Z900 avstrypning

Axelson

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2020
Ort
Sigtuna
Hoj
2010 KTM EXC 125 Six Days
Hej, hur skulle man kunna gå tillväga att strypa av en z900 2021/2022 till 70kw? Är det endast genom flashning eller är det även mekaniska strypningar samt hur mycket skulle det kosta?

mvh
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Alltså, strypa av till 70kW?
Hojen har väl typ 92kW i ursprunglig effekt?

Om du tänkte att du kanske kan köra den med A2 körkort så kommer det inte att gå (lagligt, iaf), eftersom ursprungliga effekten överstiger 70kW oavsett vad du gör med hojen.
 

Axelson

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2020
Ort
Sigtuna
Hoj
2010 KTM EXC 125 Six Days
Alltså, strypa av till 70kW?
Hojen har väl typ 92kW i ursprunglig effekt?

Om du tänkte att du kanske kan köra den med A2 körkort så kommer det inte att gå (lagligt, iaf), eftersom ursprungliga effekten överstiger 70kW oavsett vad du gör med hojen.
Strypa av från 35kw till 70kw

Oavsett laglighet så undrar jag hur man går tillväga när man ska strypa av :hojraket
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Strypa av från 35kw till 70kw

Oavsett laglighet så undrar jag hur man går tillväga när man ska strypa av :hojraket
Hojen har 92kW original, så om du stryper av den är det vad den kommer att ha i effekt.
Oavsett vad för effekt en Z900 är registrerad på så kommer du åka på det om polisen stannar dig och du har ett A2 körkort, får inte ha en ursprunglig effekt som överstiger 70kW.

Nu är det ett tag sen jag körde strypt men trottelstrypning var vanligast på nya hojar då, bara att skruva ut en skruv och vips så kunde man vrida på gasen hela vägen.
Det är dock snart 10 år sen, så möjligt att elektronisk strypning är en grej numera?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ring och hör med en verkstad som skruvar med Kawasaki så får du det svaret du vill ha, det hade jag gjort.
Hoppas åtgärden blir bra och till ett rimligt pris.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
För att kunna erbjuda Z900 till en bredare målgrupp kommer Kawasaki från och med årsmodell 2018 att erbjuda en begränsad A2-version av motorcykeln.

Strypningen från cirka 93 till 35 kilowatt åstadkoms genom en omprogrammering av ECU:n. När det obegränsade A-kortet väl är taget ska en auktoriserad Kawasaki handlare kunna hjälpa till med att återställa ECU:n för fullt effekt.


JAG ANTAR DET SKALL VARA 93ps I ARTIKELN
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
För att kunna erbjuda Z900 till en bredare målgrupp kommer Kawasaki från och med årsmodell 2018 att erbjuda en begränsad A2-version av motorcykeln.

Strypningen från cirka 93 till 35 kilowatt åstadkoms genom en omprogrammering av ECU:n. När det obegränsade A-kortet väl är taget ska en auktoriserad Kawasaki handlare kunna hjälpa till med att återställa ECU:n för fullt effekt.

Intressant, hade ingen aning om att det fanns en speciell modell av den för just A2.
Bara googlat som hastigast men verkar som att en avstrypning ger dig 70kW som mest med den modellen och inte 93kW som det hintas om i artikeln du länkar till?
Kan ju vara taskigt uttryckt där också såklart.

Verkar ju dock onekligen som att det är en elektronisk strypning, så där har väl TS fått sitt svar.
Ber om ursäkt om jag rört till det :brinnerup
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Helt galet, mindre än halva effekten, är det ovanligt mycket eller vanligt?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På den tiden jobbade jag på Yamaha-Center och monterade åtskilliga strypsatsser på både R1 och R6.
Dom blev i stort sett okörbara.
Och det är väl en del i ändringen av reglerna, att såna hojar ströps, och sen försvann strypningen på väg hem från besiktningen. Försäkringsbolagen insåg ju också att det fuskades och försäkrade på fulleffekten istället.

Så många av dom 25KW-hojar som finns har nog inte haft den effekten på många år...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Intressant, hade ingen aning om att det fanns en speciell modell av den för just A2.
Bara googlat som hastigast men verkar som att en avstrypning ger dig 70kW som mest med den modellen och inte 93kW som det hintas om i artikeln du länkar till?
Kan ju vara taskigt uttryckt där också såklart.

Verkar ju dock onekligen som att det är en elektronisk strypning, så där har väl TS fått sitt svar.
Ber om ursäkt om jag rört till det :brinnerup
Finns det någon som kan verifiera att det är felskrivet i Bike?
Är sugen på en z900 men bara om den kan fås med full effekt dvs 93kw.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Se till att köpa rätt modell, d v s den med 93kW. Se nedan, kopierat från Northbikeannons på blocket.

Z 900 kommer igen med nytt färgschema inför 2022 . I TFT-displayen kan du bland annat ställa in olika körlägen, traction control samt koppla din mobiltelefon. Z900 har dessutom skarp Sugomi-styling och LED-ljus runt om. Z900 som väldigt konsekvent varit i toppen i detta tuffa segment kommer som tidigare i två versioner, en fulleffekt med 125hk och en A2-förberedd maskin med 95hk (70kW) som standard.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top