Z1000 topplock

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
jag kanske missuppfattade.. jag hade ju i 4l och en viss del av den oljan borde kommit upp i motorn även om oljan inte cirkulerade va?


Jag skulle vilja säga att felet du gjorde var att lämna hojen över natt med oljepluggen ur.

Det är ett no-no på flera plan - förutom risken att "glömma var man är i processen" och riskera att starta hojen helt torr dag 2 - eller kanske en vecka senare, om något oväntat hinner hända emellan, så riskerar man att tömma pump och oljekanaler helt med så lång tid utan olja i motorn.

Det är det man kan tro har hänt i ditt fall: alltför mycket olja har lämnat motorn.

Jag veeet. Många vill få motorn helt ren på "gammal, äcklig olja' men att låta det rinna över natten eller ännu längre tid är inte rätt väg att gå.
Är det verkligt ful olja i motorn så tvingas man kanske till ett par snabba sköljningar - ett eller flera byten med mycket kort intervall. Typ varmkörning på låga varv och sedan byta olja tills man är nöjd med det som rinner ut motorn.
Har går det bra att använda billigare olja än man brukar kosta på sig.

När jag startar upp en motor som varit isär eller stått väldigt länge så brukar jag lägga lite kamaxelfett (trycktålig molybdendisulfid) på kamramper och släpor, och därefter helst kicka igenom motorn med den manuella dekompen indragen en 10 - 20 ggr.

Modernare hojar saknar tyvärr både kick och dekompventil, men det går att skruva ur stiften och köra lite intermittent pä startmotorn - resultatet är det samma:
Man väcker maskinen försiktigt och får distribuerat ut olja till alla kritiska lagerpunkter innan själva brum-brum starten.

Jag tror noga att du hade både smörja och tryck under de sekunder det tog innan din oljelampa slocknade.
Kanske inte tryck nog enligt spec - men den lampan skall tändas om trycket faller under givet värde under full belastning och 250 blås.

Missförstå mig inte - oljetrycksvarning skall inte negligeras, men det som har hänt har hänt och det är inget att nojja över i efterhand. Hojen går. Var glad över det!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om du hade olja i motorn när du startade den så började pumpen suga olja direkt när du startade. Om oljan skulle rinna ur motorn på ett dygn så skulle vi vara tvungna att forcera oljepumpen på alla motorer om vi lät dom stå mer än ett dygn.
Anledningen till att du fick vänta på oljetrycket var nog för att du inte hade olja i filtret. Så det tog en stund innan hela systemet hade fullt tryck och givaren slog från/till för att släcka lampan.


Jo, men så är det ju.

De flesta av oss har haft något gammalt ras till bil som efter att den stått några dagar kan man höra hur oljetrycket når olika delar av motorn genom att kakafonin av ljud dämpas ett efter ett.

Men, det är ju något man lärt sig leva med på just den individen, och därför tar man det vackert i uppstarten.

Min erfarenhet är att ett snabbt oljebyte där man låter gammal olja rinna ut, om än inte droppa ut till sista... ...eh, droppen, är lindrigare för motorn än att vända ut och in på grejerna för att få kliniskt rent.

Men, eftersom olja är inblandat så går uppfattningar vitt och vilt isär.

YMMW - så är det bara.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Oljetryckslampan tänds väl i regel när oljetrycket är under ett specifikt värde. Dvs även om inte motorn byggt upp tryck nog för att släcka lampan så betyder inte det att oljetrycket är 0. Det flyttas fortfarande olja i motorn så länge det finns olja i sumpen. Varje gång man byter olja och filter så tar det några sekunder innan motorn pumpat runt och börjat bygga upp trycket över lampans gränsvärde.
Att du kört hojen i några minuter på tomgång behöver inte betyda nånting. Det är inte rätt sätt att göra det på. Men jag skulle inte börja riva motorn bara för det.
Kör hojen och lyssna på hur den arbetar. Är du nojig så kan du ta ett eljebyte till om några hundra mil för att leta efter spån i oljan.
Hade pumpen sugit olja direkt hade det knappast tagit tre minuter att släcka lampan.Hur det är på den här motorn vet jag inte,men många oljetryckskontakter kräver bara typ 0,3bar för att släcka lampan.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Var det verkligen 3 minuter innan oljelampan släcktes? Tror att man lätt överskattar tiden rejält. Tror som tidigare sagts att din motor är helt ok.
Oljetrycket behövs i första hand för att kyla lagringen, men i detta fall är väl omgivande metall rumstempererad vid start. Att det skulle försvunnit så mycket olja att det inte skulle räcka till någon my oljefilm vill jag inte tro.
Hoppas på det bästa!
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top