Z1000 Dirt-Café? byggtråd (modemdöd)

:tummenupp
Lite tips OM du e sugen iaf på enkeldämpare, de e juh utfört tidigare m org. delar som synes :tummenupp
 

Bifogat

  • Kopia av Z1000R-01.jpg
    Kopia av Z1000R-01.jpg
    207.5 KB · Visningar: 153
  • Kopia (2) av Z1000R-01.jpg
    Kopia (2) av Z1000R-01.jpg
    199.1 KB · Visningar: 112
Ekrat

Å så här kan de se ut med ekrat :tummenupp
Men var man får tag på dylika som håller e osäkert, de som e på bilden är TZ750 fram och Kosman bak :gnissla
 

Bifogat

  • Kopia av Katana-02.jpg
    Kopia av Katana-02.jpg
    220 KB · Visningar: 151
Två dämpare ger det biffiga uttrycket som gör att den matchar den orange:a jänkebilen i bakgrunden. Ett liknande styre som det som sitter -jätteklumpen mitt på bara. Stora mätare, FTW! :)
 
Ramen funkar om du får ner vikten.
Med förstärkning runt styrhuvud och svinginfästning blir den på gränsen till relativt bra.
Plåt FTW.
ALLT chassiemässigt måste dock vara i ordning.
Speciellt däcken.
Metzler lazertech brukar fungera enormt bra på gammelhojjar.
Moderna sportdäck ger för stora påfrestningar på ramen.

Jag får väl bygga en ny ram i 2" Chome Moly då. Det borde bli stabilare än självaste Dr. Alban:D
Skämt åsido, jag ska ju inte köra roadracing med den, så får jag på lite modernare fjädringskomponenter så duger den nog.
Angende förstärkning kring styrhuvudet så finns det ingen mer plats för det då alla stag är triangulerade och dessutom boxade vid styrhuvudet.
Det kanske inte är original allt det där, men det ser bra stadigt ut i alla fall.

japp.. skulle bli lite fetare :) funka ju på tex den där t:) tr1 caferäserbilderna som florerar på S-hoj

Det skulle nog funka, men hur fasen ska jag göra med sidan ryckutjämnaren sitter på? Fräser man bort allt junk där så ser det kanske ok ut men jag får ju bara enkelskiva då. -För övrigt samma fram/bak så det skulle ju gå rent tekniskt antar jag.
Hm..:va

:tummenupp
Lite tips OM du e sugen iaf på enkeldämpare, de e juh utfört tidigare m org. delar som synes :tummenupp

Det där skall bli intressant att läsa!
Jag dock släppt det där med enkeldämpare för stunden.....men man vet aldtrig vad det blir om jag får mig ett ryck i höst igen:tummenupp

Ekerfälgar är ju bra snyggt. Finns inget annat att säga om det.
Funkar det på Jörgen K's vääälsigt sportiga Sportster så torde det ju funka på en Z1000. Menmen, det är också sådant som får komma sedan även om det vore roligt att ha nu på en gång.

Två dämpare ger det biffiga uttrycket som gör att den matchar den orange:a jänkebilen i bakgrunden. Ett liknande styre som det som sitter -jätteklumpen mitt på bara. Stora mätare, FTW! :)

Joo jag instämmer faktiskt till viss del. Dämparna gör att den ser bitigare ut helt klart, men samtidigt blir den mindre ren i linjerna.
Enkeldämp ihop med ett 4-2 megafonsystem skulle jag vilja se hur det såg ut.
-Jag är redan irriterad över att behöva demontera hela systemet för byta olja/filter. Coolt är det, det som sitter på....men alldeles för opraktiskt på en brukshoj.

Stort tack till alla fina kommentarer, tips och goda råd så här långt!!!
 
Last edited:
Jahapp. Då sprang man på en GPZ750 som skall demonteras.
-Kunde ju inte annat än att skicka en förfrågan på sving med allt inkl centraldämp och fram/bakhjul.

Det var en väldans kort och informativ gammal tidninsartikel som fortpelle postade:D
Får se vad det blir av det hela, bli nu bara inte sura för att det antagligen inte kommer hända så mycket i helgen då jag siktar p att göra klart min TTR så långt jag bara kan.:tummenupp
 
Inga problem att få ekerhjul att hålla om det är rätt komponenter och trekorsekring osv. :D

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Kosm...temQQimsxZ20090114?IMSfp=TL090114124001r12238

Håller med bara det inte är massor med olika Taiwan kvalitetskomponenter & rostfritt med fel böjar= garanterat att det går av.
Har tyvärr ekrat endel sånt skit & sagt att det inte kommer att hålla vilket det oftast inte gjort häller . Men jag har även ekrat bra saker med rätt ekerböjar & så, till isracinghojar som håller hur bra som helst.
Så med rätt grejer kommer det att hålla kanon jag lovar.
 
kan bli bra detta!:tummenupp
 
Håller med bara det inte är massor med olika Taiwan kvalitetskomponenter & rostfritt med fel böjar= garanterat att det går av.
Har tyvärr ekrat endel sånt skit & sagt att det inte kommer att hålla vilket det oftast inte gjort häller . Men jag har även ekrat bra saker med rätt ekerböjar & så, till isracinghojar som håller hur bra som helst.
Så med rätt grejer kommer det att hålla kanon jag lovar.

