Z1000 - Poll med ljuddämparalternativ

Fetast???

• Antal röstningar
    0

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Sedan 10 minuter så står det en orange Kawasaki Z1000 i mitt kök och längtar efter våren.

Nu till det angenäma problemet. För att göra lite åt dels utseende, ljud, prestanda och för att minska på vikten kommer jag att byta orginalsystemet mot ett nytt helsystem.
Acrapovic har ett löjligt lätt system som lättar vikten med över 11 kg, dock så är det ett 4-2-1.

Nu då äntligen till frågan: Är orginal fetast med 4 pipor eller ska jag frångå den ursprungliga designen och köra dubbla men med enkla utblås på vardera sida eller pimpa till det med ett 4-2-1 system så att bara en burk är kvar på ena sidan?

Bifogat

• Z1000%20MOTO.jpg
    Z1000%20MOTO.jpg
    42.7 KB · Visningar: 164
  • dubbel.JPG
    dubbel.JPG
    72.2 KB · Visningar: 317
  • bikeback.jpg
    bikeback.jpg
    25 KB · Visningar: 263
4-2-1 Är ALLTID fetast, ALLTID lättast, ALLTID att föredra.

Inte alltid "bäst" ljud, men när jag gick mot strömmen och köpte 2-1 till Monstret tänkte jag att vafan ska det hänga burkar överallt på hojen för.

Bifogat

• Duccen Augusti 04.jpg
    Duccen Augusti 04.jpg
    56.4 KB · Visningar: 198
Last edited:
SWE 1 skrev:
Sedan 10 minuter så står det en orange Kawasaki Z1000 i mitt kök och längtar efter våren.

Nu till det angenäma problemet. För att göra lite åt dels utseende, ljud, prestanda och för att minska på vikten kommer jag att byta orginalsystemet mot ett nytt helsystem.
Acrapovic har ett löjligt lätt system som lättar vikten med över 11 kg, dock så är det ett 4-2-1.

Nu då äntligen till frågan: Är orginal fetast med 4 pipor eller ska jag frångå den ursprungliga designen och köra dubbla men med enkla utblås på vardera sida eller pimpa till det med ett 4-2-1 system så att bara en burk är kvar på ena sidan?

Jag är nöjd med orginal, tycker det är jävligt snyggt

Eftersom du är ute efter mer än bara utseende måste det bli alternativet 1 burk. Det andra skrotet väger för mycket :hihi

Sen att två burkar är rått på en 4-cyl är en annan sak, ibland får man offra sig :lol

normal_PA230007%20copy.jpg

Akra ska det va.... :yoparty

Last edited:
tycker 4 oftast är för mkt. Ska det vara 2 föredrar jag highpipes, lr sånna där fina under sadeln :yoparty

Annars tycker jag ett simpelt fint akra hänger härligt :)

4-4 helt klart!
Att som Chronic skriver "4-2-1 Är ALLTID fetast, ALLTID lättast, ALLTID att föredra." stämmer väl bara på att det är lättast. Men jag tycker att design och ljud går före några kilon. För ärligt talat, hur mycket kommer några kilon sparade på en ljuddämpare att förbättra din körning. Bättre att du slipar av 11 kg kroppsvikt i så fall vilket sanerligen torde påverka hojens egenskaper mer.

Så försök att fixa ett mer öppet 4-4 så håller du snygg still och får ett gött ljud.

Sören skrev:
Bättre att du slipar av 11 kg kroppsvikt i så fall vilket sanerligen torde påverka hojens egenskaper mer.

Blir jobbigt, väger bara 76 i dag... ;)

Last edited:
Originalet med fyra pipor. :yoparty

Det är det som gör hojens utseende speciellt. Annars hade du lika gärna kunnat spara en massa stålar och köpt en Z750 istället om du ska ha bara en burk på sidan. :tungan

Hmm... Finns det ingen typ av slipon med fyra kolfiberburkar? :va

Eftersom jag aldrig kommer att se din hoj bakifrån får du göra precis som du vill ;)

Är du medveten om att just Z1000 blir en helt ny hoj med avgassystem+Power commander?

1. Du spar X antal kg

2. Du får ca 17hk mer än orginal. (På just Z1000 är det extremt stor skillnad med avgas+PCIII)

3. Du får en mycket finare vridmomentskurva och självklart ett högre maxvrid.

Enligt mina erfarenheter, (har jobbat i Mc-butik i tre år) så "måste" man kitta Z1000 med avgas+PCIII+bänkörning.

Sören skrev:
4-4 helt klart!
Att som Chronic skriver "4-2-1 Är ALLTID fetast, ALLTID lättast, ALLTID att föredra." stämmer väl bara på att det är lättast. Men jag tycker att design och ljud går före några kilon. För ärligt talat, hur mycket kommer några kilon sparade på en ljuddämpare att förbättra din körning. Bättre att du slipar av 11 kg kroppsvikt i så fall vilket sanerligen torde påverka hojens egenskaper mer.

Så försök att fixa ett mer öppet 4-4 så håller du snygg still och får ett gött ljud.

Du, det är större skillnad att banta bort 10 kilo från 200kg. Än att banta 10 kilo från 300+ :D :lol

..Så jag förstår din inställning :)

Tycker du ska köra på dubbla burkar ser fett ut och låter mycket bra! Velade själv på om jag skulle modda till 1 eller 2 burkar. Det blev dubbelt :tummenupp

Har själv 2 st GPR som sitter högre upp under dynan, magiskt snyggt om du frågar mig. Lite dålig bild men allt jag hittade...

ceasar skrev:
Är du medveten om att just Z1000 blir en helt ny hoj med avgassystem+Power commander?

1. Du spar X antal kg

2. Du får ca 17hk mer än orginal. (På just Z1000 är det extremt stor skillnad med avgas+PCIII)

3. Du får en mycket finare vridmomentskurva och självklart ett högre maxvrid.

Enligt mina erfarenheter, (har jobbat i Mc-butik i tre år) så "måste" man kitta Z1000 med avgas+PCIII+bänkörning.

17 hk, vilket system gäller det?
Ca vad brukar kostnaden landa på när man ska mappa ett system med pcIII?

Bifogat

• gpr.jpg
    gpr.jpg
    88.6 KB · Visningar: 148
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back