säsong eller vad tror ni?
 
Last edited:
Jag tror han kommer vara konsekvent före Pol när han vant sig vid hojen och fått till en bra basinställning.
Det skulle ju vara ytterst roligt om KTM kunde ta sig in i toppstriden, men tror inte det kommer hända nästa år, och antagligen inte året därpå heller, men nu har de ju en förare som är fullt kapabel att vara däruppe så kanske det kan gå.
 
Vad har sagts om KTMen och körstilen som den kräver? Zarco säger ju sig ha kopierat Lorenzos stil för att köra Yamahan, är det samma stuk eller måste han ställa om helt igen? Kul för KTM, kan de börja kämpa om topp 5 nästa säsong hade det ju varit hur grymt som helst.
 
Dovi sa väl "I have easy to adapt" i en intervju inför Ducati och det tog honom ett par säsonger att få upp farten ordentligt.
Lorenzo verkar ha lite svårare "to adapt", å andra sidan kraschade han vådligt på Yamaha i början vill jag minnas, sedan vips: atomur.

Zarco? Har inte hans Moto2-hoj och Yamahan fungerat ganska likt? Vad "vet" man om hur han adaptar?

En fnutt i varje mening. Det är bra.
 
Dovi sa väl "I have easy to adapt" i en intervju inför Ducati och det tog honom ett par säsonger att få upp farten ordentligt.
Lorenzo verkar ha lite svårare "to adapt", å andra sidan kraschade han vådligt på Yamaha i början vill jag minnas, sedan vips: atomur.

Zarco? Har inte hans Moto2-hoj och Yamahan fungerat ganska likt? Vad "vet" man om hur han adaptar?

En fnutt i varje mening. Det är bra.

Tror inte moto2 hojen var speciellt likt yamahan men en stor grej kan vara att han kommer ha samma fjädring hos KTM som i moto2. Är också enda stallet tillsammans med tech 3 (from 2019) som gör det.

Finns väl två aspekter av detta och den ena är att det hade varit kul att se honom på Hondan OM han hade kunnat utmana MM men samtidigt är det kul att han väljer KTM och förhoppningsvis kan utmana densamme i framtiden.
 
Vad har sagts om KTMen och körstilen som den kräver? Zarco säger ju sig ha kopierat Lorenzos stil för att köra Yamahan, är det samma stuk eller måste han ställa om helt igen? Kul för KTM, kan de börja kämpa om topp 5 nästa säsong hade det ju varit hur grymt som helst.

Har för mig att alla KTM-förare sagt att hojen är extremt fysisk, alltså raka motsatsen till Yamaha. Nog en rätt rejäl omställning för de flesta. Topp 5, ja, kanske??
 
Fy fasen va tråkigt! Nu ska han ner och fightas om 10:e platsen i ett par år....:huvet
Nä, nu blir det ingen titel för min nya favorit på många många år...... :(

Om det ändå funnits en attraktiv Yamahastyrning för honom. Eller iallafall en Suzuki.
Men KTM...:gnissla
 
Fy fasen va tråkigt! Nu ska han ner och fightas om 10:e platsen i ett par år....:huvet
Nä, nu blir det ingen titel för min nya favorit på många många år...... :(

Om det ändå funnits en attraktiv Yamahastyrning för honom. Eller iallafall en Suzuki.
Men KTM...:gnissla

Ja jösses dom har inte rosat marknaden om man säger så
 
Fy fasen va tråkigt! Nu ska han ner och fightas om 10:e platsen i ett par år....:huvet
Nä, nu blir det ingen titel för min nya favorit på många många år...... :(

Om det ändå funnits en attraktiv Yamahastyrning för honom. Eller iallafall en Suzuki.
Men KTM...:gnissla

Suzuki ville ha Zarco men han var inte intresserad pga hur dom behandlade honom sist när dom tog Rins istället för honom fast han hade ett slags kontrakt med dom redan.
 
Har för mig att alla KTM-förare sagt att hojen är extremt fysisk, alltså raka motsatsen till Yamaha. Nog en rätt rejäl omställning för de flesta. Topp 5, ja, kanske??

Kanske funkar, han var ju själv sugen på en Hondastyrning och det är väl mycket samma där?
 
Tycker, av många skäl, att det skall bli väldigt intressant! :)
En erkänt (gissar jag?) bra förare på en "dålig" maskin. Spännande!
Vad kan han göra jämfört med Pol?
Vad kan han göra jämfört med Aprillia, Suzuki, Honda?

Ska bli skitkul! :)
 
Alla verkar så jävla sugna på fabriksstyrningar även om de får gå från topp 5 placeringar till att kämpa om 10:e platsen. Alla som kört för tech3 har gjort bra resultat för att sen åka och harva runt mitt i fältet, utom Cal som hade en jäkla tur att Honda gav honom en chans.
 
Alla verkar så jävla sugna på fabriksstyrningar även om de får gå från topp 5 placeringar till att kämpa om 10:e platsen. Alla som kört för tech3 har gjort bra resultat för att sen åka och harva runt mitt i fältet, utom Cal som hade en jäkla tur att Honda gav honom en chans.

Roligare lön, och roligare att få utveckla hojen snarare än att få en hoj utvecklad för någon annan?
Plus att man har en snöbolls chans i helvetet att ta titeln på en satellit. På en fabrikare är det iaf en statistisk möjlighet.
 
