Z1000 vs duke 690

MarreX

Maniac
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
KTM 620 SM
Har senare åren åkt Z1000 men har utan att provat en nu fastnat för duke 690 (2013-2015). Kommer jag bli besviken på 690:n, tycka att det känns som en moped osv? Nån med lite erfarenhet av duken som kan ge lite feedback/input?

Den känns oerhört mycket mindre och nimmare än Z1000. Effektskillnaden är också rätt påtaglig.
Ett bra råd är att provköra duken.

Så länge MC-turerna är max en timme långa är väl KTM 690 OK.
"Kul hoj på grusvägarna hemmavid".
Brukar du köra längre dagsturer är väl Z1000 roligare ?

MarreX
Har senare åren åkt Z1000 men har utan att provat en nu fastnat för duke 690 (2013-2015). Kommer jag bli besviken på 690:n, tycka att det känns som en moped osv? Nån med lite erfarenhet av duken som kan ge lite feedback/input?

Som flera nämnt. Vill du köra moped :P vad ska du ha den till ? känns som ett stort nerköp. En enstånka med 60 kusar som måste tankas ofta och vibrerar på motorvägen.

Är det en motard du är ute efter ? En Ducati "Hypermotard SP" om du tröttnat på Kawan. Den är väl snäppet roligare att köra snabba grusvägar med än en äventyrshoj aka större KTM.

Bor själv mitt i storstan så det är omöjligt ekonomiskt och försäkra Ducati. Förhoppningsvis kan kan man flytta från fjollträsk och få sin italienska dröm innan man blir pensionär.

Annars har du Afrika Twin Sports adventure -18, med en ny 24 liters tank. Men priset är löjligt dyrt tyvärr : ( som en ny volvo.

Att köra äventryshoj är som att sitta i TV soffan fast på Europaresa. Och det är guld när det är knöliga vägar och krokigt som i alperna eller fjällen. Men det är annan femma om du vill köra "bana" då kanske det är roligare med en ren gathoj.

Last edited:
jag tycker att dessa motorer är väldigt känsliga i sitt register, du kommer ha känslan av att du ligger på antingen för låga varv på din växel, så att hojen "hackar/hostar" fram och du måste då växla ner. efter att du petat ner en växel hinner du dra den 1000 varv upp (känns det som) innan du måste växla upp....

Har kört några olika ktm motarder och alla har betett sig på det viset. Otroligt störande körkänsla..
Behåll kawan :)

Får man fråga av vilken anledning du vill gå över till motard? Finns ju rätt brutala hypermotarder också :)

jag tycker att dessa motorer är väldigt känsliga i sitt register, du kommer ha känslan av att du ligger på antingen för låga varv på din växel, så att hojen "hackar/hostar" fram och du måste då växla ner. efter att du petat ner en växel hinner du dra den 1000 varv upp (känns det som) innan du måste växla upp....

Har kört några olika ktm motarder och alla har betett sig på det viset. Otroligt störande körkänsla..
Behåll kawan :)

Får man fråga av vilken anledning du vill gå över till motard? Finns ju rätt brutala hypermotarder också :)

Wörd! Säkert kul i stan med motard men vilket smalt register. Duken är moped.

Det jag fastnat mest för är utseendet och priset. Har tidigare haft en motard (ktm 625) men tröttnade rätt fort på den.. Får väl överväga SD istället, har dock fått för mig att de är ganska höga?

Jag har nyligen sålt min Duke 690 som jag haft i två år. Visst är den klen men det betyder att man vågar gå på full gas på fler ställen. Jag höll jämt skägg med polarnas 1000 cc på småvägarna men jisses vad man fick gasa :)
Men så fort det kom en raka eller motorväg var man hopplöst efter.
Nu monterade jag iof helsystem, K&N filter och PC-V på min för att få en bättre effektkurva.
Det jag tröttnade på var att jag fick skruva tillbaka så mycket som vibrerade loss hela tiden. Samt att låsbrickan till Kopplingskorgen gick av eftersom jag har en taskig vana att koppla upp hojen på bakhjulet (men jisses vad roligt den är att slanga med :D )

Så vill du ha en rolig leksak för kurviga vägar och för att slanga med, köp en 690 Duke. Men skruva dit allt med locktight om du vill slippa tappa skruvar ;)
Och ge f--n i att koppla upp den på bakhjulet.

En bra förare uppskattar dukens smidighet, viket kompenserar " effektbristen". :banana

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!