Det är min erfarenhet också. Jag hade problem med billiga kromade Taiwanekrar och ett choppernav med horisontella ekerflänsar. 1-2 ekrarna small då av i bakhjulet per säsong. Jag uppsökte då Sigge Erling och förklarade problemet. Jag trodde att det var optimistiskt med 40-ekrat till en motor med så rå gång. Men Sigge sa lugnande att med ett HD-nav med sporsterekring samt byte till några finare rostfria ekrar han tog hem så skulle det hålla fint med 40-ekrat. Det stämde ty sedan dess har det varit helt stumt. Inga ekrar som har ens ändrat spänning. Då har jag dessutom sedan dess mer effekt, 137 rwhp och 178 Nm i den här motorn jämfört med 100rwhp och 120 Nm i dåvarande 1200-motorn. Plus att hojen aldrig haft en ryckutjämnare.

På ett sporsternav kommer ekringen in i mer rak kraftlinje tack vare flänsar som lutar inåt, det ska tydligen göre det hela starkare. visar en bild på det gamla navet samt en bild på ett ISR-nav som har samma stil på lutande flänsar som HD sportster. Dessa lutande flänsar ska tydligen ge mindre påfrestningar på ekrarna när de tar upp dragkrafterna från vridmomentet i navet.

Själv är jag ingen expert på ekerhjul, men det finns ju hojar och hotrods med bra håriga motorer som har trådekrade hjul.

Att man infört gjutna hjul på moderna hojar tror jag mer är för att de är billigare att producera, lägre luftmotstånd samt får lägre vikt jämfört med trådekrade hjul, iaf på mer effektstarka hojar.
 

Bifogat

  • ucc-nav.jpg
    ucc-nav.jpg
    26.8 KB · Visningar: 71
  • 13-021-oa.jpg
    13-021-oa.jpg
    93.8 KB · Visningar: 94
Det är min erfarenhet också. Jag hade problem med billiga kromade Taiwanekrar och ett choppernav med horisontella ekerflänsar. 1-2 ekrarna small då av i bakhjulet per säsong. Jag uppsökte då Sigge Erling och förklarade problemet. Jag trodde att det var optimistiskt med 40-ekrat till en motor med så rå gång. Men Sigge sa lugnande att med ett HD-nav med sporsterekring samt byte till några finare rostfria ekrar han tog hem så skulle det hålla fint med 40-ekrat. Det stämde ty sedan dess har det varit helt stumt. Inga ekrar som har ens ändrat spänning. Då har jag dessutom sedan dess mer effekt, 137 rwhp och 178 Nm i den här motorn jämfört med 100rwhp och 120 Nm i dåvarande 1200-motorn. Plus att hojen aldrig haft en ryckutjämnare.

På ett sporsternav kommer ekringen in i mer rak kraftlinje tack vare flänsar som lutar inåt, det ska tydligen göre det hela starkare. visar en bild på det gamla navet samt en bild på ett ISR-nav som har samma stil på lutande flänsar som HD sportster. Dessa lutande flänsar ska tydligen ge mindre påfrestningar på ekrarna när de tar upp dragkrafterna från vridmomentet i navet.

Själv är jag ingen expert på ekerhjul, men det finns ju hojar och hotrods med bra håriga motorer som har trådekrade hjul.

Att man infört gjutna hjul på moderna hojar tror jag mer är för att de är billigare att producera, lägre luftmotstånd samt får lägre vikt jämfört med trådekrade hjul, iaf på mer effektstarka hojar.

Bra info! Tackar för det!
Dem där e-bay hjulen skall man nog inte köpa, -kolla in breddningen på drevsidan:D Garanterat inte byggd för at svänga med...men däremot ett väldans bra exempel:tummenupp
Oojojojojojoj, det där ISR navet så dyrt ut...fint men väldigt dyrt.
Helt klart är ju att det inte är någon brist på alternativ i alla fall!!

Jag ska nog ta och lägga upp en bild på ett av hjulen till min TTR så herrn kan avgöra om den ekringen /Talon navet verkar gå att använda(styrka)

Här är två hyggliga bilder på mina befintliga Talon nav på min andra hoj.
Någon som tror att likvärdiga skulle palla med livet på en Z1000?
Jag kan ju ingenting om ekervinklar, fälgbanepressning kontra styrka osv.
Det kanske rent av skulle gå att använda denna hjultyp som dem är?!
Trots allt byggt dem ju för hårdkörning så lite måste de ju tåla. Vad tror Ni?
 