Roligare lön, utan tvekan. Den dag karriären tar slut så är det ganska stor skillnad på att vara ekonomiskt oberoende resten av sitt liv eller att vara den där halvfattiga motorcykelförsäljaren som körde MotoGP några år.

I vilket fall som, för oss som inte lever i den orange familjen så är det synd att Zarco går förlorad. Yamaha har haft alla chanser i världen att binda upp honom, utan att riktigt komma till skott.
 
Last edited:
Roligare lön, utan tvekan. Den dag karriären tar slut så är det ganska stor skillnad på att vara ekonomiskt oberoende resten av sitt liv eller att vara den där halvfattiga motorcykelförsäljaren som körde MotoGP några år.

I vilket fall som, för oss som inte lever i den orange familjen så är det synd att Zarco går förlorad. Yamaha har haft alla chanser i världen att binda upp honom, utan att riktigt komma till skott.

Ja på tal om det, ska Yamaha endast köra med två fabrikshojar och inget annat nästa år? Det känns som dom tacklar av just nu
 
Ja på tal om det, ska Yamaha endast köra med två fabrikshojar och inget annat nästa år? Det känns som dom tacklar av just nu

Yamaha försöker väl ragga upp något av Ducatisatellitarna vad jag förstått, Aspar är väl det som är aktuellt. Kanske MarcVDS om nu dealen med Suzuki faller?
 
Jag är förbannad på Zarco...bra med stålar i två år är en grej...men hos Honda skulle han kunna skriva historia.
Nu blir det två år med 5 -10placeringar å kanske någon pall om andra ligger i Lecahavet.
Hade han valt Honda så skulle iofs Marqes fortfarande piska han men Pallplatser skulle genereras i mängder.

Man bygger inte upp en A karriär på B-material...Zarco på rätt maskin kan bli en av de stora.
KTM lär behöva mer tid innan de är på ”förväntad pallplats” på racen.
Skall vi glädjas åt Zarco’s 6-10 placeringar nästa år??

Yamaha borde låta Rossi i göra ett VR46 sattelit team med sig själv som förare, mer som ett eget reklamjippo fast så klart med ambitioner. Han kan fotsätta vara Dornas reklam gurka Å Yamaha kan fortsatt se till att han har rätt material.

KTM: grattis
Zarco: bada i pengar slår inte i att bada i framgång.
Yamaha:jälla klantar
Honda: Chrutchlow lär inte ha bytt bort LCR om han inte fick fabrikaren...ni kunde haft Zarco.
 
Jag är förbannad på Zarco...bra med stålar i två år är en grej...men hos Honda skulle han kunna skriva historia.
Nu blir det två år med 5 -10placeringar å kanske någon pall om andra ligger i Lecahavet.
Hade han valt Honda så skulle iofs Marqes fortfarande piska han men Pallplatser skulle genereras i mängder.

Man bygger inte upp en A karriär på B-material...Zarco på rätt maskin kan bli en av de stora.
KTM lär behöva mer tid innan de är på ”förväntad pallplats” på racen.
Skall vi glädjas åt Zarco’s 6-10 placeringar nästa år??

Yamaha borde låta Rossi i göra ett VR46 sattelit team med sig själv som förare, mer som ett eget reklamjippo fast så klart med ambitioner. Han kan fotsätta vara Dornas reklam gurka Å Yamaha kan fortsatt se till att han har rätt material.

KTM: grattis
Zarco: bada i pengar slår inte i att bada i framgång.
Yamaha:jälla klantar
Honda: Chrutchlow lär inte ha bytt bort LCR om han inte fick fabrikaren...ni kunde haft Zarco.

Hondan ser ju ut att vara svårkörd, iom att det i princip bara är MM som kan bända runt den till pallplatser med någon sorts regelbundenhet, så det är ju fullkomligt avhängigt hur väl Zarco kan göra vad Marquez kan, och Marquez är ju något av ett unikum så jag är inte överdrivet säker på att en satsning på HRC hade varit rätt för Zarco. Han hade ju dessutom inte blivit försteföraren i det teamet.
 
Hondan ser ju ut att vara svårkörd, iom att det i princip bara är MM som kan bända runt den till pallplatser med någon sorts regelbundenhet, så det är ju fullkomligt avhängigt hur väl Zarco kan göra vad Marquez kan, och Marquez är ju något av ett unikum så jag är inte överdrivet säker på att en satsning på HRC hade varit rätt för Zarco. Han hade ju dessutom inte blivit försteföraren i det teamet.

Sant, dock lurigt att se att KTM skulle vara en bättre hoj att generera resultat på, den har inte slagit fabriks hondorna allt för ofta.
 
Sant, dock lurigt att se att KTM skulle vara en bättre hoj att generera resultat på, den har inte slagit fabriks hondorna allt för ofta.

Nej, ktmen kör ju knappast vara en hoj som han kan premiera på pallplats med, om det inte är så att de nuvarande förarna är för dåliga för att komma högre.
Men om de fortsätter förbättra sig så kanske Zarco kan börja ta lite pallplatser sitt andra år på hojen. Han är ju iaf en förare som borde vara med i toppen om materialet håller.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top