Last edited:
Bra info! Tackar för det!
Dem där e-bay hjulen skall man nog inte köpa, -kolla in breddningen på drevsidan:D Garanterat inte byggd för at svänga med...men däremot ett väldans bra exempel:tummenupp

Nej det var bara menat som ett exempel, att visa att det sitter 40 ekrarshjul även på dragbikes. På delningen på drevet ser det ut som att det dessutom använts 630-kedja, då har man sannolikt en inte helt trött motor :D

bdd5_12.JPG


/J
 
Last edited:
Nej det var bara menat som ett exempel, att visa att det sitter 40 ekrarshjul även på dragbikes. På delningen på drevet ser det ut som att det dessutom använts 630-kedja, då har man sannolikt en inte helt trött motor :D

/J

Jodå, det var jag med på. Ehhh, 630 kedja hade jag inte ens hört talas om förrän nu! Han kanske bara var rätt för att bli av med ben och armar:D
Det börjar ju verka som att han använt ekrarna som fjädrande ryckutjämnare....
 
Nej det var bara menat som ett exempel, att visa att det sitter 40 ekrarshjul även på dragbikes. På delningen på drevet ser det ut som att det dessutom använts 630-kedja, då har man sannolikt en inte helt trött motor :D

bdd5_12.JPG


/J

630-kedja är ju original på en 80 hästars Kawa 900.
 
Bra info! Tackar för det!
Dem där e-bay hjulen skall man nog inte köpa, -kolla in breddningen på drevsidan:D Garanterat inte byggd för at svänga med...men däremot ett väldans bra exempel:tummenupp
Oojojojojojoj, det där ISR navet så dyrt ut...fint men väldigt dyrt.
Helt klart är ju att det inte är någon brist på alternativ i alla fall!!

Jag ska nog ta och lägga upp en bild på ett av hjulen till min TTR så herrn kan avgöra om den ekringen /Talon navet verkar gå att använda(styrka)

Här är två hyggliga bilder på mina befintliga Talon nav på min andra hoj.
Någon som tror att likvärdiga skulle palla med livet på en Z1000?
Jag kan ju ingenting om ekervinklar, fälgbanepressning kontra styrka osv.
Det kanske rent av skulle gå att använda denna hjultyp som dem är?!
Trots allt byggt dem ju för hårdkörning så lite måste de ju tåla. Vad tror Ni?
*Bilder*

De skulle säkert hålla bra, det verkar ju vara tillräckligt med gods runt hjullagret på drevsidan på bakdrevet tex, även hjulaxeldiametern ser ju inte ut att vara klenare än på din Z1000.

Vad som däremot är dumt är att det inte sitter en ryckutjämnare på ditt bakdrev, det har förvisso inte jag på min HD heller men skulle gärna ha. Du har ju friheten att välja och då kan det ju vara bra att satsa på ett nav med ryckutjämnare.

Tycker jag.

/J
 
De skulle säkert hålla bra, det verkar ju vara tillräckligt med gods runt hjullagret på drevsidan på bakdrevet tex, även hjulaxeldiametern ser ju inte ut att vara klenare än på din Z1000.

Vad som däremot är dumt är att det inte sitter en ryckutjämnare på ditt bakdrev, det har förvisso inte jag på min HD heller men skulle gärna ha. Du har ju friheten att välja och då kan det ju vara bra att satsa på ett nav med ryckutjämnare.

Tycker jag.

/J

Joo ryckutjämnare är nog en väldans bra idé om jag inte skall förlänga och lagra drivande axeln i ytterkåpan.
Jag vågar påstå att bakaxeln på Yamman är grövre då den är på 21mm om jag minns rätt, -dock av rörkonstruktion till skillnad från Kawans solida som ligger på 17-18mm om mina ögon har rätt.
Fasen alltså, jag skulle aldrig ha kastat Teneré delarna jag hade i höstas för där hade jag både lättare/bättre bromsok och fälg med nav inkl ryckutjämnare.
Jag får låtsas som att det aldrig hade passat.....:gnissla
Just ja, något svar från skroten i Tierp har man ju inte fått heller på en vecka...finns det mailservrar i Tierp tro?
Dags att slå dem en signal kanske så man vet hur saker och ting skall planeras framöver!
 
Just ja, något svar från skroten i Tierp har man ju inte fått heller på en vecka...finns det mailservrar i Tierp tro?
Dags att slå dem en signal kanske så man vet hur saker och ting skall planeras framöver!
Internet räcker inte så långt som upp till Tierp.
Telefon eller gammalt hederligt brev är det som gäller ifall man nu inte råkar irra sig dit någon dag.
:hihi
 
Tierp e en såndär plats man helst inte åker till eller vill veta av. har hört att kråkorna flyger upp o ned där för de e så fult tillomed. :) har dom en skrot där? mer än jag visste.

OT de där blir nog nice med ekerfälgar tror jag.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top